Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Broedblok in Bankirai Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
<<< vorige


anges
Website Member
Posts :27

Website Member
2012-08-16 - 21:07:47 send message to anges

dan maak je er toch gewoon 1 in drie/vier dubbele dikte, tegen dat ze daar door zijn


jp57
Website Member
Posts :277

Website Member
2012-08-17 - 18:14:56 send message to jp57

verschillende planken tegen mekaar, doe ik niet want wat kruipt daar allemaal tussen????????
Dikke planken en hardere houtsoort vindt ik het beste.


P.Rooth
Website Member
Posts :2797

Website Member
2012-08-17 - 19:04:56 send message to P.Rooth

Natuurblok in harde eiken ??

Eik bevat zover ik me kan herrineren looizuur .

En Eik vind ik persoonlijk wat te zacht uit ervaring geleerd met Goffin kaketoes die ik gekocht had met het broedblok waar ze aan 'gewend 'waren maar eenmaal broeds vlogen de spaanders in het rond en was dat harde eikenhouten broedblok zo op .

Persoonlijk gebruik ik geen eikenhout voor broedblokken wel om natuurtafels van te maken .

Paul


Eelke
Website Member
Posts :144

Website Member
2012-08-19 - 16:11:07 send message to Eelke

Dit bericht is 3 keer gewijzigd

Houtsoorten worden soms als een groep aangeduid.
In dit pdf-bestand staan veel algemene gezondheidsrisico's van veel houtsoorten.
www.hcto.be/pdf/houtstof_final_030607.pdf

Wetende dat een vogel aan de nestkast gaat zitten knagen lijkt het mij handig te weten of er info bestaat over mogelijke gezondheidsrisico's voor de vogels voordat er zomaar een houtsoort wordt gekozen voor de nestkast alleen op basis van zijn bestendigheid tegen knagen.

mvg. Eelke


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2012-08-19 - 20:20:19 send message to Karel

Mooie link, Eelke. Dit is voor iedereen heel handig om te weten!


P.Rooth
Website Member
Posts :2797

Website Member
2012-08-21 - 12:55:19 send message to P.Rooth

Hallo Eelke

Goed te weten dat eigenlijk alle houtsoorten link zijn indien ze bewerkt worden waarbij schuren en zagen het linkst zijn .

Echter broeden veel vogels in de natuur ook in dergelijke bomen ( mulga b.v. ) en hakken er soms flink op los om invlieggat te vergroten de wanden af te schrapen of diepte te brengen in het nest maar daar gaat het niet zo grof aan toe als bij de mens want die hakt niet ( meer ) met een beiteltje een stam uit , nee moet snel en eigen veiligheid wordt vaak vergeten .
Is een blok van welke houtsoort dan ook klaar hopen we dat de vogels dit accepteren en niet al te veel slopen zoals het bij de kromsnavels vaak het geval is .

Betonplex is verlijmd met diverse delen op elkaar en de buitenkant is zo'n beetje watervast met behulp van kunststof en deze zeer scherpe stukjes 'hout'moeten de vogels niet binnekrijgen zodat het maken ( zagen boren schuren ) van betonplexblokken link te noemen is .

Komt erop neer dat wanneer je een broedblok maakt het niet uitmaakt om welk soort hout het gaat maar verkies hardhout omdat dit langer mee gaat en gebruik gezondheidsbeschermende dingen zoals afzuigsystemen stofmaskers .

Paul



Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2012-08-21 - 16:13:30 send message to Karel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Vergelijken met "hoe het in de natuur gaat" is in veel gevallen niet helemaal reeel.

Ten eerste worden in de natuur veel nesten gebruikt in nog levende bomen. De kern van deze bomen is nog vochtig/nat en de houtcellen zijn daarom nog niet ingedroogd en verhard. Vergelijk het maar met het omzagen van een boom. Alleen de bast geeft stoffig poederzaagsel terwijl bij het zagen van de eigenlijke stam een soort pulp wordt geproduceerd. Totaal anders dan bij de uitgedroogde stammen die wij onze vogels voorzetten!

Voorts zijn er weinig cijfers bekend over doodsoorzaken van vogels in de natuur. Mogelijk sterft een klein percentage aan het binnenkrijgen van "verkeerd" hout, maar heeft dit percentage zo weinig invloed op de populatie dat deze doodsoorzaak niet als significant wordt meegenomen. Mogelijk sterven er ook enkele vogels in gevangenschap om dezelfde reden: oorzaak onbekend.

Risico's -hoe klein ook- uitsluiten is nmm altijd wijs.



Pagina : 1 2
<<< vorige

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 173 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede