Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Beschuit met muisjes.! Spix ara geboren.!!!! Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3
<<< vorige


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2005-03-24 - 16:39:29 send message to Daniel

De Sheik is zeker niet aan het klonen. En het terug brengen van uitgestorven diersoorten zou een mooi project zijn maar er zitten nogal wat maars aan.

Ten eerste het klonen zelf, Bob je hebt er zelf al een hoop aangeduid. Kort samengevat is klonen nog zeer experimenteel met een zeer lage slagingskans en weten we nog veel te weinig over "de toestand" van het gekloonde dier.

Daarnaast moet je "verse" cellen hebben van een dier om te kunnen klonen. De DNA strengen mogen niet onderbroken zijn. En de cellen mogen niet besmet zijn met vreemd DNA. Je kan je voorstellen dat dit bij uitgestorven diersoorten een probleem is. (Wat we hebben aan cellen komt vaak van opgezette dieren (vaak besmet met menselijk DNA en preparatie middelen, plus de cellen zijn oud geen complete DNA strengen))

En zelfs als je het lukt komt er nog een ethisch aspect aan de orde. Wil je uitgestorven dieren klonen. Waarom zijn ze uitgestorven? Is dat echt alleen puur door menselijk handelen of zijn er meerdere redenen te vinden? Bestaat hun habitat nog? Of is dat ook verdwenen (dit hangt samen met de vorige vraag)? Hebben andere dieren niet hun niche in de natuur ingenomen?
Het zou zo kunnen zijn dat als je alle problemen hebt overwonnen en je een uitgestorven diersoort heb terug gebracht dat ze alleen maar een toekomst in dierentuinen hebben en wil je dat?


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-03-29 - 22:54:54 send message to Niltava

Heb eindelijk je stukje gelezen(eerst geprint want je had alles zo achter elkaar aangeschreven.
Het verhaal klopt grotendeels wel. Het is echter gebaseerd op (m.n.) zoogdieren.
Om bijvoorbeeld een eicel te verkrijgen bij een zoogdier is éénvoudiger dan bij een vogel.
Immers de eicel bij een zoogdier kan uit de eierstik worden gewonnen en na bevruchting teruggezet worden in de donor of een draagmoeder.
Bij vogels komt er een kalkschaal omheen. Zoals je weet begint dat al in de eileider. Bovendien delen de cellen al vele malen voordat het ei "ter wereld" komt.
Je moet dus de eicel hebben voor de celdelingen en voor de kalkschaalvorming weer inbrengen.
Het minder oud worden heeft ook te maken met het "soort" cel dat men neemt, naar het schijnt.
De gecloonde vogel is trouwens niet een F1 vogel. F1 is naam voor de nakomelingen van de oudervogels.
Eigenlijk een kruising binnen de soort kun je zeggen.

Overigens hoeft een korter leven niet erg te zijn (het is maar hoe je er naar kijkt, ethisch. Maar goed we zijn hier toch filosofisch bezig).
Je zou bv de cloon en de oorsprong vogel over meerder continenten of kwekers kunnen verdelen.
Zo zou dus een mannelijk gecloond exemplaar tegelijk tegen twee popjes worden gezet.

Een bijna onmogelijke opgave lijkt me.
Of heeft iemand meer/andere info?
(Bob, 23 paar chromosomen is gebaseerd op de mens)


bob_verhagen
Oud Lid
Posts :218

Oud Lid
2005-03-30 - 17:16:27 send message to bob_verhagen

tjah van die 23 par chromosomen sorry ik zal ik je schuldig blijven. in mijn bio boek stond alleen dat een heremietkreeft er 256 of zo iets heeft(shocked 8O)

wat betreft die eicel zat ik ook al na te denken.(was het vergeten te vragen aan mijn bio lerares.)maar opzich zit de eicel er toch al langer in, want een pop gaat toch pas een paar dagen na het paren eieren leggen, ik weet dat er dan al wel celdelingen plaats hebben gevonden, dus het moet nog ergens daarvoor gebeuren.

hoe het wel zou moeten?? tjah dat zou ik niet weten.(uitdaging)

groeten Bob


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-03-30 - 23:20:52 send message to Niltava

De 23 zijn voor de mens, er is geloof ik nog een organisme dat dat heeft maar heb het boek even niet bij de hand.

Na de ovulatie gaat de eicel in de eileider en daar vindt eventueel de bevruchting plaats en de celdelingen.
Heb begrepen dat er bij het leggen al 60.000 celdeling plaats hebben gevonden.

Misschien dat er een mogelijk is na het leggen en dan de zaak te clonen en over te brengen in een ander ei.

Wie weet waar men uitkomt

groet,
Niltava


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2005-08-02 - 21:21:48 send message to Daniel

Nog eens goed nieuws. In Qatar zijn mei dit jaar weer 2 jonge Spix Ara's geboren, dat zijn er al 4 binnen een jaar daar.



Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-08-02 - 21:57:24 send message to Niltava

Tja en een aantal aan pdd gestorven sad :(


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2005-08-03 - 10:47:00 send message to Daniel

sad :( Dat wist ik niet sad :(


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2005-08-03 - 10:48:50 send message to Daniel

Ik las net het artikel over Spix ara's bij Loro Parque Foundation. Zij uiten het vermoeden dat er nog een aantal andere private eigenaren zijn (waaronder een extra kweker in Zwitserland) die niet bekend hebben gemaakt dat ze de vogels bezitten.



Pagina : 1 2 3
<<< vorige

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 199 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede