Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > chinese kwartels leggen eieren met bloed eraan, helppp Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : chinese kwartels leggen eieren met bloed eraan, helppp
X_anita_X
Website Member
Posts :76

Website Member
2010-03-02 - 20:17:51 send message to X_anita_X

als mijn kwartels eieren leggen dan zit er bloed aan, gister is er 1 bezweken, ze had het hele 'kontje' bloederig en dik, zat in elkaar en deed de ogen vaak dicht. ik heb haar schoongemaakt en in een apart hokje met doekken gelegt maar helaas was ze vanmorgen dood. nu heb ik weer een kwartel wat een bloederige ei heeft gelegt en ook het zelfde verhaal. deze leeft nog en is wel wat kwieker dan die andere... is/ kan ik hier wat aan doen, de andere kwartels hebben (nog) nergens last van. er was voor die tijd niks aan de hand, dat ze eieren met bloed eraan leggen is sinds een week of 4 en alleen maar erger geworden, tot de dood aan toe nu.
help help sad :( vind dit echt zielig.


arjandaf
Website Member
Posts :980

Website Member
2010-03-02 - 20:20:49 send message to arjandaf

zitten ze binnen of buiten wat is de tempratuur


X_anita_X
Website Member
Posts :76

Website Member
2010-03-02 - 20:24:15 send message to X_anita_X

zitten binnen, tempratuur is ongeveer 14 graden. maar dat schommelt nu met dit weer, overdag zon en sávonds vorst.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2010-03-02 - 20:43:40 send message to johanblok

Ik zou in ieder geval een infrarood warmte lamp aanzetten.


X_anita_X
Website Member
Posts :76

Website Member
2010-03-02 - 21:32:23 send message to X_anita_X

ik heb net via MP iemand gebeld die er veel aanbiedt en er naar mijn mening ook wel verstand van heeft. en hij zij dat het waarschijdelijk om oude kwartels ging (of te jong) maar omdat mijn vogels kale ruggen hebben, komt volgens hem vaak voor door ouderdom. ook als ze te dik zijn kunnen ze problemen met eieren leggen krijgen. ik gaf ook appel en dat moest ik ook niet doen want dan wordt de onlasting te dun enz. ik had deze kwartels bij een dierenzaak gekocht en ze hadden daar bijna allemaal kale ruggen, maar die man zij dat het kwam door het vechten omdat er teveel in een hok zaten (nou daar loog hij ook niet om) ze zaten idd met veels te veel. ik heb er toevallig 2 met een ring om en net ff gekeken. ze zijn van 2009 dus niet oud. 1 zit wel mooi in de veren en die andere heeft ook een kale rug, maar deze 2 hebben ook geen last van bloederige eieren. maar goed er is niks tegen te doen want ik kan het eieren leggen niet stoppen. sad :( ik zal geen appel mer geven en het voer hogerop zetten zodat ze niet teveel krijgen en dan maar afwachten of de rest het goed blijft doen. ze worden ook niet oud hoorde ik maar 2 a 3 jaar.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-03-02 - 22:20:21 send message to whitebulldog

ik denk inderdaad schraler voeren , en dat kan makkelijk als ze op 14 graden zitten ( reserve is niet zo hard nodig als bij vogels waar het erg vriest) om zo proberen het wat af te remmen. En verder kan warmte inderdaad ook helpen, en wat ik ook wel eens gelezen heb is als een ei er niet goed uit wil, je de vogel boven wat warm water met wat stoom moet houden.
LET ER WEL VOOR OP DAT STOOM VOOR VERBRANDING KAN ZORGEN!!!!!!!!!!!!!!! dus houd hem er wel een stuk boven!!!!!!!!!!!


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2010-03-03 - 09:09:04 send message to ParkietenPeter

shocked 8O

GEEN stoom dus!!!

Als het legnood is!

Even in handwarm water zetten met de kont of de cloaca insmeren met zonnebloemolie oid.

GEEN stoom dus!!!

shocked 8O


arjandaf
Website Member
Posts :980

Website Member
2010-03-03 - 12:05:14 send message to arjandaf

als een kip . kwartel of wat dan ook voor hoender(tje) betreden word door de haan zet de haan 1 poot op de rug en pikt in de nek . vechten me hoela .


arjan


Asura
Website Member
Posts :282

Website Member
2010-03-03 - 12:30:02 send message to Asura

Sorry hoor, maar je kwartels leggen al 4 weken bebloede eieren en je komt nu (er eentje dood is gegaan) pas om hulp vragen?

Een klein beetje bloed op het ei komt wel vaker voor, vooral als het de eerste keer is dat een vogel eieren legt, maar dan zit er echt maar heel weinig bloed op. Zodra er veel bloed op zit, of het gebeurt meerdere keren achter elkaar (en zelfs bij meerdere hennetjes), dan zou ik me echt wel flink zorgen gaan maken.

Kale ruggetjes komen trouwens vaak door verveling, als ze in een te klein hok zitten of te weinig afleiding hebben. Ik heb het hier ook gehad toen ze in de winter in het binnenhok zaten. Zodra ze weer in de buitenvoliere konden rondscharrelen, was het plukken over.


X_anita_X
Website Member
Posts :76

Website Member
2010-03-03 - 20:25:26 send message to X_anita_X

bedankt voor de tip. wat betreft handwarm water en olie, zodra ik het zie dat er problemen zijn zal ik dat doen, het is alleen wel lastig want ik zie ze nooit eieren leggen en zit er niet de heledag bij en geeft dat niet veel stress dan als ze het ei dwars hebben zitten en dan ga je het dier ook nog vangen? tja ik vraag maar happy :) ze is nu weer goed te pas hopen dat het zo blijft..
enne asura ik had er toch duidelijk neer gezet dat het ERGER is geworden. voor 4 weken geleden WAS het dus ook maar een klein beetje bebloed. en sinds een week zijn ze erger bebloed en dat de hen er ook slecht van is. het is dus in die 4 weken langzaam erger geworden, dus niet gelijk aanvallen ja... als ik er niks om gaf had ik hier zekers niks over geplaatst. en de kwartels waren verder ook goed te pas en zag geen bloed aan het dier zelf. (wat dus sinds een paar dagen wel het geval was) ben ik nu duidelijk genoeg voor jou?
dan kan ook arjan, maar ze hadden me verteld dat vrouwtjes met elkaar vechten omdat die een soort rangorder hebben. ik weet niet of dat ook zo is... ze hebben de ruggen wel behoorlijk kaal hoor kan dat haantje dat zo erg doen dan? het viel me wel op dat het vrouwtje wat dood is gegaan eerst geen kale rug had, ze was eerst alleen met de haan, toen heb ik er 3 hennetjes bijgekocht en de laatste weken werd ze ook erg kaal op de rug tot de nek aan toe.
het wordt echt tijd voor betere tempraturen dan kunnen ze lekker buien scharrelen happy :)happy :)happy :)


VGM
Website Member
Posts :89

Website Member
2010-03-03 - 20:44:57 send message to VGM

Hoi Anita

hoe groot is de ruimte eigenlijk waar ze inzitten ?

ik heb ook veel dwergkwartels maar dit probleem ken ik eigenlijk niet.Het klopt inderdaad als je een nieuw hennetje tussen de andere zet dat het mannetje dan meteen vrij agressief reageert ,het vrouwtje dat al eerder bij het mannetje zat kan het nieuwe vrouwtje zien al een indringer en probeert die te verjagen (zelfs te doden).De kale plekken die jij beschrijft lijken hierop.

Misshien ligt aan de voeding ,ik geef wel eens wat groen maar niet veel,voilierezaad en kwartelkorrel (al eten ze dat niet veel) krijgen ze ook


X_anita_X
Website Member
Posts :76

Website Member
2010-03-03 - 20:59:53 send message to X_anita_X

de ruimte waar ze momenteel in zitten is 240cm lang, 60cm diep en 110cm hoog. ze zitten er nu met z,n 4en. ik moet zeggen dat de haan erg bang is en een zenuwleier. haha. hij toont zich ook niet mooi als een man is iel en klein. en helaas ook kaal gekocht. de dames in kwestie zijn mooi rustig en altijd aan het scharrelen. als het idd zo is dat het van het vechten komt dan heeft ze het dus verloren van een andere hen want zij was degene die zo kaal was geworden. ik voer parkieten zaad, eivoer, trosgiers.... en appel. maar dat werd me afgeraden voor de kwartels. ik voer geen groen.


Asura
Website Member
Posts :282

Website Member
2010-03-03 - 21:02:16 send message to Asura

Het was niet als een aanval bedoeld, maar meer als een tip voor de volgende keer: ook als het maar een beetje bloed is, dan zou dat maximaal 2x achter elkaar kunnen gebeuren maar als het langer aanhoudt is er toch echt iets mis.


VGM
Website Member
Posts :89

Website Member
2010-03-03 - 21:20:13 send message to VGM

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Zoals ik het nu lees lijkt het erop dat juist dat ene kwarteltje een darmprobleem heeft en door het leggen van het ei binnenin iets beschadigd ,de ruimte is die je beschrijft is inderdaad groot genoeg ,als je kunt haal het vrouwtje eraf en zet het een tijdje alleen ,het zal stoppen met leggen omdat het in een vreemde ruimte komt ,dwergkwartels leggen in periodes ,dus een dag of 10 ,stoppen dan en beginnen weer opnieuw ,omdat ze binnenzitten leggen ze nu dus al
de kwartels hier zitten in een ruimte waar het snachts tot 2 a 3 graden kan worden ,zij beginnen nu weer te leggen
de kwartels die buiten zitten leggen zelfs nog niet.
meer kan ik je niet aanraden om dat vrowutje eraf te halen ,ik heb eens kwartel gehad die bleef maar leggen zodat zij zo verzwakt was dat het niet meer kon lopen.


digipeet58
Website Member
Posts :582

Website Member
2010-03-03 - 21:50:07 send message to digipeet58

ik heb zelf 1 haan en 3 hennen.
ik had eerst ook 1 koppel.
kocht en kreeg er later 2 hennen bij.
wat ik gedaan heb is het volgende:
eerst het koppel uit de voliere gehaald.
1 nieuwe hen in de voliere.
dag later de hen van het koppel.
sliepen 's avonds al naast elkaar.
weer een dag later 2e nieuwe hen erbij.
na 2 dagen volledig gewend en geaccepteerd door de andere 2 hennen.
aan het eind van de week (na 5 dagen)
de haan erbij.
nooit geen problemen gehad, tot nu toe.


X_anita_X
Website Member
Posts :76

Website Member
2010-03-05 - 14:29:16 send message to X_anita_X

het gaat momenteel weer goed met het kwarteltje happy :). ik kan haar nu niet appart zetten omdat ik in de andere hokken vogels heb zitten die nog nooit een kwartel hebben gezien blijkbaar. ze vliegen zich bijna te pletter. dus lijkt me niet handig. en klopt het dat een chinesekwartel maar 2 a 3 jaar wordt?
zodra ze naar buiten kunnen dan koop ik er 1 of 2 vrouwtjes bij en doe ze dan met z,n alleen naar buiten dan denk ik dat het wel goed gaat want dan zijn ze allemaal vreemd. en 1 man met 5 vrouwtjes op een ruimte van 4 lang bij 2 breed lijkt me toch wel groot genoeg.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 134 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede