Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Bloed prikken Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Bloed prikken
Vogelen
Website Member
Posts :506

Website Member
2012-11-03 - 09:47:52 send message to Vogelen

Wie prikt er zelf bloed? Hoe hebben jullie dit geleerd? Voor de KDS/PDD test mag alleen bloed aangeleverd worden door dieren/vogelarts. Hoe doen jullie dit dan?

BVD voor uw reactie!


Kilian
Website Member
Posts :151

Website Member
2012-11-03 - 12:14:07 send message to Kilian

Ik doe dit wel eens zelf bij jonge vogels in het nest. Ik weet niet exact uit het hoofd welke maat naaldjes ik gebruik. Dit zal ik nog even nakijken.

Maar het makkelijkste is dan om onder de vleugel te prikken. Bij jonge vogels zijn de aderen daar goed te zien. Heb deze ervaring niet met volgroeide vogels maar ik verwacht dat dit redelijk gelijk is.

Het prikken is mij een keer voorgedaan en vervolgens heb ik dit zelf geprobeerd.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt?

Mvg,
Kilian


Vogelen
Website Member
Posts :506

Website Member
2012-11-03 - 12:30:51 send message to Vogelen

Dank voor je reactie. Het gaat mij vrijwel altijd om volgroeide vogels, daarbij is prikken in de hals beter lijkt me.


vogeltje1000
Website Member
Posts :309

Website Member
2012-11-03 - 13:00:24 send message to vogeltje1000

Bloed afnemen altijd door de DA laten doen.
Deze is verzekerd en aansprakelijk indien het fout gaat.
Een dode vogel kost meer dan de DA.


Vogelen
Website Member
Posts :506

Website Member
2012-11-03 - 14:08:33 send message to Vogelen

Vogeltje1000, naar de VA gaan brengt ook andere risico's met zich mee.


marti
Website Member
Posts :303

Website Member
2012-11-03 - 15:14:00 send message to marti

Bij jonge vogels hoeft geen bloed geprikt te worden. Je kunt voor het uitvliegen een staartpen trekken, deze hebben op die leeftijd nog genoeg bloed in de schacht. Even uitknijpen en op het papiertje doen, waarna het in het buisje kan. Bij oudere vogels prik ik altijd even een teentje aan, hier komt normaal genoeg bloed uit. Moet voor de standaard testen genoeg zijn, althans ik heb er nooit problemen mee gehad dat het te weinig was..


vogeltje1000
Website Member
Posts :309

Website Member
2012-11-04 - 09:36:12 send message to vogeltje1000

Ik ga al 30 jaar naar een DA met mijn vogels en nog nooit door het transport of de behandeling een dode vogel gehad.
Dus het risico valt wel mee m.i.


Kilian
Website Member
Posts :151

Website Member
2012-11-04 - 10:08:56 send message to Kilian

@Vogelen
Waarom lijkt prikken in de hals jou beter?

De dierenarts waar ik de vogels vroeger liet testen nam ook bloed onder de vleugel af. Zo heeft iedereen natuurlijk zijn eigen manier.

Het formaat naald is in ieder geval de volgende: 0.6mm x 16mm

Wanneer ik zelf bloed afneem stuur ik dit op naar tauros diagnostik en dit bevalt mij meer dan prima.


Vogelen
Website Member
Posts :506

Website Member
2012-11-05 - 07:10:50 send message to Vogelen

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Omdat ik denk dat de ader daar het best zichtbaar is. Ik zal zodra ik een vogel in de hand heb eens kijken.


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2012-11-05 - 14:20:16 send message to Antonia

Het zou zowiezo niet moeten kunnen dat mensen zelf bloed prikken, al was het alleen maar om fraude te voorkomen...


Vogelen
Website Member
Posts :506

Website Member
2012-11-05 - 14:34:40 send message to Vogelen

Zinloze reactie Antonia..


Kilian
Website Member
Posts :151

Website Member
2012-11-05 - 14:46:45 send message to Kilian

@Antonia
Dan zou het toch ook niet moeten kunnen dat liefhebbers zelf veren trekken voor geslachtsbepaling? Hier wordt ook fraude mee gepleegd!


swanny
Website Member
Posts :312

Website Member
2012-11-05 - 16:41:19 send message to swanny

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Toch heeft Antonia hier wel een punt. Als je de testen betrouwbaar wil laten blijven moet je het door een VA laten uitvoeren en niet zelf.

@ Vogelen: ga toch eens langs een VA, deze hele discussie over bloed is dan onnodig


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2012-11-05 - 16:59:34 send message to Karel

On topic blijven svp.

De vragen waren:
quote

Wie prikt er zelf bloed?
Hoe hebben jullie dit geleerd?
Voor de KDS/PDD test mag alleen bloed aangeleverd worden door dieren/vogelarts. Hoe doen jullie dit dan?


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2012-11-05 - 23:27:25 send message to Antonia

Pfff, een onderwerp leidt nu eenmaal vaak tot aanhangende discussies, wat is hier mis mee mensen ??

Een vogel die met een verkeerd geslacht wordt verkocht brengt nog geen ziekte over, een vogel die zogenaamd negatief is omdat er bloed wordt gebruikt van een gezonde vogel is wel even heel wat anders...


Vogelen
Website Member
Posts :506

Website Member
2012-11-06 - 07:24:13 send message to Vogelen

Antonia, het heeft, zoals Karel al aangaf, niks met het onderwerp te maken en voegt dus ook niks toe. Op mijn vraag over bloed prikken begin jij ineens over fraude. Ik begrijp het verband niet. Ik heb nog nooit bloed laten prikken voor een ander en ga dat ook nooit doen. Als je je vogels wil testen prik je ze zelf of ga je er zelf mee naar de VA. Ik vind het een heel gedoe en gestress om naar de VA te gaan. Als je een vogel koopt geeft dat veel stress. Het is vrijwel nooit mogelijk om direct naar de VA te gaan. Oftewel, eerst in quarantaine. Een week later is de vogel weer een beetje bijgekomen, begint het weer van voor af aan want hij moet naar de VA. Daarnaast ben ik er zo een uur of 3/4 mee kwijt en komt de vogel in een omgeving waar dagelijks tientallen kds/pbfd of weet ik wat voor klanten komen!



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 223 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede