Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Draaihalsziekte bij kromsnavels Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Draaihalsziekte bij kromsnavels
Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2012-05-08 - 13:42:32 send message to Picolet

Ter info;

Bij de draaihalsziekte of draainekziekte is de vogel besmet met het zogenaamde PHV 3 virus (familie van o.a. de beruchte en bekende paramyxovirus 1 (PMV 1) welke pseudovogelpest veroorzaakt). Het PHV 3 virus veroorzaakt een ziekte die bekend staat onder de naam "Draainek-ziekte". Toch veroorzaakt dit virus niet alleen aantasting van het zenuwstelsel met draainekverschijnselen, evenwichtsstoornissen en verlammingen maar ook aantasting van het maagdarmkanaal.
De oorzaak van deze darmstoornis is een aantasting van de buikspeelselklier (pancreas). Besmette vogels zijn te herkennen aan de kleur van hun ontlasting. De ontlasting van besmette vogels kan varieren van stopverfachtig tot lichtgeel en wit. De ziekte kan verstrekkende gevolgen hebben vooral omdat er (nog) geen medicamenten zijn om de ziekte te stoppen.

Deze ziekte kwam of komt nog steeds voor bij kromsnavels, vooral de neophema's waren of zijn erg gevoelig voor dit virus.

In een andere topic werd er al gediscuseerd over virus en hoe om te gaan met deze bedeigingen in onze hobby.

Wat ik me nu afvraag hoe vooral de neophema's liefhebbers met dit virus omgaan of omgingen.

Of is het virus door natuurlijke weerstand haast verdwenen in de collecties?

Het laatste is vooral interesant om wellicht met de andere virussen die er heersen en langzaam doorwoekeren in de collecties een beeld te krijgen wat er kan gebeuren met virus in de vogelbestanden.

Ruud


rob75
Website Member
Posts :80

Website Member
2012-05-08 - 19:08:47 send message to rob75

Denk dat mensen wel 3 maal nadenken voordat ze hier een reactie op geven!laugh :D


P.Rooth
Website Member
Posts :2797

Website Member
2012-05-08 - 19:27:53 send message to P.Rooth

De neophema's zijn nog immer zeer gevoelig voor draaihalsziekte .
Laatste maal dat ik er van gehoord had was een 15 jaar geleden dat er in de buurt een neophema kweker flink de ziekte in zijn vogels had .
Vogels zonder verschijnselen werden als gezond verkocht , die gingen gewoonlijk binnen een week dood doordat het virus toesloeg door de verplaatsing .

Degene die dit flikte werd diverse malen erop gewezen dat de gekochte vogels binnen een week doodgingen maar steevast kregen ze nul op het rekest want ze zouden ze wel niet goed gevoerd hebben .

Reden om nimmer iemand toe te laten IN de voliere want voor je er erg in heb sleep je ziekte je voliere in , tevens telt dit dat je niet bij vreemden in de voliere moet stappen waarvan je niet 110% zeker van bent dat er geen ziektes heersen daarbij schoenen zowiezo ontsmetten bij thuiskomst .

Paul


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2012-05-09 - 00:53:34 send message to eric 008

quote
Denk dat mensen wel 3 maal nadenken voordat ze hier een reactie op geven!



waarom niet. bij elk virus worden er door het dier ook antiestoffen op gebouwt en dat is wat de vraag steller wil weten of de ziekte al is overwonnen.

nee het is nog steeds onder de kromsnavels aanwezig.

wat is er tegen te doen !! niets lijk mijn een beetje weinig .

wat is de beste methode om vogels zo te houden dat die antiestoffen op bouwt tegen de ziekte,s waar je tegen aan loop.

denk dat bezoeken op twee manieren kunt bekijken
je kweek ruimte bloot stellen aan andere biotope wat een verijking kan zijn in het afweer systeem.

het is maar waar je voor kiest m.v.g eric


mollejong
Website Member
Posts :32

Website Member
2012-05-09 - 02:26:44 send message to mollejong

@ rob75

Denk dat mensen wel 3 maal nadenken voordat ze hier een reactie op geven!

Je refereert hier naar een ander topic denk ik wat weer eens gesloten is omdat mede door jou mensen een klaagzang afkondigen omdat het er wel eens wat hard aan toe ging.
Met andere woorden je zet het spelletje opnieuw in gang in de hoop dat de mensen die een waarschuwing hebben er op in gaan naar mate de discussie volgt en dat het dan weer escaleert en ze een ban krijgen.

Of heb ik het mis? denk het niet alias rob




mollejong
Website Member
Posts :32

Website Member
2012-05-09 - 02:26:44 send message to mollejong

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Ik zelf heb het nog gelukkig niet eerder gezien bij de neophema's en wil dat graag zo houden.
Ik hoor er eigenlijk ook helemaal nooit meer iets van, maar dat betekent niet dat het niet meer aanwezig is en dan op die manier aantoonbaar op het gezicht van de kweker.
Hier mee bedoel ik te zeggen wellicht sterven de vogels al wel in het nest omdat de ouders drager zijn. Vele jongen neo's sterven er waar vele kwekers geen antwoord op hebben, en dan praten we over van af de uitkomst tot een week. meestal worden de ouders verweten maar is dit wel zo?
Sterfte cijfer van neo's ligt behoorlijk hoger dan van andere vogels al word daar natuurlijk niet teveel over gepraat.



rob75
Website Member
Posts :80

Website Member
2012-05-09 - 07:19:09 send message to rob75

Mijn vader heeft dat ergens in de jaren 80 ook gehad.
Hij heeft destijds al zijn vogels afgemaakt.
Toen was er nog geen middel tegen.
Maar bij duiven hebben ze er wel wat voor.


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2012-05-09 - 08:03:17 send message to eric 008

verleden jaar werd ik getip door 1 van mijn expoteurs dat er toch wat uitbraken waren .


DirkD
Website Member
Posts :408

Website Member
2012-05-09 - 16:40:37 send message to DirkD

Paramixovirus is spijtig genoeg nog altijd aanwezig. Het is daarvoor niet noodzakelijk dat de vogel effectief met de nek gaat draaien.

De vogels zitten vaak op de eetbak en vermageren, aan de ontlasting is de ziekte nog steeds te herkennen.
Meestal wordt een breedspectrum antibiotica gegeven om bijkomende infecties te onderdrukken en de kans dat de vogel hersteld is aanwezig. Bij stres, extra belasting of ruipreiode is de kans dat het virus weer de kop opsteekt groot.

Er worden geen testen uitgevoerd om vast te stellen of de vogel is aangetast enkel als het virus zich manifesteert weet men dat het aanwezig is. Daarom is quarantaine van nieuwe vogels noodzakelijk.

In de quarantainehokken zijn er dit jaar vogels geëlimineerd die door het virus waren aangetast. Niet alle vogels zijn ontvankelijk voor dit virus maar bij lijnteeld is de kans groot dat men het ganse bestand verliest. Er is vermoedelijk gekozen een aangetast bestand te verkopen ipv te elimineren.

Het virus bij duiven en kippen(hier bestaat een enting) is niet hetzelfde als dit vastgesteld bij neophema’s.

Mvg
Dirk


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2012-05-09 - 21:24:22 send message to eric 008

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

word weinig gereageerd komt dit soms dat de symtomen ook te vergelijken zijn met mega bacterie en of wormen want dan doet het niet zo zeer.

mollejong ik heb meerdere malen topic,s geopend over nest sterfte en prat vogels nesten die niet goed op komen .reactie,s zo goed als nihil

conclusie ! niemand vertrouwen op de blauwe ogen en zelf kijken .
naar ontlasting .
bloedpennen.
raar vlieg gedracht van de stok af vallen dit zijn van die kleine dingen die je zelf kunt zien
bij een kweker.
mag ik zijn bestand niet zien dan rijd ik zijn huis voor bij want dan kan hij ook wat te verbergen hebben.

en vooral ook kijken in de onderste kooien wink ;)

m.v.g eric


mollejong
Website Member
Posts :32

Website Member
2012-05-10 - 00:23:25 send message to mollejong

@eric.

Ik denk dat je het bijna iedere enge ziekte waar veel vogels door sterven kunnen onder dit kopje kunt schuiven en waar mensen liever niet over praten. Lezen kunnen ze allemaal wel en knikken ja dat ken ik, heb ik zelf ook wel eens gehad en heb niks gezegd, niemand weet het en ik zelf ben het even vergeten.
Van dit soort types zijn er helaas teveel en dan moet ik je gelijk geven over de blauwe ogen en de vertrouwens kwestie.

In die onderste kooien kijk ik altijd, want ik ben een vogel liefhebber die alles moet zien en dan maakt het niet uit als het een neo of een zebravink is, vogel is vogel en mooi is mooi. Negeren van ziektes,slechte vogels en of slechte huishouding is er bij mij dan ook niet zo snel bij. Wel moet ik zeggen dat ik totaal niet er van houd wanneer alles steriel er uit ziet en dat je nog geen zaadje op de bodem ziet liggen of een klont stront. Dan gaan bij mij de nek haren overeind staan want dat is het nog maar net gedaan voordat je aan komt. zelfs de geur van schoonmaak middel ruik je nog. Bij dit soort kwekers laat ik de vogels ook liever achter want die neppen de boel en hun zelf ook.

@Dirk

Ik vind U een mooie schrijver met veel kennis en iemand die het blijkbaar goed snapt en goed kan verwoorden.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2012-05-10 - 02:02:03 send message to Karel

Ruud, heb je enige informatie over de wijze waarop het PHV-3 virus in een vogel terecht kan komen? Is bekend of dit virus uberhaupt van vogel op vogel besmettelijk is.
Er zijn bijv. virussen die vogels (en mensen) kunnen oplopen door inademing van lucht afkomstig van knaagdierenuitwerpselen, zonder dat een besmet/ziek dier (of mens) vervolgens een besmettingsgevaar vormt voor anderen.

Als iets dergelijks namelijk op dit virus van toepassing is, zou je de verklaring voor de sterke afname van ziektegevallen in de laatste decennia in een heel andere hoek kunnen zoeken.


mollejong
Website Member
Posts :32

Website Member
2012-05-10 - 02:54:52 send message to mollejong

"Beledigende reactie's verwijderd"


Dit bericht is door moderator Karel aangepast

rob75
Website Member
Posts :80

Website Member
2012-05-11 - 11:41:46 send message to rob75

zou het niet versterkt kunnen worden door de moderne veehouderij?
kippen in grote aantallen zijn veelal ook ziek of dragers,en wilde duiven ook.
Misschien gaat de verspreiding wel sneller via dit soort dieren.

Paramixo is geen test of middel tegen wat ik hieruit begrijp?



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 173 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede