Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > kortwieken of niet? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3
volgende >>>


Auteur Onderwerp : kortwieken of niet?
bram en jake
Website Member
Posts :81

Website Member
2010-03-05 - 16:19:55 send message to bram en jake

hoi allemaal.

ik ben pas lid geworden van papegaaien journaal (tijdschrift) het is een hele leuke tijdschrift nu heb ik daarin veel gelezen dan mensen hun papegaai kortwieken en dan naar buiten gaan en mee fietsen en wandelen enz. nou zat ik te denken of dat ook kan bij mijn twee tamme valken.
ik dacht mischien is dat wel leuk om uit te proberen en als ze dat niet fijn vinden dan er gewoon aan laten groeien. wat vinden julie ervan en hebben julie nog tips?

ik hoor het graag mvg bram


Asura
Website Member
Posts :282

Website Member
2010-03-05 - 16:30:49 send message to Asura

Het probleem met valkparkietjes is dat ze veel lichter zijn dan (grote) papegaaien en daardoor, door de wind, gekortwiekt vaak toch nog ver weg kunnen vliegen/waaien.
Ik zou het zelf niet riskeren, zou erg zonde zijn als ze weg zouden raken.
Er zijn volgens mij ook tuigjes te koop, waarmee je kleinere vogels toch mee naar buiten kunt nemen, maar of dat voor de vogels zelf ook fijn is weet ik niet. Ik zou ze zelf gewoon lekker binnen in de huiskamer laten rondvliegen wink ;)


Ubernoob
Website Member
Posts :405

Website Member
2010-03-05 - 16:38:36 send message to Ubernoob

Kortwieken of niet is een lastige discussie met net zoveel meningen als mensen.

Maar omdat je erom vraagt hierbij de mijne.

Jouw valkje is gemaakt om te vliegen. Alles aan de vogel maakt hem geschikt om zich door de lucht voort te bewegen. Als je je vogel kortwiekt dan maak je hem eigenlijk kreupel. Met een vogel haal je een gevleugeld huisdier in huis en die wil nu eenmaal vliegen. Gelukkig zijn valkparkieten slim genoeg om ze een aantal commandos te leren zodat ze in huis los kunnen vliegen. Als je daarin investeert komt je vogel veel beter tot zijn recht vind ik.

Er zijn nog steeds veel mensen die hun vogel kortwieken omdat ze hem dan meer vrijheid kunnen geven. Dit is op zichzelf een heel mooi streven maar het is nog veel mooier om de vogel meer vrijheid te geven doormiddel van zijn vleugels.

Je vogel mee naar buiten nemen is een goed idee. Er zijn verschillende soorten tuigjes te koop waarmee je kan voorkomen dat je vogel weg vliegt. Enkele van deze tuigjes zijn zelfs te voorzien van een lijn waarmee je vogel wat kan vliegen.

Ik wil mensen die hun vogel kortwieken niet veroordelen maar ik wil er wel voor pleiten om onze gevleugelde vrienden gewoon vogels te laten zijn.



mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2010-03-05 - 17:17:21 send message to mijnkaketoes.nl



bram en jake
Website Member
Posts :81

Website Member
2010-03-05 - 17:53:54 send message to bram en jake

oke en weten julie mischien toevalig waar je zon goeie tuigje kan kopen die dichtbij noord braband is en het liefst dichtbij den Bosch.


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2010-03-05 - 18:08:06 send message to mijnkaketoes.nl



ensusan
Website Member
Posts :8

Website Member
2010-06-22 - 18:22:27 send message to ensusan

Ik heb een andere mening.....happy :)

Als ik een vogel verkoop dan stel ik meestal voor om de vleugels iets te kortwieken.
De vogel kan dan wel nog vliegen, maar niet meer zo hoog/snel.
Dit is mijns inziens het beste om de vogel aan de nieuwe baas en de baas aan de vogel te laten wennen.

Waarom:
Omdat de vogel in een vreemde omgeving in paniek kan raken en dan in volle vlucht tegen een raam/muur e.d kan aanvliegen, met alle gevolgen van dien.
Na een aantal maanden krijgt de vogel weer nieuwe veren en kan hij, gewend aan zijn nieuwe baas en huis vrolijk rondvliegen.


roy-vogelkweker
Website Member
Posts :4

Website Member
2010-06-24 - 11:26:11 send message to roy-vogelkweker

dan mijn mening

ik vind het zelfde als een hond aan een boom binden zodat hij niet ver kan lopen dit zelfde is dus ook met een vogel je dwingt hem om niet te vliegen

sommige die van jongs afaan gekortwiekt zijn gaan soms ook helemaal nooit meer vliegen omdat ze dit nooit geleerd hebben

ik vind dus niet dat je een vogel mag kortwieken het komt op het zelfde neer als een hond aan een boom zetten

mvg roy


Asura
Website Member
Posts :282

Website Member
2010-06-25 - 09:03:59 send message to Asura

ensusan, je moet natuurlijk doen wat jou het beste lijkt. Maar mijn mening is dat mensen die een nieuwe vogel aanschaffen deze beter eerst IN de kooi tam kunnen maken en niet meteen los door de kamer laten vliegen. Dan heeft de vogel rustig de kans om vanuit zijn kooi de nieuwe omgeving te leren kennen en ook zijn nieuwe baasjes. Als je dan tijdens de eerste vlucht ook nog iets voor de ramen hangt (vitrage-gordijntje ofzo?) dan is de kans helemaal klein geworden dat de vogel zich te pletter vliegt. (Jonge) parkieten zijn gemakkelijk op de "normale manier" tam te maken, het ligt vooral aan hoe je met de vogel omgaat en hoeveel aandacht hij krijgt.


Peggy
Website Member
Posts :153

Website Member
2010-06-30 - 21:53:04 send message to Peggy

hier zijn zo'n beetje alle parkieten die gekortwiekt waren wel eens weggevlogen, 1tje zelf het water in gesprongen.
alles heb ik gelukkig nog, en gewiekt of niet, als ik met ze gaat wandelen krijgen ze altijd een tuigje om.

ik doe soms wieken voor de zekerheid, want voor je het weet met warm weer staat er al een raam open voordat je gaat voeren bv.
als ik een jonge vogel wiekte deed ik dat pas wanneer deze kon landen, en dus wel wat spieren had opgebouwd.

ieder voor zich, maar dit is mijn verhaal eroverwink ;)


sylvain
Website Member
Posts :178

Website Member
2010-07-30 - 18:16:26 send message to sylvain

Hallo ,

Ik ben pesoonlijk ook tegen kortwieken van vogels (maar ieder zijn mening vind ik)
mijn grijze roodstaart was bij de vorige eigernaar ook gekortwiekt nu dus niet meer , hij zit regelmatig los op de kooi en maakt heel soms een vlucht door de kamer en land altijd terug op de kooi. happy :)

Mvg Sylvain


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2010-08-01 - 21:24:17 send message to Rik

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
en dan naar buiten gaan en mee fietsen en wandelen


Heb ik ook een keer gedaan. Toen kwam er plotseling een hond uit de bosjes gerend die tegen me opsprong. De Vogel vloog van m'n arm en de hond had 'm bijna te pakken. Was dus geen succes.sad :(


pakietje
Website Member
Posts :39

Website Member
2010-09-14 - 14:03:41 send message to pakietje

tja ik ben er wel voor om tamme papegaaien te knippen,zie zoveel trieste verhalen over papegaaien die zij weggevlogen.heb de mening dat papegaaien meer klimmers zijn en geef ze dan ook de mogelijkheid om veel te klimmen en klauteren,en laat ze dit buiten ook doen.parkieten daarintegen zijn meer "uitgerust"om te vliegen denk ik en zijn ook idd.te licht van gewicht om mee naar buiten te nemen. maar om aan een nieuw baasje te wennen vindt ik het ook idd. goed om ze te knippen.heb hier meer mee bereikt als in een kooi.en een vogel in een kooitje houden de hele dag is ook drie keer niks.


weetnietalles
Website Member
Posts :1

Website Member
2011-04-09 - 13:32:51 send message to weetnietalles

hallo

ik ben nieuw en ik heb een vraag over mijn ducorps kaketoe

ik heb haar als kuiken gekocht en is nu twee en een half jaar ze is super lief alleen als ik weg gaat gild ze de hele tent bijelkaar


mootje500
Website Member
Posts :18

Website Member
2011-05-03 - 21:20:10 send message to mootje500

HoiHoi,
Iedereen zijn mening niet erg toch.
Ik bedoel zie het nou zo.
Als je vogel wegvlieft dan besef je zelf wel dat je hem of haar wil wieken.
Op dierendag is mijn lieve Bonte witmasker weggevlogen en op 35maart, mijn verjaardag was Mijn wildkleur JayJay ook weggevlogen dat is geen toeval maar , gewoon een teken van goed oppassen en op je hoede blijven.

Dus vliegtie weg, zou ik zeggen sterkte en weg=weg.

Is hij of zij nog nooit weggevlogen tot de dood.
Dan zou ik zeggen, Dan heb jij goed opgelet.

dus zie het zo eigenrisico.

PS. Ja eigenlijk hoort een vogel te vliegen.
Maar als je zulke gevaren voor je ziet, dan wiek je hem wel.


mootje500
Website Member
Posts :18

Website Member
2011-05-03 - 21:30:10 send message to mootje500

HoiHoi,
Iedereen zijn mening niet erg toch.
Ik bedoel zie het nou zo.
Als je vogel wegvlieft dan besef je zelf wel dat je hem of haar wil wieken.
Op dierendag is mijn lieve Bonte witmasker weggevlogen en op 35maart, mijn verjaardag was Mijn wildkleur JayJay ook weggevlogen dat is geen toeval maar , gewoon een teken van goed oppassen en op je hoede blijven.

Dus vliegtie weg, zou ik zeggen sterkte en weg=weg.

Is hij of zij nog nooit weggevlogen tot de dood.
Dan zou ik zeggen, Dan heb jij goed opgelet.

dus zie het zo eigenrisico.

PS. Ja eigenlijk hoort een vogel te vliegen.
Maar als je zulke gevaren voor je ziet, dan wiek je hem wel.


P.S ik heb zelf ook 2 valkjes, en die zijn gewiekt , een daarvan vliegt niet ver en vindt het lekker om in het zonnetje te zitten.



Pagina : 1 2 3
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 115 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede