Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > grijze roodstaarten wel of niet ringen????? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : grijze roodstaarten wel of niet ringen?????
jaap van de pol
Website Member
Posts :377

Website Member
2010-06-08 - 20:19:19 send message to jaap van de pol

Hallo,

Ik heb twee jonge grijze roodstaarten liggen van 2 weken oud. Bij de vorige eigenaar heeft het ouderkoppel ooit de jongen verminkt na het ringen. Door deze gebeurtenis sta ik erg in dubio of ik ze wel zal ringen. Het kan me twee jongen kosten. Wat vinden jullie?

Groeten Jaap


blottekop
Website Member
Posts :36

Website Member
2010-06-08 - 22:05:49 send message to blottekop

ik persoonlijk zou ze wel ringen ik heb zelf al tientallen jonge grijze geringd maar ik maak de ringen een dag op voorhand eerst zwart met een alchool stift daarna wrijf ik ze in met uitwerpselen en laat een dagje uitharden nog nooit problemen gehad
ik hoop dat je hier wat aan hebt grts jan


jaap van de pol
Website Member
Posts :377

Website Member
2010-06-08 - 22:40:05 send message to jaap van de pol

Ik snap wat je bedoeld. Ik heb de ringen zwart gekleurd klaarliggen, maar door dit gedrag van de ouders word ik wel bang dat ze het weer doen.
Misschien is chippen een optie.

Vandaag had ik wat ringen aan een staaldraadje in het blok gelegd om eraan te wennen. Alle ringen lagen door het hele blok en zelfs het stalen draadje was doorgebeten. Ze velen gewoon geen metaal denk ik.

groeten


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-06-08 - 22:55:39 send message to whitebulldog

zijn ze zelf ook niet geringd soms?


jaap van de pol
Website Member
Posts :377

Website Member
2010-06-08 - 22:57:34 send message to jaap van de pol

Importvogels, dus met kleine ronde knijpringen.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-06-08 - 23:00:14 send message to whitebulldog

en die laten ze wel met rust? of zitten ze daar ook geregeld aan te friemelen?


H.O.H.
Website Member
Posts :98

Website Member
2010-06-08 - 23:10:16 send message to H.O.H.

Beste,

Ik zou de jongen inderdaad ook chippen. Wij chippen al onze vogels, ookal zijn ze ook geringd. Waarom zou je het risico lopen dat ze de jongen weer verminken. Als de ouders dit al vaker hebben gedaan is het vragen om problemen.
Dit zou mijn keuze zijn in ieder geval


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2010-06-09 - 00:19:11 send message to Karel

Ik ben het met H.O.H. eens. Het welzijn van de jonge vogels moet voorop staan. Daar moet je geen risico's mee nemen, gezien de voorgeschiedenis van deze ouders.
Chippen is een prima alternatief voor zulke gevallen.


jaap van de pol
Website Member
Posts :377

Website Member
2010-06-09 - 06:44:12 send message to jaap van de pol

Dan denk ik dat ik ze maar gewoon laat chippen en een knijpring om doe. Hoogstwaarschijnlijk blijven ze toch in mijn bestand.

Bedankt voor jullie reacties.

Jaap


H.O.H.
Website Member
Posts :98

Website Member
2010-06-09 - 09:17:13 send message to H.O.H.

Beste Jaap,

Ik wil er toch nog even een aanvulling opgeven. Je geeft aan dat je ze toch in je eigen bestand wil houden maar het hoeft geen probleem te zijn wanneer je ze toch zou willen verkopen.

Wanneer de vogels gechipt zijn is het bij veel vogelartsen mogelijk tegelijk de vogels endoscopisch te sexen. Op het certificaat kan de vogelarts dan de notitie maken dat de vogel "jong" was op het moment van sexen/chippen. Zo is de leeftijd later af te leiden.

Daarnaast krijg ik wel eens de opmerking bij een gechipte vogel, dat een eventuele volgende eigenaar daar niets aan heeft omdat zij vaak geen chip-reader hebben. Dit hoeft geen belemmering te zijn want praktisch iedere dierenarts heeft een chip-reader en mits ze gechipt zijn met een goede transponder zijn ze door praktisch alle chip-readers te lezen. Mijn ervaring is dat dit veelal kostenloos is.


jaap van de pol
Website Member
Posts :377

Website Member
2010-06-09 - 10:18:59 send message to jaap van de pol

Hallo HOH,

Dus als ik de berichten zo lees kan ik bijna wel concluderen dat ik ze beter kan chippen en geen onnodige risico's moet nemen??

Zoals ik al zei hou ik ze zelf en wil ik in de toekomst wat onverwante koppels maken ja.

Groeten


H.O.H.
Website Member
Posts :98

Website Member
2010-06-09 - 10:39:15 send message to H.O.H.

Beste Jaap,

Ik wil natuurlijk niets opdringen maar het zou inderdaad wel mijn keuze zijn.



jaap van de pol
Website Member
Posts :377

Website Member
2010-06-09 - 10:49:38 send message to jaap van de pol

Ik ben er ook zo goed als over uit dat ik ze niet ring. Jammer dan van die dichte ringen, maar het is niet anders met dit koppel. Ik neem de gok niet.

Groeten


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-06-09 - 13:30:04 send message to whitebulldog

laten ze de sex-ringen om hun eiegen poot wel met rust?


jaap van de pol
Website Member
Posts :377

Website Member
2010-06-09 - 16:37:23 send message to jaap van de pol

Ja, althans, het valt niet op dat ze er veel aanzitten.

groeten


Bons
Website Member
Posts :24

Website Member
2010-08-02 - 18:24:57 send message to Bons

Als je ze een knijpring laat geven bij de DA wanneer je bloed laat afnemen voor sexen en testen op pbfd en polyoma kan die dan geen certificaat maken waarop staat dat het jonge vogels betreft? De ogen zijn op dat moment nog bruin dus dat zie je dan toch?

Ik moet straks ook gaan ringen, als ik ze op tijd binnen heb maar vind het doodeng. Ik dacht dus misschien maar knijpringen te laten plaatsen als ik toch ga voor de controle op ziektes. (zo te lezen kan ik het best KDS ook meteen laten testen dan)



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 150 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede