Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > kan het al of nog niet? (grijze roodstaart) Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : kan het al of nog niet? (grijze roodstaart)
jaap van de pol
Website Member
Posts :377

Website Member
2010-01-05 - 07:30:00 send message to jaap van de pol

Vogelvrienden,

Allereerst allemaal de beste wensen en een goed kweekjaar toegewenst!

Nu mijn vraag: Ik heb een natuurbroed grijze roodstaart jong van 13 weken en 2 dagen oud, die op de leeftijd van 10 weken al uitgevlogen was, deze wilde ik zelf in de huiskamer zetten omdat hij ondanks dat het natuurbroed is vreselijk tam is voor mensen. Zou dit al kunnen op deze leeftijd of is dit nog te vroeg en moet ik nog even wachten, ik zie hem wel bij de voerbak zitten, maar kan niet goed zien of hij voldoende binnenkrijgt(13,5 week oud)??

Graag jullie reacties.

Jaap van de Pol


marie rose
Website Member
Posts :377

Website Member
2010-01-05 - 07:48:22 send message to marie rose

13,5 week oud is volgens mij nog te jong om voledig zelfstandindig te eten


jaap van de pol
Website Member
Posts :377

Website Member
2010-01-05 - 08:31:04 send message to jaap van de pol

Oke, ik weet het niet precies. Handopfok is volgens mij sneller, dan zijn de meeste met 12 weken al zelfstandig, maar natuurbroed....

Groeten Jaap


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2010-01-05 - 08:38:59 send message to denegon

happy :) nog 3 weken wachten lijkt me beter en het zou zonde zijn als die binnenkort onder de stok ligt. hopelijk wordt het een leuke kamer vriend.
Let wel dat als de vogel volwassen wordt dat deze toenadering gaat zoeken naar soort genoten en waarschijnlijk kan gaan verwilderen. veel aandacht zal de vogel goed doen.

veel plezier met de grijze groetjes egon


jaap van de pol
Website Member
Posts :377

Website Member
2010-01-05 - 09:24:33 send message to jaap van de pol

hej egon, bedankt voor je reactie. Aandacht is geen probleem. Ik ben blij dat het een natuurbroed vogel is, want ik sta volledig achter natuurbroed en ben niet zo'n voorstander van handopfok, maar dat is een ander verhaal. Maar is drie weken niet erg lang? Ik zie hem al wel zelf eten moet ik zeggen, dus waarschijnlijk zal hij in huis ook de voerbak wel vinden toch? Groeten Jaap


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2010-01-05 - 10:18:29 send message to ParkietenPeter

Als het jou intentei is om de vogel in de huiskamer te halen, zou ik hem dus wel al naar binnen halen. Je zult hem dan wel nog bij moeten voeren. Hoevaak per dag zou je dan moeten aanzien, 1 of 2 keer, meer zal niet nodig zijn.

Nog drie weken wachten als hij al 2 weken uitgevlogen is, lijkt mij persoonlijk nogal lang.

Ik zou hem zeker al naar binnen halen.

wink ;) Peter


michatje
Website Member
Posts :119

Website Member
2010-01-05 - 15:10:05 send message to michatje

hallo,
naar aanleiding i.v.m het naar binenhalen van een natuurbroed grijze roodstaart zou ik toch zoals bij de voorgaande reactie toch nog een 3 tal weken wachten,want je moet het eens proberen doen om natuurbroedvogels aan die leeftijd te beginnen leren papvoeding te geven ongeacht of dat nu één keer of meerdere keren is.ik heb de spijtige ervarng mee van een koppel bij mij.doordat de jongen uitvlogen en de ouders de vogels geen eten meer wilde geven.ik zeg je het is zeker geen sinicure om daar nu op die betreffende leeftijd mee te starten.
groetjes,
michatje


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-01-06 - 20:54:40 send message to whitebulldog

zou hem nog even bij z'n ouders laten, maar zoveel mogelijk al wel op de hand nemen etc en aandacht geven.
of indien de ouder het toelaten voor korte tijd even binnen nemen en weer terug plaatsen, en als het ouderkoppel hem nog steeds accepteerd door hen geoon laten bijvoeren.
Hoe vaak zie je niet in de natuur dat het jong buiten al meepikt, en ook nog door de ouders wordt bijgevoerd?
Maar jij kan de situatie het best beoordelen daar je er zelf bovenop zit, en het ouder beter kent als wie dan ook van ons.
Accepteren ze hem niet meer ,of voeren ze niet meer bij omdat jij teveel bezig bent met hem, kan je hem altijd nog binnenhalen, en zelf bijvoeren indeien gewenst.
succes ermee.


bert1974
Website Member
Posts :754

Website Member
2010-01-07 - 06:58:52 send message to bert1974

volgens de norm hoort een grijzeroodstaart met 13 weken volledig zelfstandig te zijn.
maar persoonlijk denk ik dat dit per vogel verschilt.
ik zelf laat mijn jongen altijd zo lang mogelijk bij de ouders zitten.
dit is voor zijn verdere leven alleen maar goed.
verder vind ik het perfekt dat je er voor kiest om een natuurbroed tam maakt in plaats van een baby uit het nest weg te halen.
ik ben dus ook een 100 % natuur broeder.

groet bert


jaap van de pol
Website Member
Posts :377

Website Member
2010-01-07 - 07:27:33 send message to jaap van de pol

@ allemaal: Ik heb hem sinds dinsdag in huis genomen en ik moet zeggen dat hij 's morgens fruit, kiemvoer met eivoer opneemt. Gewoon zaad zie ik hem nog niet veel eten, maar hij kan het wel, want als je hem telkens zonnebloempitten in zijn bek stopt pelt hij ze gewoon en eet hij ze op. Als hij echt honger krijgt begint hij wel, want ik weet door wat ik gezien heb inmiddels dat hij gewoon kan eten, vaak is het een kwestie van aandacht vragen.

@ Bert: Ik had afgelopen zomer een nest van vier, deze zijn allemaal natuurbroed gebleven en alle 4 rond de 15 weken helemaal tam naar de volgende eigenaar gegaan. Dus ik sluit handopfok helemaal uit, tenzij het een noodgeval is. Je krijgt er later alleen maar zenuwachtige vogels door.

Groeten Jaap


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2010-01-07 - 09:10:50 send message to wiechmann

quote
Je krijgt er later alleen maar zenuwachtige vogels door.


jaap hoe kom je aan deze onzin


jaap van de pol
Website Member
Posts :377

Website Member
2010-01-07 - 10:22:07 send message to jaap van de pol

herman, niet raar of vijandig bedoeld, maar ik heb een paar koppels waarvan er één handopfok is, en die reageren heel zenuwachtig als ik binnen kom. Kreunen en trillen met de vleugels. Dit doen natuurbroed vogels niet. Vandaar dat ik dat zei. Gr jaap



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 153 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede