Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Goji bes Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Goji bes
roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2012-03-30 - 22:40:23 send message to roodmus

Hallo allemaal.


Iemand misschien ervaring met de Goji bes en het voeren aan vogels.

Hoor het graag.

Grt Roodmus.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2012-03-31 - 00:50:43 send message to Karel

Wat is een Goji bes, Frans? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Zit daar iets bijzonders in waar de vogels profijt van hebben?


Ann*
Website Member
Posts :134

Website Member
2012-03-31 - 08:17:41 send message to Ann*

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik heb ooit eens goji bessen gekocht omdat ik er (bij een bezoek ergens in NL, toen waren die hier in B nog niet te vinden) toevallig tegenkwam en er nog over gehoord had dat ze erg gezond waren. Bij thuiskomst opgezocht wat het precies was en waarom ze zo gezond zijn. Bleek dat er erg veel antioxidanten in zitten en ze een goede bron van provitamine A zijn. Ook opgezocht of de gaaien ze mogen hebben maar daarover waren de meningen verdeeld. Onder andere iets over een zeer hoog ijzergehalte denk ik en daardoor een risico.
Ik neem niet graag risico's met mijn vogels en heb de goji bessen dan maar zelf opgegeten wink ;)


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2012-03-31 - 13:18:16 send message to johanblok

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik heb de plant in mijn tuin staan, maar nog geen bessen kunnen oogsten, dus ook geen ervaring met voeren. Met mate voeren aan papegaaien is volgens mij geen enkel probleem.


wilbor
Website Member
Posts :121

Website Member
2012-03-31 - 15:15:44 send message to wilbor

Granaatappel is ook een vitaminerijke bes met antioxydanten enz., Werd vroeger Roos-Visee van gemaakt. Mijn parkieten o.a zijn er wild van.

Groetjes


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2012-03-31 - 22:52:52 send message to roodmus

Voor mijn werk moest ik iets met goji bessen gaan maken.

het leek mij een interresante bes voor vogels,ik kweek zelf noorse Goudvinken en die zijn gek op bessen ,en als je ziet wat erin zit en waar tegen het helpt dacht ik misschien is dat wat voor de vogels.

Het schijnt in China al meer dan 500 jaar gegeten te worden.


Goji bessen bevatten een significante hoeveelheid van de dagelijkse behoefte aan voedingstoffen. De grove samenstelling is als volgt: 68% van een gedroogde Goji bes bestaat uit koolhydraten, 12% bestaat uit eiwitten en 10% bestaat uit vezels en vetten. Grofweg komt het eten van 100 gram Goji bessen neer op een inname van 370 kCal. Hiervan komen 272 kCal van de koolhydraten en 90 kcal komt van de vetten.

De bessen bevatten een uitermate hoog aantal vitaminen mineralen en spoorelementen. Waaronder:

- 11 verschillende mineralen

- 22 spoorelementen

- 18 aminozuren

- 6 vitamines

- 8 polysachariden

- 6 monosachariden

- 5 onverzadigde vetzuren waaronder de essentiele vetzuren, linolzuur en alfalinolzuur.

- Beta-sitosterol en andere fytosterolen

- 5 carotenen waaronder beta-caroteen, citranaxanthine (zeaxanthine), luteine, lycopeen en cryptoaxanthin, een xantofyl.

- Verschillende phenolen met antioxidant werking

100 gram gedroogde Goji bessen bevat 112 mg Calcium dit voorziet in 10% van aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.

100 gram gedroogde Goji bessen bevat 1132 mg Kalium dit is 24 % van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.

100 gram gedroogde Goji bessen bevat 9 mg IJzer dit is 100% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.

100 gram gedroogde Goji bessen bevat 2 mg Zink dit is 18 % van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.

100 gram gedroogde Goji bessen bevat 50 microgram Seleen dit is 91% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.

100 gram gedroogde Goji bessen bevat 1,3 mg dit is 100% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.

100 gram gedroogde Goji bessen bevat 7 mg Beta-caroteen

Het vitamine C gehalte varieert nogal van 29 mg tot 148 mg per 100 gram gedroogde Goji bessen, dit is tussen de 32% en de 163% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Over het algemeen bevatten de Goji bessen per gewicht 500x zoveel vitamine C dan een sinaasappel.

31% van het gewicht van de bes bestaat uit Polysaccharides. Deze polysacchariden spelen een belangrijke rol in enkele van de wonderlijke gezondheidsaspecten van deze bes. Er is echter nog geen wetenschappelijk bewijs hiervoor.

Ook bevatten de bessen organisch Germanium. Germanium schijnt tegen kanker te werken. Japanse studies geven aanwijzingen dat Germanium helpt bij de behandeling van leverkanker, longkanker, blaaskanker, baarmoederhalskanker en teelbalkanker, wanneer het in combinatie met andere medicijnen wordt gebruikt. Germanium neemt namelijk waterstof ionen af van de kankercellen, en wanneer kankercellen hun waterstofionen verliezen nemen ze af in sterkte en kunnen zelfs afsterven.

Verder bevatten de goji bessen vitamine E, vitamine B1 en vitamine B6.

Van de aminozuren bevatten de goji bessen een hoge concentratie van het BCAA aminozuur L-leucine. L-leucine is weer de bouwsteen van HMB (Beta-hydroxy-beta-methylbutyrate). De goji bes zet deze Leucine om in HMB. HMB staat bekent als een verlager van het LDL chloresterol. Ook versterkt HMB het immuunsysteem. Ook helpt HMB het lichaam om spierweefsel op te bouwen en lichaamsvet te verbranden. Ook het gehalte aan L-arginine is in gojibessen erg hoog. 100 gram goji bessen bevat 920 mg L-arginine.

De bovengenoemde samenstelling is natuurlijk niet bij iedere bes gelijk. Dit zijn gemiddelde waardes. Maar ze kunnen per bes en struik varieren afhankelijk van diverse omstandigheden.

Grt roodmus.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 213 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede