Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Schrikdraad Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Schrikdraad
Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2012-03-15 - 19:08:52 send message to Rogert

Heb mijn volière aan de muur van een platte schuur gebouwd en deze is makkelijk te bereiken voor katten.

Preventief heb ik er dus schrikdraad overheen gespannen, correct aangesloten en hij functioneert. Het geheel is al 6 of 7 jaar oud. Bij vochtig weer hoor je hem af en toe knetteren.

Zit ik vandaag heerlijk in de tuin, zie ik mijn eigen kat op het dak springen. Ik zat al te wachten op het schrikeffect ........ maar warempel, de kat schuurt heerlijk tegen de draad op, duwt hem met zijn kop omhoog en stapt zo op de volière.

Ik gelijk het hele systeem nalopen, controleapparaatje gebruikt, zelf ook nog heerlijk de schokken van het apparaat gevoeld!

Blijkt dat als ik op het dak sta, ik totaal geen schok krijg. Maar als ik op de trap sta of tegen de volière dan gaat ie aardig te keer.

Is bitumen van rubber of zo? Of heb ik een cruciale fout gemaakt?

Weet dat ik met een geaard tussen draadje het probleem kan oplossen, maar was echt in de veronderstelling dat het systeem goed werkte.

Elk advies is welkom.


FransK
Website Member
Posts :1

Website Member
2012-03-15 - 19:11:28 send message to FransK

Dak verbinden aan aarde, dan nog een keer proberen... kringetje moet rond zijn, en stopt nu op het dak


DirkD
Website Member
Posts :408

Website Member
2012-03-15 - 19:46:04 send message to DirkD

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Voor het werken met schrikdraad moet er een pool van het toestel verbonden zijn met de schrikdraad en een andere met de aarde.
Om effect te krijgen moet het dier dus contact met de aarde (voliere indien er geen isolerend materiaal is) en de schrikdraad hebben.
Er moet contact zijn met de 2 polen zonder dat deze elkaar raken
Indien de aansluitingen (polen) met elkaar in verbinding komen zonder dat er een weerstand (de kat) aanwezig is heeft men een korstsluiting en gaat de zekering eraan.
Mvg
Dirk


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2012-03-15 - 20:28:08 send message to P.Rooth

De draad waar de stroomstoten doorheen gaan is 1 en eronder of erboven een draad spannen die verbonden is met de aardleiding zo'n 5 cm uit elkander moet je de katten dan zien springen als ze beide draden aanraken .
Als je een nieuw exemplaar gekocht hebt staat daarover voldoende gegevens in om het gewenste effect te krijgen .

Paul


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2012-03-16 - 11:19:15 send message to Rogert

Het idee achter schrikdraad snap ik. En het werkt ook bij mij, want ik krijg wel schokken als ik hem vast pak. Als ik op de grond sta, of op de trap.

Maar op het bitumen dak werkt deze dus niet. Dan kan ik hem ook gewoon vast pakken zonder schok.

Maar hoe kan ik het dak aarden? Het lijkt mij dat de bitumen op dakplaten gebrand is, die weer in contact staan met de balken, etc, etc ...

Wat voor materiaal is bitumen dat deze zo slecht geleid?


blg
Oud Lid
Posts :1027

Oud Lid
2012-03-16 - 11:27:07 send message to blg

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bitumen

Leg een strook gaas over het bitumen dak, met een draad aarden en het gewenste effect; http://img.kleurplaatkleurplaten.nl/geschrokken-kat-met-gebog_4a0327ced8adb-p.gif
Ik heb het gaas van mijn volières geaard om een beter resultaat te krijgen.
Koperpijp van 2 meter de grond inspuiten en aarde draad er aan solderen, geeft mooi en doeltreffend effect.


blauwe melba
Website Member
Posts :27

Website Member
2012-03-16 - 11:47:09 send message to blauwe melba

Heb hetzelfde meegemaakt ,heb nu alles veranderd en opgelost met die katten .
Met 3 draden werken heb speciale draden voor gekocht van die soepele .
Op 1 klem een bovenste en onderste draad dus een gesloten omloop en daar tussen een draad naar de andere pool .als ze de middelste draad en bovenste draad raken hebben ze prijs alsook middeldraad en onderste draad .
Ben nu op mijn gemakt en heb geen last meer van katten ,vroeger heb ik ook met een aarding gewerkt en dit was maar niets .
allé succes ,mijn buren zien nu ook geen katten meer dus het werkt


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2012-03-17 - 11:26:49 send message to meyer

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hoi Marc, Die andere pool welke je aangeeft is de aarde maar bij jou gaat hij via de aarde in je stopcontakt, het effekt is het zelfde als een kopere leiding in de grond slaan en daar je min aan te verbinden.
Dubbele draden werken het best, vooral als je geen goed gelijdende ondergrond hebt. Als je de draden dan +/- 15 cm van elkaar monteerd nodig je de katten uit om er tussendoor te kruipen/lopen. Doe je ze te dicht op elkaar zetten dan is de kat genijgt om er overheen te springen en is het effekt weg.
Schrikdraad boven een volière met geplastificeerd gaas werkt ook niet, ook hier kun je dit oplossen met een dubbele draad, + en -


Groeten Meyerwink ;)


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2012-03-17 - 17:03:00 send message to Rogert

Ik ben heel blij met alle suggesties en ideeën.

Dank daarvoor!



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 225 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede