Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > papegaaien & levend voer. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3
volgende >>>


Auteur Onderwerp : papegaaien & levend voer.
whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-06-17 - 07:49:10

Zijn er kwekers die ervaring hebben met papegaaien , en levend voer?
zo ja welke soort levend voer, hoe verstrekt, en is er verschil waargenomen, en is het "onmisbaar" voor papegaaien?
Is het ook nog soortafhankelijk? ikzelf stel de vraag eigenlijk voor grijze roodstaarten, maar wellicht is het ook interessant voor de liefhebbers van andere soorten om de meningen hierover te lezen.


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2011-06-17 - 08:10:00

Ik heb eens een wilgentak in mijn voliere gehangen die vol groene rupsjes zaten,mijn koppel pyrrhura perlata werd zowat gek en deed zich tegoed aan de rupsen.

Dus ze lusten het wel en ik weet dat de papegaaien in het wild ook wel eens een slakje of een insekt eet.
Dus waarom niet?

Maden zou ik niet doen,wel een meelworm.
Knip de kop er dan wel af,beesten kunnen soms nog wel eens bijten.


digipeet58
Website Member
Posts :582

Website Member
2011-06-17 - 17:12:10

ik heb mijn meelwormen nog nooit
de kop afgeknipt,
geef ze levend aan mijn vogels
en zelfs mijn kleine kwartelkuikens eten ze levend op.
gelukkig tot nu toe gaat dat prima.happy :)


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2011-06-17 - 19:08:08

maar ik heb altijd meelwormen van bijna een meter lang.


ferry1
Website Member
Posts :196

Website Member
2011-06-17 - 19:39:32

in het verleden ook wel eens meel wormen gegeven en ging goed.

volgens veel literatuur eten onze vogels in de natuur ook levende insecten.


digipeet58
Website Member
Posts :582

Website Member
2011-06-17 - 19:47:23

dan begrijp ik het,
kop afknippen, wel.
ik heb ze stukken kleiner.wink ;)


jp57
Website Member
Posts :277

Website Member
2011-06-17 - 21:09:02

ik denk hier ook reeds lang over, maar wat en hoeveel enzz...
ik zou zeggen laat de reacties maar komen, ik wacht al vol ongedult.razz :p


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2011-06-17 - 23:13:17

Papegaaien mogen inderdaad ook insekten hebben en zijn er vooral gek op als ze jongen hebben.
In de natuur worden veel rupsen gebruikt om hun jongen groot te brengen dit is een bron van eiwitten voor hun jongen. Wij kwekers gebruiken daar het eivoer voor. Meelwormen hoef je bij papegaaien niet perse dood te maken omdat een papegaai zelf alles in stukken knipt en een worm niet levend in zal slikken. Anders is dit bij insekteneters welke er nogal eens een levende mee het nest in neemt, dit gebeurd dan als ze er al meerdere in hun snavel hebben zitten en de laatste niet meer dood kunnen slaan.
Op mij site staat onder foto's van insekteneters welke ik vroeger gekweekt heb een duidelijke foto van een jonge driekleur glansspreeuw waarbij een meelworm zich naar binnen heeft gevreten.

Groeten Meyerwink ;)


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-06-17 - 23:23:05

Een akelige foto Meyer. Ik heb dit nooit eerder gezien, maar kan het me wel voorstellen.
Een goeie waarschuwing!


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2011-06-17 - 23:31:55

Was toen ook schrikken op het mement dat ik in het nest keek. Waarschijnlijk heeft een meelworm een luchtzak lek gevreten waardoor de vogel zich als het waren heeft opgepompt.
Maar je leerd er van.

Groeten Meyerwink ;)


Jan van Dessel
Website Member
Posts :386

Website Member
2011-06-18 - 08:17:28

hallo.
mijn edel papegaaien zijn er dol op.
per koppel een stuk of 10 meelwormen in hun zaadbak, elke dag.
gr Jan.


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2011-06-18 - 09:05:18

Meyer.

Wat heb je trouwens een prachtige site,erg leerzaam!


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-06-18 - 13:25:37

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
Papegaaien mogen inderdaad ook insekten hebben en zijn er vooral gek op als ze jongen hebben.
In de natuur worden veel rupsen gebruikt om hun jongen groot te brengen dit is een bron van eiwitten voor hun jongen. Wij kwekers gebruiken daar het eivoer voor. Meelwormen hoef je bij papegaaien niet perse dood te maken omdat een papegaai zelf alles in stukken knipt en een worm niet levend in zal slikken. Anders is dit bij insekteneters welke er nogal eens een levende mee het nest in neemt, dit gebeurd dan als ze er al meerdere in hun snavel hebben zitten en de laatste niet meer dood kunnen slaan.
Op mij site staat onder foto's van insekteneters welke ik vroeger gekweekt heb een duidelijke foto van een jonge driekleur glansspreeuw waarbij een meelworm zich naar binnen heeft gevreten.

Groeten Meyer



even terugkomend op de papegaaien: is het aanbieden van levend aantrekkelijk, dan dood te geven ( kook erover)? of maakt dit niets uit?
als het even aantrekkelijk is, geef ik ze om welk risico dan ook uit te sluiten ( je zal net zien) liever dood.
Maar omdat mijn papegaaien nog nooit levend voer hebben gekregen wil ik ze wel graag motiveren om dit tot hun rantsoen te gaan nemen. deze twee van mij zijn echt van wat de boer niet kent......... zelf gedroogde rozenbottels gooien ze naaste de bak, evenals fruit wat ze niet kennen.
doch blijf ik het verstrekken in de hoop dat ze het ooit lekker gaan vinden, vind het alleen altijd zonde, want voer, en bijvoegingen kosten toch altijd extra, en als ze dan alleen het "lekkere "eruit eten, vind ik het verspilling, het voer mag van mij best extra kosten, en ik koop ook altijd van alles voor ze, maar als het wordt weggegooid, is dat toch jammer.( als ik alle pellets die ze naast de bak hebben gekieperd zou terugbrengen, kan ik een avondje lekker chinezen)


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2011-06-18 - 13:53:57

Als ze wel al eivoer eten, zou je een keer wat geknipte wormen door het eivoer kunnen mengen. Zo leren ze de smaak kennen en misschien vinden ze het lekker.


Jan van Dessel
Website Member
Posts :386

Website Member
2011-06-18 - 14:47:46

hallo.
de caique papegaaien zijn er ook dol op.
het is mooi om te zien hoe ze die meelwormen eten , ze peuteren ze helemaal leeg en laten dan het huidje vallen
gr Jan


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-06-18 - 23:29:25

denk dat ik het maar gewoon eens ga proberen en kijken hoe ze het vinden, als ze het uiteindelijk niet blijken te willen hebben de merels hier buiten gelukrazz :p



Pagina : 1 2 3
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 164 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede