Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Kalibreren broedmachine Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Kalibreren broedmachine
Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2010-07-23 - 19:31:31 send message to Rogert

Ik heb geconstateerd dat mijn broedmachine een afwijking heeft van 0,7 C t.o.v. een precisie thermometer. Maar op welke hoogte in de broedmachine moet de broedtemperatuur de juiste waarde hebben? Is dit op de bodemplaat of aan de bovenkant van het ei?

En is de plaats van de thermometer nog van enig belang? Zijkant, voorkant, midden?

En geld dit ook voor de hygrometer?


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2010-07-24 - 00:06:12 send message to Karel

De broedtemperatuur wordt gemeten aan de bovenkant van het ei.
In principe mag het niet uitmaken wáár je deze meet in de machine (voor, midden, achter enz.), want deze moet op alle plaatsen gelijk zijn. De praktijk is echter vaak anders.
Omdat ik altijd liever iets te laag broed dan te hoog heb ik proefondervindelijk de plaats vastgesteld waar de temp. het hoogst is en de gewenste broedtemp. op deze plaats ingesteld.
Theoretisch zouden de te koud bebroede eieren (die dus het verst van de ideale spot afliggen) dan iets later uit kunnen komen, maar in de praktijk heb ik daar nooit iets van gemerkt.


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2010-07-24 - 10:04:04 send message to Daniel

Hans ik heb een aanvullende vraag. Zijn er bij jou aanwijzingen dat de temperatuur het geslacht van de kuikens beinvloed. Er zijn namelijk aanwijzingen dat dit net als bij reptielen (al in mindere mate) het geval is. Al zijn de onderzoeken en conclussies wisselend en is niet iedereen het er mee eens of dit het geval is.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2010-07-24 - 11:02:19 send message to Niltava

Lol had dezelfde vraag Daniël


Galah46
Website Member
Posts :188

Website Member
2010-07-24 - 11:31:43 send message to Galah46

Heb ooit eens in een tijdschrift gelezen dat het koeler is, meer poppen zouden geven. Maar of het waar is kan ik niet bevestigen.Denk toch dat dit bij samensmelting van zaadcellen en eitje al gebeurd, dat daar geen invloed kan komen. Allé , zo denk ik toch.


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2010-07-24 - 11:34:43 send message to Daniel

great minds always think alike razz :p


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2010-07-24 - 12:39:58 send message to Niltava

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Rightrazz :p

@Galah46
Zo zou je dat wel denken, er zijn echter aanwijzingen dat het niet altijd niet zo is.

Bedenk ook maar eens dat bij kalkoenenkwekerijen in de VS ook is gevonden dat er 0,04% parthogenese voorkwam.
Dus ook geen zaadcel in de buurt geweest en toch bevrucht shocked 8O

Zo denken de meeste mensen ook dat er evenveel jongentjes als meisjes worden geboren. Immers de zaadcel(bij de mens) bepaald het geslacht en je hebt dan alleen de keuze uit x of y dus fifty fifty.
Toch worden er meer jongentjes geboren. Echter wordt dat gaandeweg de jaren omgedraaid. M.a.w. het leven is niet aardig voor jongentjessad :(


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2010-07-24 - 13:11:16 send message to Rogert

Ik denk dat als dat zo zou zijn dat ze daar in de kuikenbroederijen al lang misbruik van gemaakt hadden. Scheelt een hoop seksen en voor de slachtkuiken broed je voornamelijk hanen uit en voor de legkip de hennen.

Maar om even terug te gaan naar het onderwerp: is het dan ook zo dat je bij grote eieren je broedmachine opnieuw moet kalibreren als je er voor kleine eieren in hebt gehad?

En is het dan ook zo dat je grote en kleine eieren nooit in dezelfde machine moet leggen?


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2010-07-24 - 13:26:58 send message to Niltava

quote
Ik denk dat als dat zo zou zijn dat ze daar in de kuikenbroederijen al lang misbruik van gemaakt hadden. Scheelt een hoop seksen en voor de slachtkuiken broed je voornamelijk hanen uit en voor de legkip de hennen.



Daar zijn ze ook denk ik wel mee bezig, echter de marges zijn te klein.


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2010-07-24 - 13:29:24 send message to Daniel

Kuikenkwekerijen zijn er inderdaad mee bezig, maar op dit moment richten ze zich vooral op genetische manipulatie simpelweg omdat dat daar meer van verwacht wordt.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2010-07-24 - 15:16:09 send message to Karel

@Daniel
Helaas, dat weet ik niet. Ik broed eigenlijk alleen nog maar met nestvlieders. Dat betekent dat ik van de 's-morgens geboren kuikens, die als gekken door de machine rennen, onmogelijk kan nagaan uit welk ei ze zijn gekropen.happy :)

Overigens schat ik de uitkomst hanen/hennen bij de Japanse kwartels op 50/50, terwijl ik van anderen hoor dat er vaak meer hanen geboren worden.

quote
great minds always think alike


Lijkt me de basis voor vele dogma's wink ;)

Ik houd het liever op:
"Superior minds dare to think differently"razz :p


Galah46
Website Member
Posts :188

Website Member
2010-07-24 - 16:11:31 send message to Galah46

Weten we dan ook weer, wist ik niet, totaal niet. Bedankt Niltava.Er wordt zoveel onderzocht en uitgeprobeerd tegenwoordig dat je het bijna nie meer weet met wat ze eigenlijk nog wel of niet bezig zijn. Kunt ook niet alles volgen ook.
razz :pwink ;)


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2010-07-24 - 16:39:27 send message to Rogert

Maar dan rest nog het antwoord op mijn vraag of je bij grote eieren je de broedmachine opnieuw moet kalibreren als je er voor kleine eieren er in hebt gehad?

En of je grote en kleine eieren dan niet bij elkaar in één machine mag leggen?


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2010-07-24 - 17:20:20 send message to Karel


1. Ja, opnieuw instellen.

2. Je kunt eventueel de kleine eieren op een verhoging leggen zodat de bovenkanten gelijk liggen. Een en ander natuurlijk alleen als het om eieren gaat met een gelijke broedtemperatuur.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2010-07-24 - 21:38:31 send message to Rogert

Oke, goede tips en bedankt voor jullie reacties.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2012-01-28 - 16:33:53 send message to Rogert

Heropen even een oude topic omdat ik toch wat broedproblemen ervaar.

Ik heb momenteel eieren van de kuiftinamoe in de machine liggen en heb met een rekenhulp de gewichtsafname berekend.

Een ervaren kweker adviseerde mij om de eieren uit te broeden op 37.7 C met een RV van 40 %. De broedduur is volgens de boeken 21 dagen.

Bij de eerste meting bleek al dat de eieren meer in gewicht afgenomen waren dan berekend. Ik heb hierop de RV verhoogd naar 45 %. Maar ook met deze waarde blijft de afname in gewicht te groot. Vervolgens op RV 48% bebroed, maar nog geen juiste gewichtsafname bereikt. De eieren zijn bevrucht en groeien goed. Maar wat nu? Wat is de voorspelling?

Ik heb mijn broedmachine gekalibreerd met een externe RV meter. Maar moet ik nu twijfelen aan zowel mijn broedmachine als de RV meter? Met welk gereedschap kan ik het beste kalibreren?



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 145 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede