Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > De "grijsgroenfactor": hiaat in de wet van Mendel ? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : De "grijsgroenfactor": hiaat in de wet van Mendel ?
eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2012-01-03 - 11:55:24

er zijn soorten waar de veerstructuur mutant grijgroen REC vererft dit is in mijn ogen een afwijking in de vereving klop dit of zie ik dit verkeerd ?

aangezien dit een veerstructuur mutant is wat ook geld voor de D en DD en Violet zijn daar ook soorten van bekend waar het REC vererft?

m.v.g eric

"Titel iets aangepast t.b.v. zoekfunctie"


Dit bericht is door moderator Karel aangepast

Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2012-01-03 - 12:01:53

Waarom zijn D en DD veerstructuur-mutaties? Gaat het hier niet om de hoeveelheid (eu)melanine?


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2012-01-03 - 12:13:47

als het dat niet is, en zo zou zijn als je zeg karel is het dan een vorm van melanistic ! dacht het niet als ik naar de doorsnede,s kijk van veren en van de mutatie,s die daar bij horen het verschil zit in de plaats van veerstructuur verandering denk ik maar ik weet het niet zeker ben daar ook maar een leek in .

m.v.g eric


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2012-01-03 - 12:59:03

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Zit de verwarring niet gewoon in het feit dat de term "grijsgroen" voor twee totaal verschillende mutaties wordt gebruikt?

Met andere woorden: is de naamgeving niet gewoon fout (of op z'n minst onhandig)?


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2012-01-03 - 14:52:57

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Dark is een veerstructuurmutatie aangezien bij deze mutatie de sponszone in de veer kleiner/dunner is geworden (dit verklaard ook waarom DD vogels vaak wat losser in de veren zitten), hierdoor is de eumelanine in de veer beter zichtbaar waardoor de veer donkerder is. De hoeveelheid eumelanine is niet verandert.

Het probleem zit erin dat verschillende mutanten dezelfde naam gebruiken.

Wat de internationale naam is voor de recessieve mutatie die grijsgroen is weet ik helaas niet.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2012-01-03 - 15:38:41

Dank voor de uitleg Daniel. Heeft de D en/of DD dan ook invloed op het "blauw", aangezien blauw ook een sponszoneverschijnsel is?


freddy321
Website Member
Posts :377

Website Member
2012-01-03 - 16:08:47

DD blauw word grijs,maar hoe kan het dan dat je een violet(ook sponsezone)beter ziet met een blauwe vogel met 1 donkerfaktor dus met een kleiner/dunnere sponszone?


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2012-01-03 - 16:38:37

Ik doelde eigenlijk niet op de combinatie DD en blauw, Freddy.


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2012-01-03 - 17:30:51

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

als het een verkeerde naamgeving is en we te maken hebben met een andere mutant zet dit in mijn ogen toch of het 1 oplossen schroeven of het ander ik vind eigenlijk dat daar dan wel onderzoek naar gedaan mag worden want of met de ene mutant zeg je het verkeerd of met de andere mutant die REC vererft.het is nu iets wat aangenomen word als zijnde grijsgroen wat het niet is of de WET VAN MENDEL HEEFT EEN HIAT maar zo als gezegd ik ben maar een leek die toch probeert te verklaren!!!
daarom de vervolg vraag of er bij de andere veermutante er ook bij zijn die REC vererven ????

m.v/g eric ps. zijn er dan ook REC DD ,,dubbelfactorigen,, ?


bva118
Website Member
Posts :289

Website Member
2012-01-03 - 18:10:10

De wetmatigheden volgens de wet van Mendel blijven onaangetast. Dat staat los van wat er in een veer gebeurd.Grijsgroen beschrijft alleen maar de kleur zoals wij 'm zien. De wijziging in de bewolkte zone is middels veeronderzoek zichtbaar, hier is geen verschil te zien bij de dominante en de recessieve versie.
De benaming grijsgroen voor beide vormen is dus wel goed. Bij de ino kennen we ook twee vormen, dezelfde verschijningsvorm, een andere manier van vererven. Het totaalbeeld kan dus op verschillende manieren tot stand komen.
Voor zover mij bekend is er nog geen recessieve vorm van de donkerfactor ontdekt.


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2012-01-03 - 18:23:59

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

dus er kunnen bij de twee verschillende manieren van vererven van de soorten nog een mutant bij komen die weer anders vererft als nu gebruikelijk hoe houd je die uit elkaar en wat als je er combinatie,s mee kunt kweken wat gebeurt er dan !dominate grijsgroenen die split zijn voor grijsgroen ik vind het maar vreemd maar theoreties mogelijk dus het moet alleen nog ontstaan of denk ik nu verkeert??

m.v.g eric


bva118
Website Member
Posts :289

Website Member
2012-01-03 - 18:46:48

Als er bij een soort zowel de dominante als de recessieve grijsfactor aanwezig zijn dan zou je dus ook de combinatie kunnen kweken. durf niet te speculeren of dit dan zichtbaar is. Volgens de boeken is er in het verleden bij de grasparkieten ook een recessieve grijsfactor geweest, Engels grijs genaamd. Hier had dus de combo gekweekt kunnen worden. De geschiedenis laat zien dat als er een dominante, dus makelijker kweekbare, vorm ontstaat dat de recessieve vorm dan vanzelf verdwijnt.
Hoeveel autosomaal recessieve ino's zijn er nog bij de splendid? Ook hier zie je dat de makkelijkst kwekende, de SL ino uiteindelijk overblijft.


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2012-01-03 - 18:59:27

niet om het 1 of ander Andre ik vind dat je er veel van af weet toppie happy :)

m.v.g eric


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2012-01-04 - 20:30:37

ik heb toch nog een klein vraagje waar ik mee worstelt .ik begrijp dat de verandering in de spons zone bij welke vereving ook zoon beetje het zelfde is maar in de uiterlijke verschijning zit toch een wereld van verschil is dit dit te wijten dat 1 van de twee korter bevedert is ?


bva118
Website Member
Posts :289

Website Member
2012-01-05 - 06:41:01

Bij iedere soort vogel heb je variatie in veerlengte. Denk aan de kanarie waar je intensief (=kortbevederd) en schimmel (=langbevederd) hebt en alle variaties daartussen.Hier is duidelijk te zien dat de veerlengte ook effect heeft op de veerkleur.
Men mag aannemen dat dit bij andere soorten vogels ook wel effect heeft. Nu even terug naar de grijsgroenen. We hebben weinig soorten waar we kunnen vergelijken tussen een dominante en een recessieve grijsgroene. Mijn indruk is dat de recessieve grijsfactor uiterlijk wat lichter is dan een dominante grijsgroene. Dit is slechts een oppervlakkige observatie, zoveel van deze vogels zie je niet.Een vergelijk maken tussen een raszuivere rec. grijsgroene Alexanderparkiet en via hybridisatie overkweken van de dom. grijsfactor kan je beter niet vergelijken. De groentint van een zuivere halsband en een zuivere Alexander verschilt immers ook. Dit kan dus ook effect hebben in zo'n dom. grijsgroene hybride.


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2012-01-05 - 08:00:17

bedankt ,ik vergeleek de neophema,s splendid,turquiosine DOM en de REC grijsgroene elegant het mooie is dat er bij de turquiosine ook nog de D en DD in vergelijk meedoen en zelfs ook al ziet je de violetfactor in een DD,grijsgroene niet het zorg er wel voor dat het nog donkerder word dus andere factoren hebben ook enigzins invloed op kleur verschillen .

m.v.g eric



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 222 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede