Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Vlees en kaas aan grijze roodstaarten? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Vlees en kaas aan grijze roodstaarten?
jp57
Website Member
Posts :277

Website Member
2010-07-29 - 20:49:19 send message to jp57

Hallo,

Laatst tijd hoor ik meer dat er ommige kwekers van grijze roodstaarten vlees en kaas aan hun vogels aanbieden.
Heeft iemand hiermee ervaring, en wat en hoeveel per koppel.


sylvain
Website Member
Posts :178

Website Member
2010-07-30 - 17:59:15 send message to sylvain

Hallo jp ,

Ik heb een huiskamer grijze en een bonte boer die krijgen ook af en toe een stukje kaas , kalfsworst of een hondebrok .
Ze lusten het erggraag dus ik geef ze maar een klein stukje.

Mv Sylvain


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2010-07-30 - 19:25:08 send message to Rogert

Kaas kan een goede aanvulling zijn als dierlijk product. Voor de kweek een aanvulling op ei-voer, universeelvoer en andere eiwit rijke producten. En niet alleen voor kromsnavels maar ook voor insecteneters en zo.

Buiten de kweek zou ik het niet al te vaak voeren aangezien het ook vet is.

Je moet het zien als variatie en niet als een product dat ook daadwerkelijk een goede aanvulling is. Het is alleen voor de eiwit behoefte.

Probeer wel kaas te geven wat weinig toevoegingen heeft en niet te veen zout (natrium). Bij gebruik van geraspte kaas kun je op de verpakking lezen welke het minste zout bevat.

Let wel op dat je het niet te lang bewaard. Kaas kan gaan schimmelen en dat heb je niet zo snel door als het geraspt is.


Peggy
Website Member
Posts :153

Website Member
2010-07-30 - 20:39:15 send message to Peggy

weet iemand hoe dat zit met karnemelk?
ik had vandaag een parkiet mee naar het werk, en tussen de middag mee genomen naar een kantine, en ik probeerde of ze het luste... nou... er kwam een kreet uit want ze wilde meer, uiteraard weet ik dat veel natuurlijk niet goed is, maar een paar slokjes?
ik lees hier ook over hondenbrok, ik heb er hier ook een vogel zitten die af en toe een brokje krijgt en daar dol op is.


jp57
Website Member
Posts :277

Website Member
2010-07-30 - 23:00:09 send message to jp57

He bedankt ga het eens proberen aan 1 koppel een klein stukje kaas te geven en laat weten of ze het lusten.happy :)


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2010-07-30 - 23:52:00 send message to dooren

Liever geen melkprodukten want die bevatten lactose, mensen hebben het enzym lactase welke de lactose splitst in glucose en galactose zodat beiden monosacchariden de darmwand kunnen passeren. Echter vogels missen het enzym lactase zodat de lactose niet kan worden afgebroken. Goede bacteriën kunnen een klein deel in de darmen nog omzetten in lactase. Meer dan 4% lactose in het voer moet worden vermeden omdat dan de darmhuishouding wordt verstoord.
Groet Gert.


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2010-07-31 - 10:40:02 send message to meyer

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Helemaal eens met Gert, geen melk produkten aan vogels geven.Sommige vogels zijn razend op bv kaas maar vaak komen de problemen jaren later pas te voorschijn maar dan is dit niet meer terug te draaien.Tegen die tijd weet het baasje vaak niet meer wat er fout kan gegaan zijn.Hij ging gewoon dood! Regelmatig een klein stukje vers rundvlees kan geen kwaad. Dit kan ook in de vorm van een hondebrokje of een ongekruid maar gekookt of gebakken kippenbotje. Vogels moeten hier wel aan wennen. Knip voor de kleinere kromsnavels het botje met een snoeischaar in tweeen zodat ze de merg eruit kunnen halen.
Ik meng standaard door mijn papegaaienvoer kleine hondenbrokjes. Dit is geen vervanging voor eivoer.

Groeten Meyerwink ;)


jp57
Website Member
Posts :277

Website Member
2010-07-31 - 11:56:22 send message to jp57

He Meyer welke hondenbrokken geef je dan.
Zit hier niet te veel zout in?
gr,


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2010-07-31 - 14:31:24 send message to meyer

Een hond mag ook geen zout hebben dus zit er in de betere merken weinig of geen zout verwerkt.
Ik gebruik zelf BONZO Live plus nutrition
Dit zijn kleine brokjes met rund en granen. Aangevuld met Vitamine en mineralen.

Groeten Meyerwink ;)


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-07-31 - 18:44:49 send message to whitebulldog

ik heb ( reeds van vele mensen) horen zeggen dat juist bonzo ( voer dit zelf trouwens ook aan mijn honden waarvan er eentje al bijna 13 is)erg zout is.
Dan nog even een reaktie/vraag mbt de melkproducten.
In mijn duivenperiode gaven veel melkers hun duiven kaas ( melkprodukt) en karnemelk aangelengd met water, en ik kan vertellen dat dit niet de minst presterende melkers waren.
Dan nog uit eigen ervaring:Ik geef al langere periode aan mijn vogels af en toe eens een lepeltje yougurt door mijn eivoer, en hiermee nog nooit probelemen gehad, en dit ook ooit zelf eens als tip gekregen van een goede parkietenkweker.
En in (oudere) lektuur valt zelfs vaak ook nog te lezen dat voor bepaalde gevallen van ( ziekere) vogels een snee oud witbrood geweekt in melk goed schijnt te zijn. Voor dit laatste weet ik niet of dit nog steeds recent is, maar vaak zijn de oude huis tuin en keukenmiddeltjes toch niet zo verkeerd als we denken.


Peggy
Website Member
Posts :153

Website Member
2010-07-31 - 19:20:57 send message to Peggy

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

hhmmm, ojee... weer meerdere ervaringen.
ik werk op de vrachtwagen, en soms gaat er een Pyrrhura mee laugh :D ze verwachten veel, maar toen ze dit zagen, en zeker omdat ze aan een tuigje zat haha.
dus zoals gisteren had ik al gepland om ergens met collega's in de kantine te gaan eten, want thuis drink ik nooit melk, dit spul ze kon ze dus ook niet.

ik had wel eerder gehoord dat een klein stukje kaas wel kon, vlees ook maar ik ben ook maar een simpele vegetariër dus dat kippebotje zal er niet snel komen.
wel koop ik soms mergpijpen voor de hond, en is er wel weer een Pyrrhura (heb er maar 7)die zo vriendelijk is om de hond een snaveltje te helpen met het wegwerken, maar dat is echt heel weinig.
is trouwens dezelfde die hondenvoer lekker vind.
is trouwens seniorvoer van Fokker.

tja... een parkiet een kipje voeren... is toch een beetje kanibalisme dan toch? haha.


jp57
Website Member
Posts :277

Website Member
2010-07-31 - 20:46:20 send message to jp57

heb hierjuist frolix gegeven vooe elke grijze een halve na een uur is deze bij sommige al opgegeten, had er ook wel een palmnoot bij gelegd daar ze dit ook regelmatig krijgen en zeer graag eten.


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2010-08-01 - 01:14:11 send message to meyer

quote
ik heb ( reeds van vele mensen) horen zeggen dat juist bonzo ( voer dit zelf trouwens ook aan mijn honden waarvan er eentje al bijna 13 is)erg zout is.


Van horen zeggen dus.

Bij deze wil ik een "fabeltje" van jaren ontzenuwen.
Moet ik er eerst nog wel bij vertellen dat 1,0 gram Natrium gelijk staat aan 2,5 gram keukenzout.

Ik ben uit gaan zoeken hoe het zit met het zoutgehalte van Bonzo. Heb gemaild met Bonzo en kreeg een e-mail terug met het volgende antwoord:
Bonzo Mini Menu: 0,33 % is 0,33 gram natrium per 100 gram.
Bonzo Junior: 0,20% is 0,20 gram natrium per 100 gram.
Bonzo Adult Menubrokken: 0,31% is 0,31 gram natrium per 100 gram.

Andere merken hondenbrokken bv. Royal Canin bevat 0,35 gr natrium per 100 gr.
Jarco Brok bevat 0,40 gr per 100 gr.

Weet u bijvoorbeeld hoeveel Natrium er in 100 gram Brinta zit ? Want dit word soms ook aan vogels gegeven alleen kijkt men dan niet naar het zoutgehalte, in Brinta zit 0,20 gram Natrium.
Mijn conclusie is dat het wel meevalt met het zoutgehalte van Bonzo. Veel mensen zeggen '' Bonzo is erg zout hoor'' maar dat zijn spook verhalen.... Dus Bonzo is zo zout nog niet...........
En dan nog even dit, hoeveel brokjes eet een vogel of hoeveel brokjes voer je een vogel, het blijft een zaadeter welke we geen bak met hondenbrokken voor moeten zetten.

Groeten Meyerwink ;)


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-08-02 - 01:45:37 send message to whitebulldog

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

zo zout heb ik het nog nooit gegeten laugh :Dlaugh :Dlaugh :Dlaugh :D

Goed dat we nu ook het verhaal eens van de andere kant hebben vernomen.
, dus we kunnen het hele verhaal eigenlijk met een (juist ja) koreltje zout nemen?wink ;)


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2010-08-02 - 14:49:25 send message to meyer

quote
dus we kunnen het hele verhaal eigenlijk met een (juist ja) koreltje zout nemen?


Maak er maar een zak zout van laugh :Dlaugh :D


Groeten Meyerwink ;)



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 159 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede