Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > voeding in de winter ? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : voeding in de winter ?
oehoe
Website Member
Posts :83

Website Member
2010-12-15 - 19:54:18 send message to oehoe

Als ik ga voeren merk ik dat mijn vogels honger hebben,ik voer niet anders als in de zomer.
Zou ik meer voer moeten aanbieden of moet ik vetter voeren ?


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2010-12-15 - 21:18:24 send message to Rogert

Geef je zacht voer en fruit in de avond?

Dit deel van het dieet kun je het beste naar de ochtend verplaatsen. Voor het slapen gaan moeten ze alleen nog zaden kunnen eten.

Fruit en zachtvoer bevat veel vocht en weinig droge stof. Dus als een vogel zijn maag vult met fruit en zacht voer is dit op de helft van de nacht al volledig opgenomen. Het gevolg is dat ze s'morgens heel veel honger hebben.

Zaden verteren heel langzaam en hebben de hele nacht nodig om te verteren.


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2010-12-15 - 21:27:11 send message to denegon

ik voer nu in de winter meer zaden ongeveer 150%.
ook begin ik in december met het in gereed brengen voor de kweek. dus nu ook 2 keer per week eivoer erbij dit voer ik op tot ik eieren heb en dan tot de jongen niet. maar dat is niet voor de winter.
groetjes egon


mreyder
Website Member
Posts :608

Website Member
2010-12-15 - 22:14:21 send message to mreyder

Mijn vogels krijgen nu vetter voer (bv meer zonnepitten en wat papagaaienvoer extra ipv alleen groot-parkietevoer). Maar: ze zitten onverwarmd, dus gebruiken ze meer energie om warm te blijven dan in de zomer. Overigens: al m'n vogels hebben 365 dagen per jaar de beschikking over krachtvoer. Zoals m'n vader altijd zegt: 's winters moet je je jonge vogels verdienen van het komende kweekseizoen. Oftewel: je moet zorgen dat je je vogels ook 's winters goed voert, zodat ze goed in conditie blijven om in het voorjaar zich voort te kunnen planten.


caliber
Website Member
Posts :120

Website Member
2010-12-16 - 08:08:38 send message to caliber

je vader heeft groot gelijk.

hier zeggen wij ook dat je nu de basis legt van een goed kweekseizoen.
als je ze slecht uit de winter haalt wordt het kweekseizoen ook niks.


maewim
Website Member
Posts :159

Website Member
2010-12-16 - 09:14:16 send message to maewim

100% akkoord met reyder


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2010-12-17 - 17:10:55 send message to denegon

quote
je moet zorgen dat je je vogels ook 's winters goed voert, zodat ze goed in conditie blijven om in het voorjaar zich voort te kunnen planten.


bij mij lijkt het net anders om ik heb met de vogels altijd in januari eieren dus in de zomer goed voeren haha.laugh :D soms wel minder want ze zitten bij m,ij onverwarmt en vorig jaar heb ik zo 2 caiques verlotren omdat pa en ma ff een uurtje of 3 van de jongen af waren en met 1 grade boven nul kunnen ze daar niet tegen.

groetjes egon


mreyder
Website Member
Posts :608

Website Member
2010-12-17 - 17:35:05 send message to mreyder

Dit bericht is 3 keer gewijzigd

Egon, zou een verwarmd broedblok zoals ook voor Hoodeds gebruikt wordt geen optie zijn? Misschien geen slimme opmerking van mij, ik heb geen ervaring met qaique's, maar t zou misschien t overdenken waard zijn.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2010-12-18 - 12:30:32 send message to Rogert

Ik vind het een beetje verraderlijk om zo over de voeding te schrijven. Het kan overkomen alsof we nu hele vette zaden moeten geven om onze vogels de winter door te helpen.

Denk dat het beter is om een goed zaadmengsel aan te vullen met een beperkte hoeveelheid vette zaden. Maximaal 10 % (dit is mijn mening en niet gebaseerd op een feit). De variatie zorgt er voor dat het lichaam gezond blijft en niet vervet. En dat komt dan weer ten goede van de opmerking dat het nu belangrijk is om je jonge vogels goed de winter door te krijgen om ze klaar te stomen voor het broedseizoen.

Ik ben van mening dat als je de dieren "te vet" voert dat er veel te veel vet om de organen opgeslagen wordt en ook om de reproductie organen. Met als gevolg dat je je vogels in het voorjaar weer heel mager moet gaan voeren om al dat vet te verbranden.

Denk dat het ook tegennatuurlijk is om te vet te voeren. In de natuur moeten de vogels het nu ook doen met wat ze tegen komen. En dat zijn niet alleen de vette zaden.

Hoe werkt een verwarmd nestblok? Is de bodem verwarmd of de zijwanden?


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2010-12-18 - 12:39:01 send message to Ruben31

lijkt me ideaal zn verwarmd broedblok.
Dus mocht men hier meer over weten ik heb interesse.

Mischien toch met terraium platen aan de zijkant?


mreyder
Website Member
Posts :608

Website Member
2010-12-18 - 13:33:13 send message to mreyder

Verwarmingsplaatjes (met thermostaat) zijn op elke vogelmarkt te koop. Kan onder het blok of tegen een zijkant geschroefd worden 9aan de buitenkant natuurlijk). Mij lijkt aan een zijkant beter: de jonge vogels kunnen in het blok dan dichter naar de verwarmde kant of juist verder eraf gaan zitten, al naar gelang ze het iets warmer of iets minder warm willen. Natuurlijk moet aan de buitenkant eea afgeschermd worden met gaas oid zodat de oudervogels niet aan het plaatje of het elektriciteitssnoer kunnen knagen.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 143 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede