Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Kalibreren broedmachine Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
<<< vorige


G. Bekkers
Website Member
Posts :51

Website Member
2012-01-28 - 16:43:09 send message to G. Bekkers

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Dan moet je nog meer vocht toevoegen tot je het "ideale" gewichtverlies bereikt.
Je kunt de hychrometer kalibreren, maar als je elke dag het ei weegt is de juistheid ervan minder belangrijk, omdat je van het gewichtsverlies uitgaat en de hychrometer meer een controle is hoe vochtig het ongeveer is.
succes.


mearn
Website Member
Posts :45

Website Member
2012-01-28 - 16:47:35 send message to mearn

Rv is het eenvoudigste te kalibreren door de RV meter in een natte doek te wikkelen. De RV meter moet dan 100% aangeven.
RV meters hebben wel bijna altijd een afwijking.
Net door een kalibratie bedrijg gekalibreerde digitale RV meters kunnen al een afwijking geven van 5%.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2012-01-28 - 16:59:38 send message to Karel

Rogert, ik broed met twee machines. De ene is ingesteld op gemiddeld/goed en de andere op zeer vochtig. Bij te snelle gewichtsafname kan ik de eieren overleggen in de natte kast totdat e.e.a na een paar dagen weer op koers zit.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2012-01-28 - 17:05:41 send message to Rogert

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Oke, goede tips. Dat van die vochtige doek had ik al toegepast. En dan zit ik dus al op RV 48%. Maar tot op heden zijn de kuikens nog steeds levendig ondanks de te grote afname.

Maar even voor mijn duidelijkheid: de gewichtsafname staat boven de RV. Ik zou de RV dus eigenlijk achterwegen kunnen laten (met meten) als ik op het eigewicht meet?

En de afname van de eieren loopt ook niet synchroon t.o.v. elkaar. Hoeveel afwijking mag daar in zitten?

En is er een bedrijf in Nedrland die broedmachines kalibreert en hoe betrouwbaar is dat?


mearn
Website Member
Posts :45

Website Member
2012-01-28 - 18:21:17 send message to mearn

Je zou ook kunnen investeren in een datalogger. Hiermee kan je zelf je broedmachine controleren.
Deze registeren over een langere tijd de temperatuur en/of RV en deze kan je uitlezen op je computer. Gebruik daar zelf een Testo logger voor, maar een goedkoper alternatief kan je krijgen bij Conrad. www.conrad.nl
zoeken op meetdataloggers.


vertom
Website Member
Posts :4

Website Member
2012-01-28 - 22:55:19 send message to vertom

Bestaan er ergens getallen van de vereiste gewichtsafname per vogelsoort ? En is die gewichtsafname rechtevenredig met de tijd ?


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2012-01-29 - 17:58:50 send message to Rogert

Dat is idd een goed idee, maar je zou deze dus wel elke dag moeten uitlezen om subtiele veranderingen aan te kunnen passen?! Is deze dan nog wel ideaal voor gebruik?

En hoe zuiver zijn deze gekalibreerd en is deze kalibratie na enkele kweekseizoenen nog zuiver?

De gewichtsafname van een ei is 15 % over de gehele broedduur, ongeacht de lengte van de broedduur.


vertom
Website Member
Posts :4

Website Member
2012-01-29 - 18:35:05 send message to vertom

Maar is het niet zo dat er de eerste week meer gewichtsverlies is dan in de laatste.
Ik kan me niet goed inbeelden dat als het kuiken nagenoeg volgroeid is, dat er dan nog gewichtsverlies zou zijn.


mearn
Website Member
Posts :45

Website Member
2012-01-29 - 21:39:23 send message to mearn

Bij aanschaf van een datalogger wel even kijken naar de afwijkinging. 0,5 grd is normaal.
Deze afwijking hebben ook de digitale broedtemp.meters. Wanneer kalibreren, dit kan je doen na enkele jaren, goedkoper is dan om gewoon een nieuwe te kopen. De temperatuur wijkt namelijk meestal niet af. RV wel. We sturen jaarlijks een 10-tal loggers op voor kalibratie, en de afwijking zit altijd bij de RV. Kalibratie kost ongeveer € 75,- .
Is een datalogger wel ideaal als je hem dagelijks moet uitlezen. Het grote voordeel t.o.v. een temp meter is dat je met een datalogger een trent kan zien terwijl je op een temp meter alleen maar de huidige temperatuur kan zien.
Zelf hiermede een fout in een thermostaat ontdekt welke ik anders veel later gevonden zou hebben. 3-4 per dag werkte hij gewoon voor 10-15 minuten niet goed. Terwijl hij de rest van de tijd wel goed werkte. Hierbij gaf hij afwijkingen naar boven en beneden.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2012-01-29 - 22:54:17 send message to Karel

quote
En is die gewichtsafname rechtevenredig met de tijd ?



Ja, die 15% afname verloopt lineair.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2012-01-30 - 19:46:01 send message to Rogert

Wat is een betaalbare datalogger die voldoende is voor onze hobby?

En welke RV meter is het meest zuiver om te gebruiken.

Ik ervaar nog steeds een te grote gewichtafname terwijl ik volgens de RV meter en de broedkast al op een RV zit van 55 %. Hoger durf ik echt niet te gaan i.v.m. verdrinking.

En als deze niet zuiver zijn hoe kan ik dan op de gok de RV verhogen als de eieren op uitkomen staan?



Pagina : 1 2
<<< vorige

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 149 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede