Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > stelling dieren beulenrij of niet Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-07-30 - 19:52:43

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

quote
Natuurlijk doet iedere hobbyist z'n best de dieren het beste te geven.



Dat zou wel de insteek moeten zijn, maar getuigende de dingen die je soms voorbij ziet komen in de media of op forums valt er nog veel te verbeteren.
Kijk zoals pas nog het forum over het houden en kweken van vogels in kooitjes van 30 x30 dat is toch niet iemand die het beste met zijn beestjes voor heeft?
en dan als argument gebruiken , ja maar ze kweken er toch in?
by the way de vogels in de tt kooitjes zitten ook niet echt ruim gehuisvest, hoewel het natuurlijk maar een paar dagen is, kan het denk ik wel een flinke beperking zijn ( en dus stress) voor zo'n beestje.
Hoeveel voorbereding is zinvol dan? en dat voorbereiden is dat ook niet te stressvol?

bovendien is de kans op ziekten door de stress, en de vele dieren op elkaar, en eventueel bezoekers die ziekte meenemen ook veel groter, en dan is de vogel er ook de dupe van, danwel omdat ie ziek is, danwel omdat ie een kuur van een of ander krijgt tegen de ziekte , en dus onnodig wordt bellast dmv toedinging medicatie.

ps ik heb zelf ook wel eenmalig meegdaan aan de tt dus zie dit niet als een veroordeling svp


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2011-07-30 - 19:57:29

blg

hoe goed je ook met je vogels omgaat op het moment dat die in een tt kooi word opgekooit zit de vogel niet meer lekker dus opkooien ruim van te voren is een vereisten om de vogel zo goed mogelijk voor te brengen anders hoef je niet mee te doen aan een tt


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2011-07-30 - 20:18:36

ERIC 008 schrijft,
hoe goed je ook met je vogels omgaat op het moment dat die in een tt kooi word opgekooit zit de vogel niet meer lekker dus opkooien ruim van te voren is een vereisten om de vogel zo goed mogelijk voor te brengen anders hoef je niet mee te doen aan een tt.

Ik heb ook jaren met een tt mee gedaan en ook kampioenen gekweekt.

Als ik jonge vogels had die van de ouders af konden,dan zetten ik die 3á4 weken in een grote tt kooi.

Als ik ze dan daags voor het inbrengen van de tt weer in een tt kooi zetten dan bleven ze rustig op stok zitten,en waren ze echt niet gestrest.

Er zijn ook kwekers die ze recht uit de voliére in een tt kooi zetten en dit keur ik ook sterk af.

Dan heb je meestal stresvogels en die scoren dan ook geen punten.

Als je vogels goed in conditie zijn en niet gestrest dan zijn ze ook niet snel vatbaar voor ziektes.

Ik denk dat je hier altijd vóór en tegenstanders zal blijven houden.

Maar om nu ook al de markten en tt's te gaan verbieden,dan denk ik dat je ook de hobby kapot maakt.

Ik denk dat je dan ook alle dierentuinen moet sluiten,en alleen nog fok en kweek programma's moet houden om bedreigde soorten te behouden.

Henk.



Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2011-07-30 - 23:00:06

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
Ga eens kijken bij een TT van de Parkieten sociëteit, ruime kooien en volières en je kunt vogels paarsgewijs houden.
Dat is wel een van de positieve uitzonderingen, bij "normale" tt's zitten de vogels in kleine hokjes.
Om ze rustig te krijgen zitten ze daar vaak 6 of meer weken al in.

In plaats van wedstrijden zou men ook shows kunnen organiseren, zoals bv de speciaalclub vruchten- en insectenetende vogels al jaren doet.


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2011-07-31 - 01:15:29

quote
en tt's te gaan verbieden, dan denk ik dat je ook de hobby kapot maakt


In ieder klein dorpje wordt volgens mij wel een 'kampioen' gekweekt. Volgens mij zegt dat daarom allemaal niet zoveel.

Mijn mening sinds 2005.
TT is vriendjespolitiek en gaat als volgt:

Je moet eerst heel veel intelen bij je vogels en de jongen noem je dan heel blij: 'een eigen stam'. Vervolgens zoek je de best gelukte inteeltvogel eruit en stopt hem in een heel klein hokje. Na een paar dagen plakken je vrienden op dat hokje een strik met de tekst 'kampioen'. Vervolgens spring je een gat in de lucht.laugh :D


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2011-07-31 - 01:24:08

Toelichting:

Ik heb mij in 2005 in m'n eigen woonplaats eens proberen aan te sluiten bij de plaatselijke vogelvereniging. Ik ben toen een paar keer naar een bijeekomst geweest en heb gevraagd of ik lid kon worden. Het anwoord was: 'Het is nu allemaal even niet zo interessant...als het weer interessant wordt nemen we binnenkort wel een keer contact met je op'. Dat is nu 6 jaar geleden maar ik heb nooit meer wat gehoord.
Ook heb ik diverse mensen uitgenodigd van deze vereniging om een keer bij mijn vogels (taranta's) te komen kijken. Ik heb nooit iemand gezien.

Het is dus niet zo raar dat de boel vergrijst. Waarschijnlijk zijn het binnen de vogelverenigingen allemaal vrienden die elkaars vogeltjes 'kampioen' maken en dus geen buitenstaanders kunnen gebruiken.

Achteraf blij dat ik me niet heb aangesloten. Eerst lelijke veertjes trekken. Daarna de vogels weken lang in een klein hokje met knikkers op de grond zodat ze op de stok blijven zitten. ???? Bovendien kun je nooit achterhalen of een vogel daadwerkelijk Eigen Kweek is van iemand. TT is voor mij dus absolute onzin.


arjandaf
Website Member
Posts :980

Website Member
2011-07-31 - 08:13:34

de les ringen herkennen is je waarscheinlijk even ontgaan ,(en blijft een kwestie van goed vertrouwen) helaas dat jou eerste ervaring met een club meteen een slechte was/is . maar zo als je leest kan het ook anders . neem het vb : jonge vogels laten wennen en dan met VEEL MINDER of geen stress op latere leeftijd het kooitje in .
jmmr dat je alleen de negatieve kanten en mannieren wenst te belichten .


groeten : arjan


Tenzi
Website Member
Posts :261

Website Member
2011-07-31 - 08:37:25

Ik speel ook nooit mee met TT en dat komt doordat ik toch wel bang ben voor ziektes/luis. Er zitten veel vogels op een niet zo'n hele grote ruimte.
Maar de belangrijkste reden is eigenlijk dat de TT's allemaal in het najaar/winter gehouden worden. Ik houd al mijn vogels onverwarmt (maximaal vorstvrij). Na een warme periode tijdens een TT kan ik de vogels niet in een keer weer in de kou zetten (vind dat dierenmishandeling), en ik heb geen mogelijkheden om de vogels langzaam over te wennen.
Zelf bezoek ik wel een enkele TT. Ik vind het leuk om vogels te bekijken en ook inderdaad, om (voor mij) nieuwe soorten te zien.

Als het trainen, opkooien, vervoer en dergelijk rustig en met beleid wordt gedaan, dan heb ik er niet zo'n probleem mee.
Ik heb jaren geleden eens een klacht ingedient bij de organisatie van een (kleine) TT dat er gerookt werd in de ruimte waar de vogels stonden.
Mede hierdoor is dit toen wel verboden.

Erger vind ik de vogelbeurzen. Hier zie je soms vogels (nog steeds) in keine lopers. Soms ook worden ze vervoerd in kleine lopers en dan overgezet op de markt. Het vele vervoeren (en meerdere keren op 1 dag)veroorzaakt de vogels veel stress.
Ik moet bekennen dat ik in het verleden ook wel eens een paar vogeltjes gekocht heb op zo'n markt, maar ga eigenlijk toch veel liever bij de liefhebber zelf wat halen.


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2011-07-31 - 10:24:07

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

De les ringen is mij zeker niet ontgaan. Het is geen probleem om een volwassen vogel een pootring om te schuiven. Dat heb ik ook wel eens gedaan voor mijn eigen administratie.

Nee, ik heb helaas geen positieve kanten aan TT kunnen ontdekken. Dan wordt het het erg lastig om ze te belichten.

Je kunt ook gewoon rustig omgaan met je (jonge) vogels waardoor ze minder stress hebben. Daarvoor hoef écht niet mee te doen aan TT. Dan voor mij maar geen strikje op m'n kooi. wink ;)


postvogel
Website Member
Posts :165

Website Member
2011-07-31 - 10:51:16

We waren toch wel blij met onze derde wereldtitel op rij dus heeft het ook weer iets positiefs toch(volgens mij met lori's van de blauwe bergen).Alles heeft zijn voor en tegens.
Vogelgroet Chris.


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2011-07-31 - 11:49:13

quote
We waren toch wel blij met onze derde wereldtitel ...
Misschien wel zo eerlijk om ook die wereldtitels wat te nuanceren dan. Hoeveel klasses zijn er op zo'n kampioenschap? 500? 600? Dat zijn elke keer 600 wereldkampioenen.

voorbeeldje:
klasse "roodstaartwitkopvogel"
aantal "vogels ingezonden: 3
inzenders: 1
prijzen, goud, zilver en brons
yeah... weer een kampioen


postvogel
Website Member
Posts :165

Website Member
2011-07-31 - 12:01:35

Oke maar je hebt hem wel gefeliciteerd Ton en je vond het klasse dat hij de wereldtitel had behaald toch.Ieder heeft zijn eigen beleving en gaat op zijn eigen manier met zijn hobby om.
Vogelgroet Chris.


blg
Oud Lid
Posts :1027

Oud Lid
2011-07-31 - 12:03:24

Hoho Ton "derde wereldtitel op rij", dat is toch wel iets anders.


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2011-07-31 - 12:13:21

Ik bedoel het niet persoonlijk.
Ik gaf expres een voorbeeld met een nietbestaande vogel. Als iemand ergens erg blij mee is, wil ik daar niets aan afdoen.

Ik heb ook een paar jaar meegelopen met het tt-circuit, zelfs in de organisatie. Door alles wat ik gezien heb, ben ik juist tot de conclusie gekomen dat het niets voor mij is, meer niet.

Dat ik mijn mening geef, wil niet zeggen dat ik die aan anderen wil opleggen.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-07-31 - 14:27:59

en wat ikzelf ook vervelend vind ( buiten het roken om) is dat getik van anderen tegen je kooitje aan. Dit is toch voor de vogel: in een vreemde omgeving, in een kleinere kooi, in een andere temperatuur, (soms) waar gerookt wordt, met herrie, en dan nog mensen die je even van de andere kant willen zien, en dan tegen je kooitje gaan tikken, of kinderen die het leuk vinden tegen je kooitje te tikken, en dat niet een keer op een dag, maar meerdere keren. Denk dat als je zo'n vogel daartegen kan trainen je een supervogel hebt. m.i is het geen verbetering voor e vogel.
Desondanks geloofik dat het voor de eigenaar de kroonb op zijn kweek/selecteren kan zijn, maar er moeten toch ook andere manieren te vinden zijn? Bijv dat de vogels thuis bij de kwkeer gekeurd worden? en zo de prijzen bepaald worden?




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 157 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede