Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > natuurbroed kwartel kweek Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : natuurbroed kwartel kweek
michiel_1992
Website Member
Posts :326

Website Member
2010-02-07 - 20:19:04 send message to michiel_1992

kan ik voor natuurbroed beter de chinese dwergkwartels per koppel huisvesten of 1 man met meerdere hennen
want nu heeft 1 hen een mooi nest gemaakt maar de andere hen en soms de haan lopen door de nest of lopen over de broedende kwartel waardoor ze de nest verlaat.
weet iemand wat ik hieraan kan doen?


digipeet58
Website Member
Posts :582

Website Member
2010-02-07 - 20:43:41 send message to digipeet58

zelf heb ik 1 haan en 3 hennen; geen problemen.
hennen leggen eieren bij elkaar in nest en broeden samen;
ook het opvoeden, warm houden van de jongen is een gezamelijk gebeuren, zelfs pa de haan helpt mee.
maar als ik jouw vraag lees, dan zou ik de broedende hen apart zetten.
anders ben ik bang dat de eieren nooit uitkomen.
veel succes ermee. Peterwink ;)


BZB
Website Member
Posts :266

Website Member
2010-02-07 - 21:01:57 send message to BZB

Hallo,

chinese dwergkwartels houdt je het beste per koppel. Dat het bij digipeet goed gaat is leuk voor peet, maar het is echt een uitzondering. De meeste kans op succes is dus met 1 haan en 1 hen!


arjandaf
Website Member
Posts :980

Website Member
2010-02-08 - 00:26:11 send message to arjandaf

***** (Bij deze een waarschuwing voor het niet in achte nemen van de forumregels! Dit is niet de eerste keer! Dit soort flauwekul vinden wij hier op VogelArena niet acceptabel! Als je mensen niet met fatsoen kunt benaderen laat het dan helemaal!)

hoe kom je er bij praktisch ALLE hoender soorten worden in een trio gehouden kippen kwartels enz enz
dit om dat de paardrift van de man veelste hoog ligt voor 1 pop ( hen ) en dat deze schade of erger zou oplopen


met vriendelijke groet arjan


Dit bericht is door moderator ParkietenPeter aangepast

Tenzi
Website Member
Posts :261

Website Member
2010-02-08 - 08:44:20 send message to Tenzi

ik heb ook veel succes elk jaar, met een haan en drie hennen. Broeden gaat goed, meerdere hennen tegelijk en de haan helpt mee.
Wel is het een grote voliere (27 m2), die goed beplant is. Ik denk dat het hier ook mee te maken heeft.


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2010-02-08 - 11:03:32 send message to Ton Koek

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Dwergkwartels zijn monogaam van nature. Alleen omdat veel "leifhebbers" ze opsluiten in veel te kleine ruimtes ontstaan soms problemen als de haan wat erg fel is.

Met voldoende ruimte en wat schuilplekjes voor de hen is een koppel het best.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2010-02-08 - 11:20:37 send message to chrislaevers

Het is indd de ruimte die een zeer belangrijke factor is.

Ik heb één keer gekweekt met een haan met twee hennen. Toen er kuikens uitkwamen liepen ze ook de andere hen achterna maar die nam ze niet onder de vleugels. De onderkoeling gebeurt zeer snel.Dus heb ik die apart gezet.

Ik kweek al drie jaren uitsluitend per koppel.
In december 09 had ik 6 kuikens waarvan één is afgevallen. De haan is voorbeeldig en warmt de kuikens ook op. Ondanks levend voer, is die haan de rust zelve.

Als er voldoende ruimte is, zie ik een haan met meerdere hennen ook wel zitten.
Toch blijf ik er bij dat een hen met kuikens zich in de natuur ook de eerste dagen afzondert. En dat de haan zich beweegt op de rand van ene territoirum waarbij hij zowel de hen met de kuikens in de gaten houdt als aan bewaking doet.
Als zijn territorium groot genoeg is zou hij een tweede hen aan de broed kunnen krijgen en misschien wel een derde. Ik denk niet dat het de bedoeling is dat een hen met kuikens andere hennen ontmoet.

Een kloek zondert zich ook af als de ruimte groot genoeg is. Ik zie ze niet met pas uitgekomen kuikens midden in de kippenbende zitten. Mijn kippenkloeken heb ik altijd in een ren apart gezet met verhuis van de eieren waarop ze broedde.

Vroeger op de boerderij waar de kippen op de wei en op het erf liepen en toegang hadden tot de hooischuur, ging een kloek ook ergens apart broeden ver van de andere kippen. Als ze de kans krijgen, doen ze dat.
Kwartels doen dat ook.

Een kwartelhen kan ook meer dan één keer per jaar broeden. In 2007 had ik van mijn enige kwartelhen 3 nesten : 7, 1 en 5 volwassen geworden kwartels.




Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 152 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede