Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > witkuifkaketoe ei Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : witkuifkaketoe ei
tom noynaert
Website Member
Posts :36

Website Member
2010-05-11 - 15:25:54 send message to tom noynaert

Hallo,

Heb terug een witkuif eitje van mijn koppel. Ik ben genoodzaakt deze uit te broeden in de machine. Het eitje ligt nu 5 dagen in de broedmachine omdat de man de eieren stuk maakt. Als ik het schouw is er eigenlijk nog niets te zien. Alhoewel ik toch een klein rood stipje begin te zien. Wanneer kan je het spinnetje zien bij een witkuifei die 28 dagen nodig heeft om uit te komen? Hopelijk is het eitje bevrucht


chassy
Website Member
Posts :118

Website Member
2010-05-11 - 17:18:43 send message to chassy

normaal vanaf dag 5 is het al zichtbaar.


tom noynaert
Website Member
Posts :36

Website Member
2010-05-12 - 11:25:00 send message to tom noynaert

Vandaag eventjes terug gekeken en inderdaad een rode stip met nu duidelijk te zien cirkel errond. Dus bevrucht! Nu vorige keer heb ik redelijk wat problemen gehad met het groottrekken van mijn kaketoe. Als voeding gebruikte ik kaytee, maar daar ben ik van afgestapt. Geef nu een andere voeding die gemaakt is door een bekend kweker in mijn omgeving. Vorige keer was het probleem dat de vogel niet genoeg in gewicht toenam met als resultaat op 5 weken 120 gr en moet normaal 500-600 gram zijn. Toen ben ik overgestapt naar het nieuwe product en dus geen kaytee meer, maar dat was veel te laat en de vogel verteerde niet meer. Een week later sterfde de vogel. Kaytee heeft het efect dat het onderaan de pap een dikke brei word en bovenaan water. Zeker voor jonge vogels van 1-6 dagen oud. Het probleem was ook dat ik mijn voeding veel te plat gaf ook op week 2 en 3. De eerste dagen moet normaal je voeding plat zijn maar naarmate hij ouder word dikker. Kan iemand mij juist vertellen hoe ik die pap moet maken voor een vogel vanaf dag 1 tot...? Ik weet dat ik 10% van het lichaamsgewicht moet geven. dus bv bij uitkomst 14 gram dan geef ik de eerste dag 1.4 ml. Graag had ik wat meer info gehad hieromtrent.

mvg


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2010-05-12 - 12:02:44 send message to wiechmann

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

op die manier sneuvel ook dit jong.
stuur mij even je email adres zal ik je een voedingschema mailen.


tom noynaert
Website Member
Posts :36

Website Member
2010-05-17 - 19:06:58 send message to tom noynaert

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Al heel de tijd is mijn man witkuif enorm agressief tegenover de pop. Hij jaagt haar terug in een hoekje en ben bang dat hij haar wil doden. Nu zet ik de man telkens buiten en de pop binnen. Ze kunnen elkaar zien, maar niets verder. 1 keer per dag laat ik ze samen voor een uurtje en zitten ze samen veren goed te leggen en zelf paren. Voor de rest zitten ze appart. Wat zijn jullie bevindingen hierover. Heb momenteel wel een bevrucht eitje in broedmachine van dit koppel liggen maar dat heeft hier nu niet veel mee te maken.


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2010-05-18 - 09:39:22 send message to Picolet

In een eerdere topic is deze vraag al beantwoord.

Je kunt je de vraag stellen waarom iemand je dit kweekkoppel verkocht heeft?

Witte kaketoes staan bekend om hun agressie, de oplossing grote kooien met een ruim nachtverblijf.

Je hebt het nachtverblijf zelfs verkleint en bij een dergelijk koppel is het dan niet zo gek dat de beschreven problemen ontstaan.

De oplossing; verkopen om een dode pop te voorkomen.

Ruud


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2010-05-18 - 10:40:29 send message to denegon

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
De oplossing; verkopen om een dode pop te voorkomen.


ik ben het redelijk vaak met je eens ruud echter nu niet.
'mocht de mogelijk heid er zijn' dit koppel groter huisvesten en toch proberen om de vogels aan te houden. Het lukraak verkopen van vogels omdat het even niet lukt vind ik een vorm van zwakte.
ik heb dit jaar al 7 jonge caiques in de kliko kunnen gooien omdat de koppels niet voeren. ik ben nu aan het zoeken naar oplossingen. waarschijnlijk moet ik ze groter gaan zetten. hierdoor moet ik kooien verbouwen en dan maar weer hopen dat het wel lukt.

Dus voor de witkuiven zou ik als oplossing hebben: grotere voliere maken zowel binnen hok als buiten hok. in deze voliere enkele plekken maken waar de pop kan zitten zodat de man haar niet ziet. Als de vogels gaan paren en de pop dikker wordt omdat ze moet gaan leggen meteen al het extra's qua voeding eraf halen en alleen kaal zaad geven. Ik zeg niet dat het werkt maar het is wel weer een gedeelte van de mogelijke oplossing.


groetjes egon


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2010-05-18 - 13:23:32 send message to Picolet

Deze kweker wil een dergelijke moeilijke soort ipv groter kleiner huisvesten.

Daarom mijn advies om het popje veel ellende te besparen en heel te houden verkopen aan iemand die een dergelijk probleem koppel groter en adequaat kan huisvesten.

Dit is geen zwakte maar een goed bedoeld advies. Overigens hebben we zelf ondanks grote kooien nog steeds schrik wanneer het broedseizoen begint bij de oranje kuiven.

Witte kaketoes zijn nu eenmaal temparement vol, dus te kleine huisvesting is vragen om problemen.

Ook knippen van de man is geen oplossing als hij het broedblok kan inkomen.

Ruud


afican parrot
Website Member
Posts :250

Website Member
2010-05-18 - 19:34:48 send message to afican parrot

@ Ruud,

kan het dan geen oplossing zijn (indien de man geknipt is) om het nestblok voldoende hoog en ver van de dichtst bijzijnde zitstok te plaatsen en ook tegen een vlakke muur, zodat de man niet bij het blok kan komen? Zo kan de pop zich altijd terugtrekken in het blok als de man aggressief is of kan ze rustig verder broeden terwijl de man er niet bij kan. Natuurlijk in een ruime voliere wel te verstaan.

mvg Carl.


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2010-05-18 - 19:49:27 send message to denegon

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
Ook knippen van de man is geen oplossing


Hier moet ik dan ruud wel gelijk geven. je volges beschadigen omdat je zelf niet wilt of kunt uitbreiden is geen optie dan kun je de vogels maar beter aan een kweker verkopen die ze wel kan houden.

En de oranje kuiven van jullie hebben een mooi onderkomen maar ik weet dat rene ze goed ik de gaten houd zo agressief kan de man op zijn tijd worden.
Uiteraard kan ik je standpunt, uit oog van de witkuifpop, heel goed begrijpen.

Mijn standpunt is echter probeer eerst zelf er alles aan gedaan te hebben voordat je denkt huppeke verkopen en de volgende vogels erin. vandaar mijn vorige advies.

groetjes egon


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2010-05-18 - 20:10:27 send message to mijnkaketoes.nl

Ik ken iemand met hetzelfde probleem. Hij heeft de man wel geknipt en een blok met een tussenschot en 2 gaten erin zodat de pop er evt uit kan. Ik weet niet of het een uitzondering maar bij hem gaat het goed nu . Ik zou hem ook niet kleiner gaan huisvesten, lijkt me geen optie. Aan de ander kant een hele grote huisvesting wil ook niet alles zeggen. De kans dat de man de pop kapot "jaagt" is dan natuurlijk ook aanwezig he.

henk



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 166 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede