Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Sterfte jongen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Sterfte jongen
Vijfeijken
Website Member
Posts :11

Website Member
2011-12-27 - 17:03:17 send message to Vijfeijken

Dag collega's,

Graag wil ik jullie gedachten horen over het volgende.

Het is begonnen in 2010. Ik had een nestje met vijf Blue Bonnet Yellow Venteds. Dit is voorbeeldig opgevoed door de ouders. Het tweede nestje dat jaar met drie jongen is helaas overleden op het moment dat de jongen goed in de veren zaten, enkele weken voor uitvliegen. Omdat toen een zware storm woedde ben ik ervan uitgegaan dat de ouders het nestje in de steek hebben gelaten. Echter de kroppen waren nog goed gevuld!

In 2011, zelfde koppel, vier jongen bijna in de veren, kroppen gevuld en weer dood.

Nu eind 2011 weer hetzelfde maar nu met de Hoodeds. Twee jongen, half in de veren, kroppen gevuld en vandaag dood aangetroffen.

Ik heb nooit enige verwondingen aangetroffen bij de jongen. Ook geen ongedierte in de broedblokken. Er is steeds een gevarieerd dieet voorgeschoteld.

Wat kan dan de oorzaak zijn dat de jongen elke keer op ongeveer hetzelfde moment dood gaan?

Erg frusterend allemaal.

Groeten,
Ad



parrotmaniak
Website Member
Posts :581

Website Member
2011-12-27 - 17:53:32 send message to parrotmaniak

ik zou er toch een dood jong laten onderzoeken
Dorrestein is een goede patholoog
ik denk zelf aan polyoma of pbfd


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2011-12-27 - 19:11:57 send message to eric 008

waarom gelijk aan het ergste denken hoe is zijn drink water. bv. ongedierte bloedluis of muisen !


ktmgek
Website Member
Posts :113

Website Member
2011-12-27 - 20:55:21 send message to ktmgek

Hoe zitten de ouders in de veren?
Heb je misschien ook recente foto's van de ouders?
En eten de pop en de man zelf ook wel goed?
Dit is een zeer vervelende situatiesad :(

mvg leon


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2011-12-27 - 21:17:34 send message to P.Rooth

Jongen misschien te lang alleen in het blok waardoor ze sterven van de kou ?

Paul


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-12-27 - 21:53:03 send message to Karel

Omdat het probleem terugkerend is, zou ik in ieder geval even een jong laten onderzoeken!


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2011-12-27 - 22:04:18 send message to denegon

quote
ik denk zelf aan polyoma

als ik ga kijken wat polioma is dan kan dit ook wel zo zijn. Ik heb wat gezocht en hetvolgende gevonden http://www.lorreco.nl/polyoma.html dus bij de jongen kijken naar eventuele bloedingen. maar ook de vogel laten controleren lijkt me een goede optie.
hopelijk is het dat wat paul zegt dat de ouders iets te lang van de jongen af zijn geweest.
groetjes en succes egon


frehen
Website Member
Posts :169

Website Member
2011-12-28 - 12:24:41 send message to frehen

Hallo ad omdat je hetzelf niet weet zou ik direct een arts raadplegen je kan niet voorzichtig genoeg zijn met je vogels.Bij mij was een ara maracana man gestorven ik wist ook niet wat het was.Het was gelukkig niet ernstig ik bedoel geen enge ziekte.Maar ik ben nu wel zeker dat het niets ernstigs is dat is ook wat waard.Ik hoop dat je hier wat aan hebt groetjes freek.


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2011-12-28 - 14:46:31 send message to Daniel

Zoals verschillende mensen hier al aangeven: laat sectie verrichten op een van de jongen. Dat is de enige manier om zeker te weten wat de doodsoorzaak is van de jongen. Juist als het een terugkerend probleem is is dit cruciaal.


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2011-12-28 - 19:39:05 send message to Wickingh

Het kan echt van alles zijn.
Bij polyoma moet je het kunnen zien aan bloedingen.
Ik ben zelf ooit eens overgestapt op ander voer met als gevolg ook uitval onder de jongen, toen ik terug ging op het oude voer was alles weer als van ouds.
Alleen onderzoek kan uitsluitsel geven tenzij je kan herinneren of je na die keer dat het goed is gegaan je iets veranderd hebt,

mvg Frank


Vijfeijken
Website Member
Posts :11

Website Member
2011-12-29 - 14:18:20 send message to Vijfeijken

Dag,

Bedankt voor de reacties.

De Hoodeds beschikken over een verwarmd broedblok. Deze kan natuurlijk zijn uitgevallen. Maar daar heb ik niets van gemerkt (bijv. stroomstoring o.i.d).

Het is ook geen omschakeling in de voeding (al jaren Himbergen). Mogelijk iets met de gekiemde zaden, maar dit lijkt mij minder voor de hand te liggen.

Vandaag een jong naar het Diagnostisch Laboratorium NOIVBD gebracht voor onderzoek.

Nu de onderzoeksresultaten afwachten.

Gr. Ad


frehen
Website Member
Posts :169

Website Member
2011-12-29 - 18:44:23 send message to frehen

Goed gedaan en weet je straks de uitkomst en dan ben je gerustgestelt.We hopen dat het niet erg is ik wens je een leuke jaarwisseling.
groetjes freek.


Vijfeijken
Website Member
Posts :11

Website Member
2011-12-30 - 16:53:19 send message to Vijfeijken

Eerste onderzoeksresultaten ontvangen. Geen aanwijzing voor een primair virologisch probleem. Jong is overleden aan een longontsteking.

Ik kweek in een kasvoliere. Luchtvochtigheid/condensatie is inderdaad erg hoog met 90%. D.m.v. meer luchtcirculatie zal ik dit omlaag moeten brengen.

Zou graag willen weten wat de luchtvochtigheid is bij kwekers die ook in de winter kweken. En hoe zij hiermee omgaan.

Bovenstaande verklaart nog niet waarom ik ook in de zomer last heb gehad van sterfte. Om het e.e.a. volledig uit te sluiten wordt aanvullend gecontroleerd op het circovirus.

Het kan natuurlijk ook allemaal toeval zijn...

Alvast bedankt voor het meedenken.

Gr. Ad


AVR
Website Member
Posts :11

Website Member
2011-12-31 - 10:14:21 send message to AVR

Denk eens aan flagelatten niemand lees ik hierover een dierenarst vindt het niet!! ik zou effe naar google gaan dan zal je zien volle kroppen klopt maar het is een soort wormpje dat het beestje verstopt het blijft nog ongeveer 2 uur in het lichaam als het beestje dood is onlasting: als je naar de dierenarts rij is het eruit. bij duiven heet het het geel. ronizol is de medicatie hiertegen



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 237 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede