Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > bonte boer niet fit, wat doen? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : bonte boer niet fit, wat doen?
eline1987
Website Member
Posts :88

Website Member
2011-09-19 - 21:02:42 send message to eline1987

Hallo,
Ik stel deze vraag namens mijn moeder. Ze heeft 2 bonte boeren in een buitenvoliere. Ze heeft ze nu 2 jaar. Beide vogels gezond en getest aangekocht. Sinds 3 weken is 1 van de 2 erg rustig. Eerst dachten we een rui maar nu beginnen we toch te twijfelen. De vogel komt weinig in de buitenvlucht en zit bol. Hij is sinds deze weken extreem tammer geworden en eet wel goed. De vogel lijkt vooral wat doffer en zit veel stil. Er liggen niet veel veren in het nachthok. We hebben deze week extra vitamine druppels gegeven in de hoop dat ze wat fitter werd. Kan dit een rui zijn of is er wat mis met de vogel. Mijn moeder is momenteel ziek en niet in de gelegenheid om naar een dierenarts te gaan. Mocht dit nodig zijn offer ik een dag op om toch te gaan. De vogels zijn dikke maatjes en voeren elkaar nog steeds elke dag. Wat kan dit zijn? Bedankt voor de hulp!


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-09-19 - 22:26:45 send message to Karel

Het is zelfs voor een vogelarts moeilijk om op grond van alleen maar je verhaal, en zonder de vogel te zien, een diagnose te stellen.

In ieder geval kun je wél altijd stellen dat een vogel die bol zit, dit doet om warm te blijven. Dat kost energie. Om dit te minimaliseren is het verstandig om een dergelijke vogel warm te zetten.
Als hij daar niet snel van opknapt, is een ritje naar de vogelarts toch de beste oplossing.
Succes gewenst.


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2011-09-19 - 22:51:52 send message to meyer

Je kunt er het beste mee langs de dierenarts gaan. Neem beide vogels mee ,maar vang van te voren van twee dagen de ontlasting op door een stuk folie onder de slaapplaats te leggen. Laat de ontlasting door je dierenarts onderzoeken op wormen. Tot die tijd de vogel goed warm houden en zorgen dat deze vogel blijft eten. Wacht niet te lang om naar een dierenarts te gaan.

Groeten Meyerwink ;)


eline1987
Website Member
Posts :88

Website Member
2011-09-20 - 10:04:45 send message to eline1987

Hallo,
Bedankt voor de antwoorden, wij hebben vanmiddag om 2 uur een afspraak.
Ik laat nog wel even weten hoe het is afgelopen.
Groeten Eline


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2011-09-20 - 13:06:41 send message to Antonia

Succes ...


eline1987
Website Member
Posts :88

Website Member
2011-09-20 - 17:30:33 send message to eline1987

Hallo,
De vogel heeft waarschijnlijk een ontsteking in de nieren. Volgens de dierenarts was hij erg mager. Hij heeft een spuit gehad die 48 uur werkt. Donderdag moeten we opnieuw komen. Beide vogels zitten nu in huis zodat hij warm blijft.
Volgens de dierenarts is er ook een kans dat hij het niet overleeft. Net heb ik hem nog wat pap gevoerd met een spuitje zodat hij iets binnen heeft. Morgen ga ik weer heen. Voorlopig dus afwachten.
Groeten


eline1987
Website Member
Posts :88

Website Member
2011-09-21 - 17:36:34 send message to eline1987

Hallo,
Quincy leeft nog steeds. Ze neemt het pap wel goed aan en eet ook zelf zaad. Ze zit op dit moment op de bodem van de kooi en lijkt ook wat verzwakt aan 1 kant. Ze is niet sterk met die poot. Wat kan dit zijn?
Morgen hebben we weer een afspraak bij de dierenarts.
Groetjes


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2011-09-21 - 19:42:58 send message to Rik

Mijn ervaring is dat als een vogel eenmaal ziek is hij niet meer beter wordt. Sorry.

Persoonlijk zou ik hem niet al te lang meer laten lijden.

In ieder geval sterkte ermee!


eline1987
Website Member
Posts :88

Website Member
2011-09-21 - 20:49:57 send message to eline1987

Nou hij eet vandaag zeer goed. Ik vind toch dat je niet zomaar mag opgeven als ze wel weer begint te eten. Als het de moeite niet waard was had de dierenarts dat toch wel aangegeven?


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2011-09-21 - 21:16:10 send message to Antonia

Nou Rik, dat vind ik wel erg negaief van je hoor sad :(
Als dat zo zou zijn, zouden vogelartsen niet nodig zijn, en ik ben toch erg blij dat ze er zijn ...


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2011-09-21 - 21:59:37 send message to meyer

Niet alle vogelartsen geven het snel op en sommige gaat het dan vooral om de centen.
Als de nieren slecht zouden werken zal de vogel zich langzaam vergiftigen ,je vogel zal daardoor langzaam verzwakken. Ik hoop als het de nieren zijn dat het medicijn zal aanslaan. Is er bloed afgenomen voor onderzoek,is er mest onderzocht?
zo niet dan heeft de dierenarts gegokt naar de oorzaak.

Succes.

Groeten Meyerwink ;)


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2011-09-21 - 22:01:35 send message to Rik

Ik ben inderdaad niet al te positief ingesteld als het om zieke vogels gaat. wink ;)

Als een vogel laat zien dat hij ziek is ben je meestal veel te laat. Dat is tenminste mijn ervaring. Ik heb nog nooit meegemaakt dat mensen met een zieke vogel naar de vogelarts gingen en dat hij daarna opknapte.

Bij veel vogelartsen en dierenartsen staat € voorop en komt het dier komt op de tweede plaats. Ze laten je graag geloven dat het anders is. Dierenartsen zijn vaak niet eerlijk en realistisch m.b.t. overlevingskansen. Sommigen zijn in staat om het leven van zieke dieren zolang mogelijk te rekken. Zodra ze dood zijn stopt de kassa immers met rinkelen. Fijn dat er vogelartsen zijn...maar aan mij zijn ze niet besteed.

Uitgezonderd de nuchtere vee-artsen in mijn eigen boerendorp. Die weten wel hoe je met mensen en dieren moet omgaan.

p.s. Mijn bovenstaande reactie is uiteraard wat gechargeerd. Het is hoe ik het zie...maar dat betekent niet dat het de werkelijkheid is. wink ;)


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2011-09-21 - 22:15:40 send message to Antonia

Mijn eerste grote papegaai een amazone bleek aspergillose te hebben toen hij hier kwam wonen, hij was toen 5 jaar. Meerdere mensen zeiden me dat ie dat niet zou overleven maar dat deed ie wel wink ;)
Helaas is hij 1,5 jaar later wel overleden aan een een aangeboren nierafwijking, daar is idd heel weinig aan te doen, maar als je op tijd bent en de medicijnen slaan aan, is er een kans wink ;)


eline1987
Website Member
Posts :88

Website Member
2011-09-22 - 09:04:08 send message to eline1987

Hallo,
Mest is onderzocht daar krijgen we vandaag de uitslag van. Ik heb nog steeds goede hoop. De vogel is vrolijker en eet goed.
Groeten Eline


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2011-09-22 - 18:36:53 send message to johanblok

Ik ben het wel met Rik eens, maar soms knapt de vogel toch weer op, alleen staat dit naar mijn ervaring los van doktersbehandeling.


eline1987
Website Member
Posts :88

Website Member
2011-09-23 - 10:36:03 send message to eline1987

Hallo,
We zijn weer geweest en de dierenarts heeft nog steeds goede hoop. De vogel krijgt nog steeds antibiotica en staat binnen.
Nu heb ik een vraag over de andere vogel. Die zit ook binnen maar is niet echt blij met de situatie. Is het beter voor packo om hem te plaatsen met 2 andere bonte boeren (heb ik hier in een voliere zitten, is geen koppel maar 2 rustige vogels) of in de kleinere kooi in huis laten? Mijn moeder denkt dat het beter is dat packo zo snel mogelijk weer naar buiten gaat met de andere vogels die ik erbij kan plaatsen omdat het met quincy nog een hele tijd kan duren. Vermoedelijk kan quincy sowieso niet voor de winter terug als ze het wel overleeft. Graag jullie mening.
Eline



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 149 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede