Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Luchtpijpmijt of verkoudheid ? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Luchtpijpmijt of verkoudheid ?
RienCo
Oud Lid
Posts :4

Oud Lid
2011-11-23 - 15:10:01

Sinds kort gepensioneerd en daarom gestart met de hobby kanaries. Ik heb via een tentoonstelling bij een kweker een mooi kweekkoppel gekocht. Man doet het perfect. De pop zat na enige tijd bol en heb ik apart gezet in een onverwarmde schuur. De pop maakte al slapend piepende en schurende geluiden en was verder ook niet bij stem. Daarnaast slijm bij het bekje en regelmatig schudden van de kop.
Ruim een week geleden heb ik een medicijn tegen luchtpijpmijt van Bogena toegediend. (druppel in de nek).
Vogel is redelijk opgeknapt en piept niet meer. Echter er is nog wel steeds slijm. Volgens de gebruiksaanwijzing van Bogena mag ik dit middel na 1 maand opnieuw toepassen. Anderen (op internet) zeggen na 10 dagen, omdat dan de larven van de mijt zijn uitgekomen. Kan ik intussen ook bijvoorbeeld Gezasept toedienen om de vogel helemaal gezond te krijgen.
Wie kan mij als beginneling advies svp.
Groet, Rien


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-11-23 - 15:54:42

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Als het inderdaad luchtpijpmijt is/was kan de tweede behandeling na ca. 2 weken plaatsvinden. Dat de vogel nog wat last van slijm heeft, kan wel kloppen. Het duurt wel iets langer voor hij dat kwijt is. Belangrijk is dat de "kuchjes", het kokhalzen en het hijgen stoppen.
Om goed te werken moet je er bij het toepassen wel zeker van zijn dat de druppel op de huid terecht komt en niet op de donsveertjes.

Gezasept kun je volgens mij overigens altijd wel geven.


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2011-11-23 - 20:41:59

Ik zou een middel tegen infecties niet combineren met een middel tegen mijt. De vogel krijgt dan erg veel "voor zijn kiezen".

Gezasept doet niets tegen miijt. Mijn mening; als u het al wil gebruiken, dan pas als de vogel helemaal genezen is.


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2011-11-23 - 23:11:08

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Ondanks allerlei verhalen,Rien,komt luchtpijpmijt
bij kanaries praktisch niet voor.
Tenzij een besmetting in een gemengde voliere.
Het gaat bijna altijd om een verkoudheid tot wel
longontsteking aan toe.
De kanarie schudt daarbij met de kop en veegt overmatig veel met de snavel over de zitstok.
Alles om het slijm kwijt te raken. Hierbij worden we even op het verkeerde been gezet en denken dan aan luchtpijpmijt omdat dat ongeveer dezelfde verschijnselen geeft.
Een kanarie loopt meestentijds een verkoudheid op
door tocht en door hem uit een warme omgeving naar een koude omgeving over te brengen.
Vr.groeten,
ANTONI


jp57
Website Member
Posts :277

Website Member
2011-11-24 - 21:25:36

is het mischien niet aangeraden om de vogel in een warmte kast te plaatsen.
Dan dient hij hiervoor al geen energie voor te gebruiken.
gr, johan


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2011-11-24 - 22:29:18

Dat zou idd. het beste zijn Johan.
Rien moet dan wel beseffen,dat de kanarie niet
meer naar buiten kan.
Zulke zaken zijn soms een dilemma.
Zelf zou ik hem naar binnen halen. Evt. in een ziekenkooi,anders in een kooi op een warme plaats en gedeeltelijk afdekken.
Bij de dierenspeciaalzaak zou je een potje
Astricycline kunnen halen.
Werkzame stof chloortetracycline en multivitaminen concentraat.

Vr.groeten,
ANTONI


RienCo
Oud Lid
Posts :4

Oud Lid
2011-11-25 - 17:28:11

Iedereen hartelijk bedankt voor jullie adviezen.
Betreffende vogel is intussen aardig opgeknapt, is levendiger, beter bij stem en zit niet meer te "kuchen". Wel heeft ze nog last van snot of slijm. Ik zal daarom het advies van Antoni volgen en astricycline halen.
Ik heb helaas (nog) geen mogelijkheid om de pop warm te zetten, maar ik heb er nu wel vertrouwen in dat het goed komt. De schuur waar de pop nu zit is tochtvrij met gemetselde spouwmuren en kurkdroog.
Nogmaals bedankt,
Groet, Rien



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 177 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede