Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > pikblok en/of mineraalblok Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : pikblok en/of mineraalblok
Dorian
Website Member
Posts :60

Website Member
2011-07-31 - 21:22:03 send message to Dorian

Ik zou mijn eigen pikblokjes willen maken, heeft iemand een receptje?


pietsus
Website Member
Posts :198

Website Member
2011-07-31 - 21:38:24 send message to pietsus

10 delen rivierzand gewassen
4 delen grit
2 delen cement
aanlengen met water en in een potje gieten
steek daar een paar ijzerdraden in en je kunt ze ophangen

grts pieter


Dorian
Website Member
Posts :60

Website Member
2011-08-02 - 21:48:01 send message to Dorian

cement??? lijkt me niet erg gezond....


frans de bruijn
Website Member
Posts :11

Website Member
2011-08-03 - 10:58:55 send message to frans de bruijn

Ik had ook al zoiets van: Cement,huh?? maar zou natuurlijk kunnen. Ik heb ruim 27 jaar in de bouw gewerkt maar vind cement geen fijn spul!Ben benieuwd naar andere reacties!


gravaka
Website Member
Posts :283

Website Member
2011-08-03 - 14:10:52 send message to gravaka

miss geen antwoord op je vraag maar is een pikblok kopen niet voordeliger dan zelf maken?


Dorian
Website Member
Posts :60

Website Member
2011-08-04 - 22:30:45 send message to Dorian

@ gravaka: ik weet niet hoeveel jij betaald voor je blokjes maar er is altijd nog de hoeveelheid dat je van doen hebt op jaarbasis + dat wat je zelf doet, meestal beter is laugh :D
Ik heb ook de intentie te varieren met de blokjes, eens grit in, maagkiezel, ....


gravaka
Website Member
Posts :283

Website Member
2011-08-05 - 09:21:57 send message to gravaka

mijn ouders nemen altijd een blok voor me mee als ze inkopen voor de vogels oa parkieten tropen en duiven doen, maar volgens mij nog geen 1,50 per blok.


smurfin
Website Member
Posts :22

Website Member
2011-08-05 - 11:34:20 send message to smurfin

Hoii, door een chemische reactie tussen cement en water komt er salpeterzuur vrij. Maar eenmaal uitgehard is het een mineraal en kan het geen kwaad.

groetjes miranda


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-08-05 - 11:56:28 send message to Karel

Dorian, ik snap dat zelfmaken wel. Ik timmer mijn nestkasten ook zelf, terwijl ze voor iets meer geld in de winkel liggen.
Vogels houden en knutselen horen van oudsher een beetje bij elkaar.happy :)

Succes met het beton storten.wink ;)


smurfin
Website Member
Posts :22

Website Member
2011-08-05 - 12:36:16 send message to smurfin

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

jij snapt hem Karel happy :)
ohja. Dorian dat rivierzand is gewoon scherp zand.


pietsus
Website Member
Posts :198

Website Member
2011-08-05 - 19:16:01 send message to pietsus

hoy,cement kan dus geen kwaad zoals smurfin zegt


smurfin
Website Member
Posts :22

Website Member
2011-08-06 - 12:19:42 send message to smurfin

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hoii Dorian. ik heb nog even nagedacht over je pikblokjes; beetje huiswerk gedaan happy :). Maar als het gaat om het nut of de waarde aan mineralen zou ik het doen met gips in plaats van cement. cement heeft geen enkele voedingswaarde terwijl gips gewoon een calciumsulfaat is. waar je dan wel op moet gaan letten is dat je blok niet te poreus wordt, en dat kan gebeuren door alles wat je er aan toevoegt.dat laatste dus met mate. Als het blok te zacht is kan je vogel meer mineralen opnemen als dat goed is voor hem dus dat is dan 1 punt waar je echt goed op moet letten. ik weet niet of je handig bent met het zoeken naar grondstoffen maar je kunt er bijvoorbeeld dingen door doen als knoflookpoeder, paprika poeder "is natuurlijke kleurstof" of kruiden zoals brandnetel thee. Maar als je dingen gaat toevoegen kijk dan altijd even naar de voedingswaarde, het is beter om niet nog meer calciumhoudeden dingen toe te voegen, te veel calcium opname levert namelijk problemen op vooral bij jonge dieren. daarom mag dat blok dus nooit te poreus zijn.
PS. de fabrikanten gebruiken cement alleen bij de grote mineraal blokken voor paarden en koeien etc
Wat het gips betreft, even opletten wat voor gips je koopt. Ik zou gewoon een normale zak gips ophalen en niet voor een doosje met snel drogend spul gaan. of jij moet de tijd hebben om uit te vinden wat er door zit natuurlijk. Voorkom in ieder geval dat er bentoniet in je blok komt.
veel plezier met je knutselwerk.
groeten Miranda




Hans van Rooijen
Website Member
Posts :41

Website Member
2011-08-06 - 17:06:26 send message to Hans van Rooijen

Misschien toch wat cement toevoegen, om het hard genoeg te houden. Anders zijn ze binnen een dag aan gruzelementen.


bakeliet
Website Member
Posts :131

Website Member
2011-08-06 - 17:17:46 send message to bakeliet

Hallo, ben een keer bij een kweker geweest en die had stukken gasbetonblokken in de volières liggen.
maar of dat goed is weet ik niet.


Dorian
Website Member
Posts :60

Website Member
2011-08-07 - 11:42:21 send message to Dorian

heb ook al wat zitten "brainstormen" lieve smurfin ! en heb het volgende gevonden:
i kweet niet of ik hier links mag plaatsen maar ik ben gaan zien bij duivenmaterialen, een hele grote industrie met veel zaken, véél meer dan voor gaaien..
en ben op het volgende "kalk" gekomen:
- for overall hygiene and freshness
- finely ground
- chalk
- powerful absorbent and desinfectant
- removes traces of dampness

is een product dat gebruikt wordt oa om de hokken te witten, als absorptie in nesten bij duiven,... en is langs hier in Vlaanderen te vinden van 2 grote internationale fabrikanten; eentje van duivenvoeders uit het Antwerpse en een fabrikant van huisdiervoeding uit Deinze.

wat zou brengen op volgende combinatie....

10 delen rivierzand
1 deel cement
1 deel "kalk"
2 delen grit
1 deel "toevoeging" (waar ik onder versta wat smurfin voorstelt: knoflookpoeder, brandnetelthee, eucalyptuspoeder,...)
water

(ps: dit wordt leuk laugh :D )


smurfin
Website Member
Posts :22

Website Member
2011-08-07 - 14:57:03 send message to smurfin

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

eucalyptus is geen kinderspel waarom zou je het als voedingssupplement willen gebruiken?
maar laat nog even weten hoe het gelukt is ok, ik heb zelf even geen tijd voor geknutsel maar ben erg benieuwd. Overigens blijf ik wel mijn twijfel houden over dat cement en gips. gips en cement vertragen elkaar in het uithardingsproces en in die vertraagde tijd kunnen alle andere stoffen uitzetten en die zullen pas nadat het gips en cement is uitgehard door droging weer slinken, Ik kan mij vergissen maar dat maakt het geheel poreus. Dus ik ben wel benieuwd naar je praktijk ervaring. Overigens is cement geen natuurlijk stof zoals gips. cement is een samenstelling van verschillende stoffen en vroeger werd dat nog samengesteld uit natuurlijke grondstoffen die zij zelf inkochten. tegenwoordig nemen ze hun materiaal tegen betaling af en verwerken ze dat "vaak chemisch" materiaal in cement. en zolang alles maar binnen de norm blijft hoeft men daar geen melding van te maken, dus je kunt nooit zeker zijn van de inhoud.
groetjess miranda



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 169 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede