Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Hoeveel diameter doorvlieggat voor pyrrhura's? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Hoeveel diameter doorvlieggat voor pyrrhura's?
Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2011-01-19 - 22:31:16

Beste Allemaal,

Dit weekend wil ik een doorvlieggat maken in de schuur (voliére - binnenhok).

Hiervoor wil ik een diamantboor gebruiken.

Mijn vraag: hoeveel milimeter kan ik het gat het beste maken?

De vogels die er doorheen moeten zijn pyrrhura's. Het ligt in de planning dat er in de toekomst ook geen vogels doorheen hoeven die groter zijn dan een valkarkiet of Bonte Boer.


Max.Weijers
Oud Lid
Posts :629

Oud Lid
2011-01-19 - 22:57:36

De diameter van het in vlieggat van het broedblok moet z'n 6 à 7 cm zijn.

Max


perushke012
Website Member
Posts :104

Website Member
2011-01-19 - 23:13:23

de invlieg opening bij de pyrrhura's is 6 cm.


perushke012
Website Member
Posts :104

Website Member
2011-01-19 - 23:16:46

nu bij de bonte boeren is de invlieg opening wel groter zo'n 8 cm dus ik zou opteren voor in jouw binnenhok een invliegopening te maken van 8 cm zodat de bonte boeren geen hinder ondervinden voor in het binnenhok te gaan

mvg perushke012


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2011-01-19 - 23:43:59

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ok! Bedankt voor de reacties.

Het gaat alleen niet om de diameter voor een invliegat van het broedblok maar om de diameter die ik als doorvlieggat moet aanhouden voor de voliére naar het binnenhok. Ofwel: Hoe groot gat kan ik het beste in mijn stenen muur boren?

Of kan ik de de broedblokdiameter hiervoor als standaard aanhouden?

Ik dacht altijd dat een doorvlieggat wat ruimer moest zijn zodat de vogels daar een beetje rechtop in kunnen zitten. Zelf zat ik te denken dat zo'n beetje 125 mm (12,5 cm) normaal is. Of heb ik het dan helemaal mis?

Ik vind het een beetje zonde om een te groot gat in mijn muur te boren maar te klein heb ik ook niets aan. Vandaar mijn vraag.


perushke012
Website Member
Posts :104

Website Member
2011-01-19 - 23:54:04

Beste Rik ,

125mm is ruim genoeg denk ik toch.

mvg


petro
Website Member
Posts :122

Website Member
2011-01-20 - 02:45:55

je moet er van uit gaan dat ze er doorheen zullen vliegen als het nodig is..
vooral als ze paniek raken,dus zal hier wel rekening mee houden..


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2011-01-20 - 09:08:09

Uhm, wat wil je bereiken?

Een doorvlieggat van 6 cm is voor een broedblok voldoende.
Wil je dat de vogels erdoorheen Vliegen of kruipen?

Als je een doorvlieggat wil moet je minimaal de spanwijdte nemen. Iets groter natuurlijk om de vleugeltippen niet te beschadigen.

Maar als je een gat wilt waardoor de vogels de schuur inkruipen dan is 6 cm goed.
Overigens betwijfel ik of de vogels door zo'n klein gat in en uitgaan.

Maar ik zal dit waarschijnlijk niet goed gelezen hebben.


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2011-01-20 - 09:34:19

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hoi Peter,

't Is de bedoeling dat de vogels door het gat makkelijk naar binnen en buiten kunnen. Ze hoeven er niet doorheen te kunnen vliegen want daarvoor is het 'nachthok' te klein (120x60x60).

Dus niet vliegen, maar ook weer niet zo klein dat ze er door moeten kruipen. Net als jij betwijfel ik ook of ze dat uberhaubt zouden doen.

Laten we het erop houden dat de vogel een beetje makkelijk doorheen moet kunnen wippen. Misschien dat 125mm nog wat aan de krappe kant is?


Kilian
Website Member
Posts :151

Website Member
2011-01-20 - 10:06:12

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

In een van mijn oude voliere's had ik onderstaande doorgang van de vlucht naar het nachthok van volgens mij goed 10 a 13 cm hoog. Hier gingen dan wel is waar swifen door heen zoals je ziet.

Maar ik denk dat je voor wat betreft pyrrhura's ongeveer wel de zelfde maat zou kunnen gaan gebruiken. En aangezien je aangeeft dat de doorgang ook voor bonte boeren geschikt zou moeten zijn lijkt mij een maat van 15 tot 18 cm groot genoeg.



marti
Website Member
Posts :303

Website Member
2011-01-20 - 10:39:31

Hallo Rik,

Ik zou hier voor minimaal 15 cm kiezen, ze hoeven er niet vliegend door te kunnen, maar enige ruimte nodigd wat meer uit om in en uit te gaan. Ik zie in bovenstaande trouwens wat maten voor het invlieggat voor het broedblok genoemd, ik kweek al 15 jaar pyrrhura's en gebruik 5,4 cm voor het invlieggat. Tevens gebruik ik een diep blok mimimaal 60cm, dat is over de jaren tot nu toe het beste bevallen. Molinae's kweken overal in, maar bij witoren en picta's maakt het een groot verschil.

vriendelijke groet,

Martijn


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2011-01-20 - 10:54:55

Hoi Martijn,

Bedankt voor je (doorslaggevende) reactie. Inderdaad, met 15 cm kunnen ze er nog een klein beetje rechtop doorheen.

Ja, en of die pyrrhura's van mij ooit een keer gaan broeden...'k ben er bang voor. De man gedraagt zich als een handopfok pop. Ik hoop dat de extra ruimte ze goed doet.


marti
Website Member
Posts :303

Website Member
2011-01-20 - 11:25:00

Rik,

Ik zie in je profiel dat je rhodocephala's hebt. normaal gesproken zijn dat de meest gemakkelijk kwekende pyrrhura's. Als je dit jaar nog geen resultaat hebt zou ik niet lang twijfelen en nieuwe partners voor beide vogels zoeken. In buitenvolieres zonder enige verwarming of extra licht kweekten ze bij mij altijd 2 keer per jaar. Al is dat nu wel 5 jaar geleden... ik weet niet of de kwaliteit van de soort nog op hetzelfde niveau zit.

Martijn


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2011-01-20 - 11:49:12

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Even off topic:

Als ik de schuur binnenkom krijgt de pop meestal een sneer van de man en gaat hij richting broedblok. Verder zie ik ze eigenlijk ook nooit kroelen.

Ik weet niet hoe 'hecht' pyrrhura's behoren te zijn want ik heb er geen ervaring mee.

In het verleden kweekte ik met Bonte Boeren. Die waren ook niet hecht maar die kweekten wel. Dit is alleen een totaal ander soort vogel.

Mag ik ervan uitgaan dat als pyrrhura's niet heel hecht zijn, het waarschijnlijk niet klikt en dat het dan waarschijnlijk ook nooit zal klikken? Of kan het zo zijn dat de man broeds is en dat de pop achter blijft?


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2011-01-20 - 12:06:00

Ik sluit me wat maatvoering en doel betreft inderdaad bij Marti aan.

Ik heb wel begrepen dat Pyrrhura's wel redelijk hecht zijn.
Hier zaten ze (bruinoor) in ieder geval wel lekker tegen elkaar.

wink ;) Peter


marti
Website Member
Posts :303

Website Member
2011-01-20 - 12:59:30

Pyrrhura's zijn vaak juist zeer hecht. Het ene koppel is hechter dan het andere, maar normaal zitten ze altijd wel naast elkaar op de stok en poetsen ze elkaar. Bij sommige soms nerveuze soorten zoals picta's is dit wat moeilijk te constateren omdat je die niet vaak in rust kunt observeren. Maar dan nog zijn ze nooit ver uit elkaars buurt en zijn ze vaak bezig met dezelfde dingen.. Of een koppel klikt of niet is vaak iets wat je gevoelsmatig wel aanvoelt. Ik heb zelden gehad dat een koppel waarvan ik dacht dat het niet klikte toch jongen op stok kreeg. Meestal is paarvorming bij pyrrhura's echter vrij makkelijk, alleen de witoren en picta's zijn hier wat moeilijker in. Destijds bestond een bloedlijn rhodocephala's die gezondheidsproblemen had, afwijkingen in de vleugelveren, vaak wat plat op de stok, veel uitval bij de nakweek, ik heb dit destijds na laten kijken, maar het was geen virus of iets dergelijks. Gezien de importaantallen zal dit met inteelt te maken hebben gehad. Alle rhodocephala's zijn verwant aan elkaar, in meer of mindere mate.

Martijn



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 221 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede