Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Jonge blauwkopblauwfazantjes Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Jonge blauwkopblauwfazantjes
Jhoukes
Website Member
Posts :156

Website Member
2012-09-08 - 21:03:21 send message to Jhoukes

Ik heb een viertal jonge blauwkopblauwfazantjes (2 nestjes met 2 jongen). Nu is er vorige week 1 jonge vogel dood gegaan uit het eerste nest. Toen ik zojuist keek zag ik ook de andere jonge vogel uit het eerste nest ook wat slechter zitten (kop in de veren, misschien constateer ik ook het wat vaker open doen van de snavel/slikken. De vogels zijn na mijn gevoel ook eerder te mager dan te vet). Opvallend is dat alle jonge vogels hier en daar een witte vleugelpen hebben. Ik heb ooit eens vernomen dat dit kan ontstaan door voedselgebrek?

Ze krijgen bij mij tropenzaad met zo af en toe (1 keer in de week) trostgierst, insectenpate/eivoer met buffalowormpjes en pinkies. En hebben altijd grid tot hun beschikking.

Heeft iemand enig idee waardoor het niet goed gaat met deze jonge blauwfazanten?


Jhoukes
Website Member
Posts :156

Website Member
2012-09-15 - 19:22:06 send message to Jhoukes

Zojuist is ook de andere jonge blauwfazant dood gegaan. Het leek goed te gaan maar de vogel zat in één keer slecht (kop in de veren en geen energie meer). Ik heb de vogel direct in een warmtekooitje gedaan en hij leek even op te knappen. Begon metteen zeer veel pinkies en buffaloatje te eten (zelfs toen de vogel zijn ogen dicht had en zat weg te duikelen was hij nog bezig met eten). Helaas was de opleving vna korte duur en is de vogel alsnog overleden. Opvallend was dat de jonge blauwfazant sterk vermagerd was.

Heeft helemaal niemand een idee wat dit is en hoe ik kan verkomen dat de andere 2 blauwfazanten uit het andere nest hetzelfde lot wacht...?


Tenzi
Website Member
Posts :261

Website Member
2012-09-15 - 19:51:54 send message to Tenzi

Blauwkopblauwfazantjes gebruiken redelijk veel insecten voor hun jongen. 1x per week is veel te weinig. Ik zou elke dag pinkies/buffalowormpjes en insectenpaté geven. Misschien zlefs wel 2x per dag kleine porties.


Jhoukes
Website Member
Posts :156

Website Member
2012-09-16 - 15:31:44 send message to Jhoukes

Tijdens de kweek hadden de vogels dit ook elke dag tot hun beschikking. Maar zodra de vogels zelfstandig zijn krijgen ze het één keer per week. Is dit dan ook te weinig voor blauwfazantjes?


ParkietenTom
Website Member
Posts :176

Website Member
2012-09-16 - 16:25:26 send message to ParkietenTom

zoiets moet je dan ook afbouwen en niet zomaar van iedere dag naar eenmaal per week verspringen.
Vanaf wanneer zie je de vogels trouwens als zelfstandig? misschien iets te vroeg gehandeld?


Jhoukes
Website Member
Posts :156

Website Member
2012-09-16 - 17:31:02 send message to Jhoukes

Of dat dit de reden is betwijfel ik. De jonge blauwfazanten hebben zodra ze het nest verlaten en nog gevoerd worden door de ouders al witte vleugepennen..

De vogels zijn zelfstandig zodra ze niet meer bedelen en ik ze zelf voer zie eten (maar dan ook echt eten). De jonge blauwfazanten zijn trouwens ook al een week of 6 bij de ouders weg dus als dat het probleem zou zijn dan zouden ze mijn inziens eerder weggevallen zijn.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2012-09-16 - 18:47:47 send message to Karel

Hoe is het uiteindelijk met de overige jongen afgelopen?


Jhoukes
Website Member
Posts :156

Website Member
2012-09-16 - 19:23:08 send message to Jhoukes

De jonge vogels van het tweede nest zijn nu net zelfstandig (de twee jonge van het eerste nest zijn dus allebei overleden). Eén van deze jonge vogels (van het tweede nest) heeft op beide vleugels aan het begin van de vleugelpennen een witte waas. Het andere jong heeft dit niet. Beide vogels zijn nog niet mager. Echter heb ik gisteren de kooien schoongemaakt en het resultaat was dat het jong met de "witte waas" beduidend slechter erbij ging zitten (bol in de veren). Ze zijn dus niet in topconditie en er hoeft maar iets te gebeuren en je kunt het aan de vogels terug zien.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2012-09-16 - 19:27:12 send message to Karel

Vraagje voor de zekerheid: Waar maak je de hokken mee schoon?


Jhoukes
Website Member
Posts :156

Website Member
2012-09-17 - 12:40:09 send message to Jhoukes

Warm water en een heel klein beetje allesreiniger. Geen agressieve middelen waar ze last van kunnen hebben mijn inziens. Maar jij weet ook niet waar het probleem met witte vleugelpennen vandaan komt?


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2012-09-17 - 14:04:13 send message to Karel

Het ligt voor de hand om witte pennen of andere verkleuringen in de veren toe te schrijven aan een voedingstekort en/of inwendige aandoening, maar zeker is dat niet.

Als er regelmatig vogels doodgaan is het verstandig om een dode vogel te laten onderzoeken. Met name afwijkingen aan de lever zullen kunnen worden aangetoond door sectie.

In ieder geval lijkt me een mestonderzoek verstandig om te laten doen.

Voor beide zaken kun je bij een vogelarts terecht.

(Weet je overigens zeker dat de ouders onverwant zijn?)


Jhoukes
Website Member
Posts :156

Website Member
2012-09-17 - 16:32:38 send message to Jhoukes

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Karel dat is een hele goede opmerking! Ik ben er niet helemaal zeker van of dat deze vogels onverwant zijn. Ik heb ze vorig jaar op de beurs in Barneveld gekocht bij dezelfde persoon (als koppel gekocht). Hij had meerdere koppels zitten maar of dat de vogels onverwant zijn kan ik niet met zekerheid zeggen. In het laatste nest zat ook een jong waarvan de poot helemaal verkeerd stond (90 graden). Deze vogel heb ik uiteindelijk niet groot laten worden.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2012-09-17 - 16:54:50 send message to Karel

In dat geval zou het verstandig kunnen zijn één van de vogels om te ruilen. Mogelijk/hopelijk is het probleem dan opgelost.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 239 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede