Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Gescheiden ouders Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Gescheiden ouders
Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2010-05-26 - 19:07:46 send message to Rogert

Omdat mijn lazulivink man achter de pop aan bleef jagen, terwijl ze een compleet nest met eieren gelegd had, heb ik in mijn kweekkooi een tralie tussenschot geplaatst.

Het eerste jaar dat ik ze had hebben ze zonder problemen hun jongen groot gebracht. Het tweede jaar begon het jagen en heb ik de man uitgevangen. Hierdoor wilde de pop niet meer broeden en was mijn kweekseizoen ten einde. Ondanks het terug plaatsen van de man.

Het derde jaar heb ik een tussenschot van gaas geplaatst maar de pop was hier ook niet van gediend. Dit was ook einde kweekjaar.

Dit jaar wilde ik het weer op zijn beloop laten maar de man joeg weer achter de pop aan en plukte haar zelfs kaal. Vandaar mijn actie toch het tussenschot te plaatsen. Ditmaal blijft de pop wel op het nest zitten dus dat is al een pak van mijn hart.

Maar mijn vraag: wanneer kan ik het beste de man weer tot de pop en eventueel haar jongen toelaten?

De man heeft het eerste jaar goed geholpen met het grootbrengen van de jongen en de pop heeft zo een tweede en derde nest met eieren gehad. Na ongeveer twee weken had ze het eerste ei van het volgende nest.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2010-05-26 - 23:19:51 send message to Karel

Krijgen de vogels levend voer? Zo ja, dan zou ik daar wat de man betreft even mee stoppen.


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2010-05-27 - 10:28:09 send message to Ton Koek

Als de pop nu wel blijft zitten zou ik zelf de man lekker achter het hekje houden tot de jongen zelfstandig zijn.
Met wat geluk voert hij zelfs mee door de tralies als de jongen eenmaal op de grond zitten.

Succes met een keuze maken.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2010-05-27 - 19:26:04 send message to Rogert

Dank jullie voor de adviezen.

De vogels krijgen nog geen levend voer ivm de agressie van de man. Daar was ik al achter en ik ben daar ook bewust mee gestopt.

De man kan de jongen niet door de tralies voeren aangezien het dubbel traliewerk is.

Maar waar ik een beetje bang voor ben is dat de pop al aan een volgend nest wil beginnen zonder dat ze de kans heeft gehad te paren. En het gunstigste zou zijn dat de man zijn aandacht besteed aan het groot brengen van de jongen zodat de pop in rust kan broeden op een volgend legsel.

Maar wat is jullie visie daar op?


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2010-05-27 - 22:18:04 send message to Ton Koek

Ik vrees dat het een gok blijft.

Ik zou zelf voor de meest natuurlijke manier gaan, dus ze samen houden met zoveel mogelijk ruimte en kijken wat er gebeurt. Maar, ik heb deze fraaie vogels niet, dus dat is wat makkelijker bedenken zo.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2010-05-28 - 17:35:57 send message to Rogert

Inmiddels zijn de jongen uitgekipt maar helaas heeft de pop ze ook uit het nest gegooid. Ze zagen er goed uit, de eidooier was goed naar binnen getrokken maar het heeft niet zo mogen zijn.

Het blijft lastig de juiste keus te maken!



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 245 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede