Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Papegaaienziekte Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3 4 5
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Papegaaienziekte
wilbor
Website Member
Posts :121

Website Member
2011-11-20 - 23:19:52 send message to wilbor

Bij onze zuster gemeente in Duitsland werd een vogelshow gehouden waarbij ook onze vogels kunnen worden ingezonden. Zij doen dat weer als er bij ons een tentoonstelling is. Dat gaat al een tiental jaren zo. Helaas werd dat voor de parkietenmannen dit jaar wat lastig. Bij de parkieten moest een gezondheidverklaring worden bijgesloten per vogel, dat ze ziektevrij zijn vanwege papegaaienziekte.Deze moest dan ondertekend zijn door een dierenarts nadat de vogel was onderzocht. Zelf zou ik 10 groene Catharina's inzenden die een richtprijs hebben van 15 euro.Er is bij een dierenarts geinformeerd wat de kosten waren van zo'n onderzoek, en daaruit kwam dat elke vogel moest worden onderzocht en dat de kosten op 61 euro per vogel kwam. Ik was dan 610 euro kwijt. Ik heb ze maar niet ingezonden. Zou dit de toekomst worden in Europa,zodat we over enkele jaren geen tentoostellingen meer hebben ?.Dit blijft nu nog een open vraag maar zie het voor de hobby somber in.sad :(


wilbor
Website Member
Posts :121

Website Member
2011-11-20 - 23:45:21 send message to wilbor

p.s In Duitsland waren de kosten 5€. Alleen had ik daar niets aan want de vogels mochten in feite niet de grens over.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-11-21 - 00:08:05 send message to Karel

quote
Zou dit de toekomst worden in Europa,zodat we over enkele jaren geen tentoostellingen meer hebben ?.


Nee, integendeel. Er komt steeds meer eenheid in regelgeving in Europa op het gebied van dieren- (en mensen)gezondheid. Het ligt daarom voor de hand dat uiteindelijk alle dieren vrij zullen mogen worden vervoerd van en naar alle deelnemende Europese landen.


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2011-11-21 - 11:39:52 send message to eric 008

net een mail gehad dat tt van vogelvereniging opheusden niet doorgaat in verband drie uitbraken van papagaaieziekte in de betuwe/gelderland er zijn ook al vogels preventief geruimt naar zeggen


ineznick
Website Member
Posts :654

Website Member
2011-11-21 - 13:05:21 send message to ineznick

Ik heb even gezocht op het internet , maar er wordt nergens vermeld dat er ergens in nederland papegaaienziekte heerst. Is wel belangrijk, stel dat je net in die omgeving een tijdje geleden vogels opgehaald hebt? Is er iemand die hier wel iets over gevonden heeft ?


P.Rooth
Website Member
Posts :2797

Website Member
2011-11-21 - 13:12:15 send message to P.Rooth

Heb niks gevonden to nu toe echter heb wel een paar kanttekeningen bij dit onderwerp

Papegaaienziekte is een zonose en is voor het eerst ontdekt bij papegaaien vandaar de naam .

Was het nu maar bij een andere vogelsoort als eerste ontdekt had je al een minder beladen naam bij de papegaaien gehad .

Ken me herrineren dat in Weert als ik het goed onthouden heb enkele mensen besmet waren geraakt met 'papegaaienziekte ' wat veroorzaakt werd door KENARIES .

Testen op papegaaienziekte op een tentoonstelling zou dus bij AL de ingezonden vogels moeten gebeuren en niet alleen bij de kromsnavels .

Paul


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2011-11-21 - 13:14:15 send message to eric 008


Opheusden, 18 november 2011.

Aan de leden,

In verband met vermeende haarden van papegaaienziekte in de regio zijn er, door de GGD en de AID, bij dierenspeciaalzaak 'De Driesprong' in Kesteren preventieve onderzoeken gedaan en monsters genomen.

In verband hiermee is er door het bestuur koortsachtig overleg geweest met Teus Bunt van 'De Driesprong' en het districtsbestuur Gelderland van de Nederlandse Bond van Vogelliefhebbers over de door ons te nemen stappen, mede in verband met de volksgezondheid.

Het bestuur heeft daarna op donderdagavond 17 november in een extra bestuursvergadering besloten om de show van dit jaar te annuleren, omdat wij, ondanks het feit dat er nog niets bekend is, het risico voor mens en dier te groot vinden. De inzenders zijn deze avond direct op de hoogte gesteld.

Het bestuur nodigt u, inzenders en overige leden, in verband hiermee van harte uit voor een

INFORMATIEAVOND

welke we a.s maandag 21 november organiseren bij de familie Berends aan de Ganzenweg 9 in Kesteren.

Aanvang: 20.00 uur.

Graag tot dan, het bestuur.


P.Rooth
Website Member
Posts :2797

Website Member
2011-11-21 - 13:18:26 send message to P.Rooth

Hallo Eric 008

Vogels ruimen omdat ze papegaaienziekte zouden hebben is niet aan de orde .

Papegaaienziekte is prima te behandelen met de juiste medicijnen .

Zo geen paniek

Paul


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2011-11-21 - 13:31:36 send message to eric 008

dat weet ik ook wel maar er is geen veer meer na zegge en er was daar wel veel vogels en pluimvee in dat gebouw zou de tt worden gehouden bij deze een weekje of 6 doxi is al in de goede richting zou ik zeggen voor papagaaie ziekte ,zal jullie wel verder op de hoogte houden als ik meer te horen krijg en van paniek is bij mijn geen sprake daar loop ik al te lang voor mee,wat men met de info doet maak mijn niet .bij mijn in ieder geval geen kweekers bezoeken van hier uit de omtrek


blg
Oud Lid
Posts :1027

Oud Lid
2011-11-21 - 14:07:55 send message to blg

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/dieren/vraag-en-antwoord/wat-is-papegaaienziekte.html

Vraag en antwoord
Wat is papegaaienziekte?

Papegaaienziekte is een infectieziekte die bij vrijwel alle tamme en wilde vogels kan voorkomen. Ongeveer de helft van de vogels die de ziekte verspreidt behoort tot de papegaai-achtigen (kromsnavels). Vogels zijn vaak drager van de bacterie zonder ziekteverschijnselen te vertonen. Ze kunnen dan wel de bacterie uitscheiden en andere vogels en mensen besmetten.

Besmetting papegaaienziekte
Symptomen papegaaienziekte bij mensen
Symptomen papegaaienziekte bij vogels
Voorkomen papegaaienziekte
Vaccinatie papegaaienziekte
Meer informatie papegaaienziekte

Besmetting papegaaienziekte

Papegaaienziekte komt het meest voor bij mensen die veel in aanraking komen met vogels. Dit geldt bijvoorbeeld voor vogelhouders, medewerkers van dierenwinkels en mensen die in de pluimvee-industrie werken. De bacterie komt voor in vogelpoep, snot, slijm en oogvocht van besmette vogels. Besmetting gebeurt vooral bij het schoonmaken van hokken en kooien van besmette vogels. De bacterie kan dan in de lucht terechtkomen en worden ingeademd.
Symptomen papegaaienziekte bij mensen

Na besmetting duurt het 10 dagen tot 2 weken voordat ziekteverschijnselen optreden. De symptomen kunnen variëren van lichte verkoudheidsverschijnselen tot hoge koorts, met koude rillingen, hoofdpijn en spierpijn in de nek en rug. Mensen kunnen papegaaienziekte meer dan 1 keer krijgen. Het komt maar heel zelden voor dat iemand met papegaaienziekte anderen besmet.
Symptomen papegaaienziekte bij vogels

Benauwdheid, oogontsteking en diarree zijn de meest voorkomende symptomen bij vogels. Een vogel die is besmet vertoont deze symptomen meestal pas na 12 tot 45 dagen. Soms kan dit echter ook jaren duren. Een vogel die niet ziek is en geen symptomen vertoont, kan toch drager van de pagepaaienziekte zijn. De ziekte ontwikkelt zich dan pas als de weerstand afneemt, bijvoorbeeld door een slechtere gezondheid. Een vogel die alleen drager is, is wel besmettelijk voor andere vogels en mensen.
Voorkomen papegaaienziekte

Bij het kopen van nieuwe vogels is het verstandig om ze eerst enige tijd apart te houden en ze te laten onderzoeken. Verder is het belangrijk om de vogels niet in contact te laten komen met wilde vogels en de kooi of volière goed schoon te houden en te ventileren.
Vaccinatie papegaaienziekte

Er is geen vaccinatie tegen papegaaienziekte en er zijn geen medicijnen om de ziekte te voorkomen. Raadpleeg als vogelhouder de dierenarts bij ziekte van de vogels. Papegaaienziekte bij mensen is met een antibioticumkuur goed te genezen.
Meer informatie papegaaienziekte

Meer informatie vindt u op de website van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Voor meer algemene informatie over het houden van huisdieren kunt u terecht bij het Landelijk Informatiecentrum Gezelschapsdieren (LICG).

Vooral deze zin is belangrijk"Vogels zijn vaak drager van de bacterie zonder ziekteverschijnselen te vertonen. Ze kunnen dan wel de bacterie uitscheiden en andere vogels en mensen besmetten", dus je hok kan wel vol zitten met dragers.


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2011-11-21 - 16:08:53 send message to Antonia

Er wordt helaas nog veel te vaak te gamakkelijk gedacht over ziektes bij onze kromsnavels, vooral als het om relatief goedkopere vogels gaat. Er wordt dan liever de nek van de vogels omgedraaid of zsm verhandeld voor het evt zichtbaar wordt ...


P.Rooth
Website Member
Posts :2797

Website Member
2011-11-21 - 17:52:20 send message to P.Rooth

Hallo

Wie vogels als hobby heeft dient naar mijn overtuiging zich te verdiepen in ziektes van te houden soort(en) en hoe die te kunnen herkennen .

Basis is een schone vogel die geen smerige cloa heeft noch natte ogen en/of 'neusverkouden' is .

Voor een vogel toont dat die ziek is zijn er al meerdere signalen die bij de basis van een schone vogel al ontbreken een met neusuitvloeiing smerige kont en/of natte ogen NIMMER aanschaffen .

Een regel die ikzelf heb is NIET iemand IN de volieres toelaten tenzij je zeker bent dat die schoon is en/of schoeisel ontsmetten of daar toelaten waar ontsmetten een 'eitje ' is en zo'n plekje heb ik ook .

Vogelshows bezoek ik amper en heb dit denk ik 6 maal gedaan in 40 jaar .

Paul


marc1
Website Member
Posts :416

Website Member
2011-11-21 - 19:16:12 send message to marc1

het is vrij simpel om te zorgen dat je bestand schoon is of word.

neem vanuit verschillende hokken mest en stuur dit op(bijv naar Zelhem kosten 50 euro)

is je bestand wel besmet, kuren, is het dat niet heb je voor jezelf een sluitend bewijs.

daarna nieuwe inbreng apart houden en eerst laten testen...

als iedereen dit zou doen, zjn we er in no-time vanaf...alleen de ''kniepers'' onder ons zullen dit achterwege laten, met alle risico's vandien...


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2011-11-21 - 19:42:20 send message to Antonia

Je kan niet 1 hoopje poep maken van al je vogels en dit (goed) laten testen op papegaaienziekte (chlamydia) dat wordt gedaan met een cloaca swab of via een bloedmonster.


edou
Website Member
Posts :159

Website Member
2011-11-21 - 19:51:50 send message to edou

@paul

naar mijn idee helpt een schoeisel mat weinig, er zijn zat virussen en bacterien die door de lucht verplaatsen


marc1
Website Member
Posts :416

Website Member
2011-11-21 - 20:10:20 send message to marc1

@antonia

dat kan zeker wel!!! als er mest met clamydia tussen zit,weet je dat je je hele bestand moet aanpakken, en mestonderzoek kan prima, dat hoeft niet een uitstrijkje te zijn, het duur alleen 7 dagen omdat het op kweek gezet word...

informeer maar bij je DA.
ik heb de test vorig jaar nog laten doen!



Pagina : 1 2 3 4 5
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 179 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede