Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Bonte boeren terug in conditie krijgen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Bonte boeren terug in conditie krijgen
Tompie
Website Member
Posts :8

Website Member
2011-01-20 - 21:39:08 send message to Tompie

Hallo
Ik heb een koppel bonte boeren waarvan de pop volgens mij niet in prima conditie zit. Vooral het redelijk los verenpak vindt ik niet echt goed. Ook de ogen zien bleker geel dan normaal.

Ze gaat al zo'n 3 maand in de nest maar kweekt nog altijd niet. Niet dat het moet, maar vindt het raar dat ze vorig jaar direct kweekt en nu zolang wacht.

Nu verzorging: Ik geef ze papegaaien zaad soms gemengd met gedroogd fruit (mix van versele laga met noten). Voor de moment elke dag eivoer en vers water. Ze krijgen elke dag een schep kalk in het water (opgestart nadat ze niet al te best was). Ze heeft ook sepia en duivengrit tot haar beschikking, waar ze eigenlijk niet aan komt.

Verlichting is nu was een maand geleden van 6.30 tot 19 uur (denk ik) en is nu een uur later gezet in stappen van 2 minuten. Ze zitten binnen in een kweekkooi van 1meter breed en hoog en 60cm diep.

En ze slaapt meer dan toen ik ze pas had. Het is begonnen vorig jaar nadat de jongen uitvlogen en de man de jongen opeiste. Ze mocht toen niet in de buur komen

Mijn vraag is hoe krijg ik haar in superconditie?
Meer weten vraag maar.


Tompie
Website Member
Posts :8

Website Member
2011-01-20 - 21:40:20 send message to Tompie

Vergeten vers fruit krijgen ze 1 keer per week gemiddeld


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-01-20 - 22:09:44 send message to whitebulldog

ik zou eerst beginnen om ( als je verwarmd ) het blok weg te halen, en haar wat rust te geven .Een vogel die al niet "lekker" zit moet je m.i zeker niet mee willen kweken in die situatie.
Ik zou tevens een goede vitamine kuur aanbieden,en als er niet snel genoeg resultaat komt naar d.a?


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2011-01-20 - 22:40:23 send message to Rik

Hoi Tompie,

Zo te lezen verzorg je ze in ieder geval goed.

Heb je de vogel al eens uitgevangen en aan het borstbeen gevoeld? Gewoon is met je vingers langs het borstbeen gaan en met name ernaast (ribben). Daaraan kun je voelen of de vogel mager is.

Zeker voor zo'n stressgevoelige vogel als een Bonte Boer is uitvangen geen pretje.

Wel denk ik dat het gezien de tijdsduur misschien verstandig om er eens mee naar een vogelarts te gaan.


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2011-01-21 - 08:47:49 send message to Ruben31

Hoe is de mest tompie??
Laat anders een mest onderzoek doen.


mreyder
Website Member
Posts :608

Website Member
2011-01-21 - 19:12:38 send message to mreyder

Kan me alleen maar aansluiten bij bovenstaande schrijvers. Echter: 1 keer per week fruit of groente is m.i. onvoldoende: wil je ze op de lange termijn goed in conditie houden, geef dan elke dag groente of fruit.


Tompie
Website Member
Posts :8

Website Member
2011-01-23 - 16:09:07 send message to Tompie

@Rik
Ik zou ze wel willen pakken maar dat is misschien niet nodig. Ze is al een 5-6 maand zo. Dus het zou moeten lukken dat ze na enkele maanden mager zijn nog leeft.

@Ruben31
met de mest zal opzich ook niets mis zijn tenminste bij dat wat ik in het hok zie liggen.

@whitebulldog
de nest eruithalen word moeilijk. ik heb een slecht kot gemaakt. Je moet eerst half in het hok hangen en dan de zitstok los schroeven. Als dat gedaan is kan je hem eruit schruiven. Maar ik kom daar niet zonder kwetsingen uit, ze bijt me dan in stukken vaneen laugh :D


Ik kan moeilijk uitleggen wat het precies is, maar kan het zijn met de uren licht?
Het is voornamelijk het gedrag wat ik raar vind. En dat ze veel slaapt/rust. Ze zit niet dik in de pluimen (heel soms tijdens het slapen) maar gedraagt zich niet zoals anders.
Dus vorig jaar gekweekt met toen, als ik me niet vergis, 12 uur licht (rond januari). Na de kweek heb ik de de uren laten staan omdat dan men overige parkieten/kanaries beginnen.
Nu dit jaar stond het op 12 uur licht toen ik zag dat ze de nest terug betrede (rond oktober). Maar nu heb ik pas in januari het licht naar 13 uur gezet. Miscchien daarmee iets te maken?


jp57
Website Member
Posts :277

Website Member
2011-01-23 - 17:07:00 send message to jp57

Bonte boer dient toch 12uur licht te hebben in zijn thuisland afrika is dit ook zo.
ik heb geen bonte boeren maar grijze en geef deze elke dag fruit en groenten met kiemvoer.
en 2x per week omnivit vit. en kalk.(je kan ze wel eens een vit. kuur geven van 5 dagen)
zoals men reeds heeft gezegd kan je veel zien aan de mest van je vogel.
anders zal je toch naar een vogel DA moeten gaan om te zien wat er is, een vogel kan goed een ziekte wegstoppen.
daarom is het zo belangrijk dat men zijn vogels goed kent en observeerd.
gr, johan happy :)


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2011-01-23 - 18:21:32 send message to Rik

Hoi Tompie,

Ik kan je opmerking m.b.t. mager zijn niet helemaal volgen....wat bedoel je precies?


marie rose
Website Member
Posts :377

Website Member
2011-01-23 - 19:31:28 send message to marie rose

heel juist wat je zegd JP57
ik kweek met de bonte boer en deze krijgen ook dagelijks groenten, fruit, vruchten, kiemzaad en daar over eivoer,


chiwa
Website Member
Posts :15

Website Member
2011-01-23 - 19:39:04 send message to chiwa

ik geef mijn bonte boeren proteiene 90 onder het eivoer en verse meelwormen ze krijgen ook nog andere vitamine in het water en deze zien er gezond uit zitten goed in de veren


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2011-01-23 - 20:04:42 send message to Rik

Dit bericht is 3 keer gewijzigd

Je kan een vogel nog zo goed voeren (vb: groenten, fruit, kiemzaad, ei-voer, meelwormen, vitaminen, etc. etc.)....als een vogel ZIEK is dan is hij ZIEK.

Een goede voeding is absoluut geen garantie op een gezonde vogel. Een zieke vogel kun je niet altijd voorkomen of genezen met gezonde voeding.

Ik had in het verleden ook Bonte Boeren en die kregen alleen een zadenmengeling en zo nu en dan een beetje ei-voer. Die zagen er ook kern-gezond uit en kweekten super. ('k Was een beetje onwetend toen....schaam sad :()

Daarentegen heb ik ook wel eens een Bonte Boer gehad die een beetje lomer was. Die vogel was achteraf zo mager en zo ziek dat onvoorstelbaar is dat hij nog zo lang is blijven leven (bleek bij de dierenarts). Als ik de vogel toen eerder zou hebben uitgevangen en had gecontroleerd had ik 100% zeker toen al gevoeld dat de vogel mager was en had hij nu waarschijnlijk nog geleefd. Helaas...hadden is geweest.

Een vogel laat vaak pas merken dat hij ziek is als het veel en veel te laat is.

Daarom: bij twijfel gewoon naar de dierenarts!


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2011-01-23 - 20:11:03 send message to Daniel

En zoals ruben aanraadde zou ik ook zo snel mogelijk een mestonderzoek laten uitvoeren.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-01-25 - 15:22:24 send message to whitebulldog

en Tompie, wat gaat de aktie worden?


Tompie
Website Member
Posts :8

Website Member
2011-01-30 - 19:54:01 send message to Tompie

ik heb ze al een vitamine kuur gegeven. Indien mogelijk zal ik haar eens vast pakken om te zien of dat ze mager is.
(Misschien kan ik aan haar borstbeen zien te komen zonder haar te pakken.)
Ze is een ex-huiskamervogel en half-tam. Ik ga ze waarschijnlijk minimum 2x per week fruit geven. Begin morgen al met een mango.
Men vader, die vroeger ook vogels had, ziet er niets abnormaal. Maar ik zal, als het borstbeen niet mager is afwachten. Aan de mest is denk/hoop ik niets. Ik heb ze ook preventief ontwormt.

Weet iemand toevallig wat het betekent als een bonte boer zijn/haar pupillen herhaaldelijk krimpen en terug uitzetten. Heb eens gelezen dat de vogel dan blij is. Kan dit?

Ik ga ook in de toekomst een buitenvoliere voor mijn papegaaien bouwen. Toekomst is als ik afgestudeerd ben, 1-2 jaar. Want ik vind ze ook wat klein zitten.


Ann*
Website Member
Posts :134

Website Member
2011-01-31 - 09:15:27 send message to Ann*

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Het kleiner en groter worden van de pupillen heet pinpointing en dat gebeurt wanneer de vogel opgewonden is. Dus niet alleen blij maar ook boos, nieuwsgierig, nerveus.

Hoe is het intussen met haar ? Zie je enige vorm van verbetering ?
Bij een papegaai waarvan je denkt dat er iets aan mankeert is het niet erg verstandig om lang te aarzelen eer je ingrijpt. Ik snap wel dat je haar liever niet uitvangt, maar doe het gewoon even, zodat je haar van dichtbij kunt bekijken en het borstbeen kunt voelen. Terwijl je haar dan toch vasthebt kan je haar in een kooi met op de bodem alluminiumfolie zetten en als ze daarop iets heeft laten vallen vouw je de aluminiumfolie mooi dicht zodat er niets meer in (of uit) kan. Dan kan de vogel weer in de volière en jij naar de dierenarts met het pakketje. Zo'n mestonderzoek kost helemaal niet veel, en dan doe je tenminste iets waar je uit te weten kan komen hoe ze er aan toe is.




Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 206 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede