Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > trigger voor de kweek!! Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : trigger voor de kweek!!
denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2009-12-31 - 18:02:10 send message to denegon

Hallo,
Ik heb een paar maanden geleden gelezen in de PS dat de roodsnavel parkiet getriggerd wordt om te leggen door de blokken weg te halen en ze na enige tijd weer terug te hangen. (artikel van Eric s te R maar nu ff te kaboel)

vaak wordt bij zuidamerikaanse soorten het blok niet weggehaald omdat ze daar in slapen.

Hebben mensen nog andere dingen om de poppen te laten leggen of hun koppel in uiterste broedconditie te krijgen.

ik hoor het graag.
Het geen wat ik doe is ze om de dag gedroogde vijgen geven en als ik dit een week of 4 doe dan komt het kweek gedrag omhoog ook al is het hardje winter of top zomer.

groetjes egon


dasc
Website Member
Posts :44

Website Member
2010-01-05 - 09:04:28 send message to dasc

Ik gebruik tarwekiemolie om de vogels klaar te maken voor de kweek.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2010-01-05 - 10:21:32 send message to ParkietenPeter

Ik denk dat je een verschil moet maken tussen motiveren om te leggen en in broedstemming komen.

Vaak hoor je bij parkietachtigen dat men hennepzaad geeft. Hierbij is natuurlijk wel op te merken dat als de man dit ook eet hij achter de pop kan gaan jagen. Wat niet altijd gunstig is.

Ik heb dit in het verleden zelf al meegemaakt dat door het 'triggeren' de pop de dood ingejaagd werd.

Voor mij mogen de vogels het dus netjes zelf uitzoeken, wanneer ze wel of niet beginnen.

happy :) Peter


swanny
Website Member
Posts :312

Website Member
2010-01-05 - 10:38:59 send message to swanny

De roodsnavel parkiet is een apart verhaal en moet echt getriggerd worden door de blok enige maanden weg te halen. indien men dit niet doet, of te kort zal de vogel niet tot leggen overgaan. Ik deed dat triggeren door de blok weg te halen, mogelijk horen we in de toekomst dat het ook anders kan.
Mijn andere vogels doe ik niet triggeren, maar meer sturen. Ik bedoel daarmee dat als je vogels in een bepaald deel van het jaar zouden broeden, ze sturen door voedin. voor die (natuurlijke)broedperiode soberder voeren en steeds meer toevoegingen geven tegen die broedpeiode aan. die toevoegingen bestaan afhankelijk van de soort uit fruit, noten, mee kiezaad met eivoer, groente enz. Ik moet wel zeggen dat ik voor de periode ook vaak vijgen geef. meestal verse uit eigen tuin van de vijgenboom. ik denk dat vijgen inderdaad positief stimuleren.
Groetjes, niet uit Kaboel, maar iets verder naar het zuiden


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2010-01-05 - 10:57:38 send message to denegon

hey eendekweker,
ja weet dat je iets verder zuidwaards zit maar moet niet te veel prijs geven. hoe is het bij mij hebben de vijgen bij een koppel effect gehad mijn kweekkoppel caiques heeft weer eieren. de kou heeft echter bij al mijn andere koppels de broedstemming verstoord gelukkig. Het leggen is ook een aanslag op de pop en met deze kou heb ik dat liever niet dan vind ik het fijner dat het zoon 6 a 7 graden boven nul is i.p.v. 8 onder nul.
de rest ook bedankt vooer jullie aanvulling. de olie hoe geef je dat??
door het zaad mengen??

de vogels het zelf uit laten zoeken lijkt me ook wel een optie echter vind ik het persoonlijk fijn dat de vogels voor juni klaar zijn met kweken omdat het in mijn garage in juli en augustes zeer warm wordt.
Vandaar mijn vraag

nogmaals bedankt groetjes egon


dasc
Website Member
Posts :44

Website Member
2010-01-05 - 12:41:54 send message to dasc

De tarwekiemolie geef ik in het eivoer, ik meng eerst de olie met het fruit en de groenten voor het eivoer en dan meng ik dit vervolgens met het droge eivoer.


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2010-01-05 - 18:40:42 send message to denegon

Dit ga ik eens proberen bij een koppel. dat nog nooit heeft gekweekt bij mij maar het al 2 jaar moet kunnen doen. (dit jaar het derde jaar)
Wie weet helpt het en leggen ze dit jaar wel op dezelfde tijd als de rest.

groetjes egon


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2010-01-05 - 18:53:51 send message to ParkietenPeter

quote
De roodsnavel parkiet is een apart verhaal en moet echt getriggerd worden


Oke, dank je wel.

wink ;) Peter


bert1974
Website Member
Posts :754

Website Member
2010-01-07 - 07:12:44 send message to bert1974

ik denk persoonlijk dat er geen wonder middeltjes bestaan om een vogel te laten kweken.
het enige wat je kunt doen is zorgen dat de omstandig heden perfekt zijn en de voeding aanpassen door meer fruit en zachte voeding te verstrekken.
en daar door dus een situatie neer zet die voor eventuele jongen perfekt is.
en dan nog moet het koppel er aan toe zijn en ook nog eens klikken.
ik kweek met papegaaien en daar is het klikken van het koppel toch het belangrijkste.

groet bert


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-01-07 - 21:56:58 send message to whitebulldog

ik ben het volkomen eens met mijn voorganger, alleen geloof ik toch ook wel dat je kan triggeren.
Als ik spreek over eigen ervaring in aparte kweek kooi met engelse grasparkieten, dan wilde het nog wel eens bij een enkele pop het laatste zetje zijn voor de kweek door een (houten) wasknijper voor het invlieggat van het blok te plaatsen, en door deze te moeten stuk knagen werd de broeddrift (nog) meer aangewakkerd.
Ik denk dat iedereen wel de omstandigheden wel zo goed mogelijk probeert te maken voor zijn vogels, en ik vind het alleen maar "super"dat mensen de "collegialteit"hebben om hun "trucjes"met anderen te delen zodat deze zijn /haar voordeel er ook mee kan doen, en zo kunnen we de hobby alleen maar mooier en leuker maken door elkaar te helpen, en elkaar te gunnen, kennis uit te wisselen ( waar dit een ideaal forum voor is)


casehulsebosch
Website Member
Posts :152

Website Member
2010-01-07 - 22:34:07 send message to casehulsebosch

Trigger? Activeren was vroeger een woord dat ik nog op een Nederlandse school leerde. Maar ja, toen hadden we ook een autotonen en allochtonen. Groet, Kees vanuit een warm Engels sprekend Nieuw Zeeland


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2010-01-08 - 10:33:10 send message to denegon

quote
en door deze te moeten stuk knagen werd de broeddrift (nog) meer aangewakkerd.



Dit is iets wat ik ook doe als ik de blokken er in hang dan zit er een bodem zaagsel in en hier boven op een hele stapel dune wilgentakken die ze helemaal kapot knagen.

groetjes egon


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-01-09 - 20:23:05 send message to whitebulldog

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Wilgentakjes ( stukjes genipt) doe ik er ook in vanwege knagen (= broeden aanwakkeren) , maar ook omdat dit zorgt voor een gunstige vochtigheid voor de eieren.
zaagsel schijnt erg slecht te zijn las ik net in een rubriek in de kroeg.
Staat onder het kopje kerstboom giftig???????
Gebruik overigens zelf nog altijd zaagsel tot volle tevredenheid maar moet misschien toch naar alterbatief gaan kijken?? hennepvezel schijnt ook veel gebruikt te worden hoorde ik.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-01-09 - 21:26:45 send message to whitebulldog

zal hem hier even kopieren voor degene die denken waar heeft ie het over.
quote

Peter Klaver, dierenarts / consultant exoten en wildlife, Doornenburg
Adviesbureau Klaver4dieren
www.klaver4dieren.nl
E-mail: info@klaver4dieren.nl
Augustus - september 2005

Zaagsel bevat zo veel schadelijke stoffen dat het totaal ongeschikt is als bodembedekker voor knaagdieren en konijnen. Maar ook hun verzorgers lopen gezondheidsrisico. Paarden eten in wisselende hoeveelheden zaagsel / houtsnippers en de schadelijk werking van abietinezuur op paarden staat ter discussie.

Inleiding

Zaagsel (houtsnippers, houtkrullen) wordt in Europa grotendeels gemaakt van naaldbomenhout (sparren en dennen) dat vele giftige stoffen bevat, waaronder de kankerverwekkende aromatische koolwaterstoffen (fenolen) en abietinezuur. Het intensieve contact van knaagdieren en konijnen met hun bodembedekker heeft grote gevolgen voor hun gezondheid en welzijn. Diverse typen zaagsel (houtsnippers, houtkrullen) die in Nederland worden gebruikt en in de winkel liggen zijn recentelijk onderzocht op de concentratie van abietinezuur in Wageningen en de resultaten waren ronduit schokkend (tabel 2). Al het onderzochte zaagsel was afkomstig van naaldbomen,sparren en dennen, (tabel 1) en bevatte wisselende, maar substantiële concentraties van het abietinezuur. Deze schadelijke stof geeft kans op leverfunctiestoornissen en leverziekten, klachten aan de luchtwegen (pneumonie) en vergroot de kans op kanker voor konijnen en knaagdieren die op dit zaagsel leven.

Ook voor paarden is nader onderzoek nodig om de schadelijkheid van zaagsel door eten en door inademen van houtdeeltjes op basis van dennen en sparren.

Welke schadelijke stoffen in zaagsel?

Zaagsel wordt al jaren door veel eigenaren van knaagdieren, konijnen en paarden met volle tevredenheid gebruikt als bodembedekking en strooisel. Het is goedkoop, ruikt vaak lekker en heeft natuurlijke insectenwerende en desinfecterende eigenschappen door de aromatische verbindingen (fenolen) die in het hout zitten, met name uit naaldbomen. Maar een ¨natuurlijk product¨ betekent niet altijd dat het onschadelijk is voor de dieren die er op en in leven, integendeel. De toxische stoffen in de houtkrullen zijn schadelijk voor de gezondheid van het knaagdier en konijn. Eén van de meest giftige stoffen in het zaagsel is abietinezuur, wat in bijna alle soorten naaldbomen in wisselende hoeveelheid voorkomt. De knaagdieren en konijnen leven in nauw contact met de bodembedekking en daarom heeft het strooisel grote invloed op de gezondheid en welzijn van deze dieren.

Gezondheidsproblemen worden veroorzaakt door toxische stoffen zoals abietinezuur en andere koolwaterstoffen (fenolen) in zaagsel. Waarschijnlijk komen kleine zaagseldeeltjes als stof in de luchtwegen en beschadigen daar het epitheel en komen de toxische stoffen in de bloedcirculatie. Verder zal opname plaatsvinden door het eten van zaagsel, waardoor abietinezuur rechtstreeks de lever belast door opname van wisselende hoeveelhede abietinezuur doir het lichaam.

Bij ratten geven de fenolen een op allergie lijkende reactie die het aanslaan van MycoplasmaÿPulmonis-gerelateerde infecties bevordert, waar tamme ratten ziek van kunnen worden en zelfs in korte tijd aan kunnen sterven. In feite is het geen allergie maar een intoxicatie met fenolen. Het epitheel van de trachea en bronchiën wordt beschadigd, waardoor virale en bacteriële infecties makkelijker aanslaan. De toxische stoffen komen ook in de bloedbaan terecht en geven leverbeschadiging. Bij langdurige blootstelling aan giftige stoffen uit het zaagsel is de schade aan de lever zeer uitgebreid en zo goed als onherstelbaar. De leverenzymen in het perifere bloed stijgen als indicatie voor leverschade en het immuunsysteem begint te verzwakken, waardoor we eigenlijk een zieke rat hebben.

In de literatuur zijn door abietinezuur uit naaldbomen en gerelateerde stoffen diverse gezondheidsklachten bekend.

Beschadiging aan de luchtwegen, met name beschadiging van bronchiale epitheelcellen, (Ayers, 1989, Vessel, 1967) en het trachea-epitheel bij de rat, inclusief longontsteking (TeSelle, 1993).
Leverschade en leverziekten, inclusief leververgroting bij muizen die langere tijd op zaagsel worden gehouden (Odynets et. Al, 1991), verhoging van de drie leverenzymen (hexobarbital oxidase, aniline hydroxylase en ethyl morphine N- demethylase) bij laboratoriumratten en -muizen op zaagsel met een verlengde inductietijd voor narcose (Vessel, 1967). Deze waarden werden weer normaal na huisvesting van de konijnen op een ¨niet-zaagselbodem¨ in de vorm van kattengrit (TeSelle).
Afname van de ¨slaaptijd¨ na injectie van barbituraten met 33% binnen 24 uur na het plaatsen van de dieren op zaagsel en toename van leverenzymen in het bloed. Na 48 uur waren deze verschijnselen nog sterker (Vessel, 1967).
Toename van tumoren (Guide to the Care and Use of Laboratory Animals, 1996).
Verzwakt immuunsysteem en meer ontstekingen (Ducommun).
Huidirritatie en oogirritatie (Stead, 1986).
Blootstelling van de mens aan Finse pijnbomen gaf in de houtverwerking allergisch contacteczeem en urticaria, rhinitis, astma, dyspneu en conjunctivitis (Estlander, 2001).
De invloed van toxische stoffen uit het zaagsel op de gezondheid heeft er toe geleid dat in proefdiercentra in de USA geen zaagsel (woodshavings) meer wordt gebruikt als bodembedekking. In de Guidelines for the Care and Use of Laboratory Animals (1996) van de National Research Council (USA) wordt dan ook expliciet gesteld dat zaagsel ¨verhoging geeft aan leverenzymen, toename in het voorkomen van kanker en cytotoxiciteit¨.

Zaagsel versus andere bodembedekker

Zaagsel (houtkrullen, houtsnippers, houtmot) wordt nog steeds in grote hoeveelheden gebruikt door particulieren en de ¨gewone consument¨ die knaagdieren en konijnen hebben als huisdier. De onbekendheid met de gezondheidsproblemen veroorzaakt door zaagsel bij knaagdieren en konijnen bij dierenartsen, eigenaren van dierenspeciaalzaken en de liefhebbers is daar waarschijnlijk debet aan.

Redenen om wél zaagsel te gebruiken is de gewenning door de gebruiker, de ruime verkrijgbaarheid, prijs die lager ligt dan vergelijkbare alternatieven en de ¨dennengeur¨ van naaldbomenhout die als prettig wordt ervaren ter compensatie van de minder prettige luchtjes die knaagdieren en ratten soms verspreiden.

Ook de raad van Europa heeft het belang van goed strooisel ingezien en schrijft over bescherming van dieren (86/609/EEG) die voor experimentele en andere wetenschappelijke doeleinden worden gebruikt in artikel 3.9 bedding / strooisel dat ¨de bedding zou droog, absorberend, stofvrij, niet giftig dienen te zijn, vrij van besmettelijke micro-organismen, schadelijke dieren of enig andere vorm van besmetting. In het bijzonder zou het dienstig zijn het gebruik van zaagsel of beddingmateriaal vervaardigd uit hout dat een chemische behandeling heeft ondergaan te vermijden. Men kan gebruik maken van bepaalde industriële bijproducten of afvalstoffen,( zoals papiersnippers)¨.

Het is de taak van dierenartsen, die zich bezighouden met knaagdieren en konijnen, om de eigenaren voor te lichten in samenwerking met de dierenspeciaalzaakhouders! Daarnaast zou in de bladen van ¨kleinvee en hobbydieren¨ daar aandacht aan besteed moeten worden.

Alternatieven voor zaagsel van naaldbomen als bodembedekking vrij van gifstoffen voor konijnen en knaagdieren kunnen zijn:
Kattenbakkorrels (stofvrij).
Papiersnippers (liefst onbedrukt) of krantenpapier (kan giftige inkt bevatten).
Katoenproducten (No Smell).
Gemalen maïskernen (Corbo).
Zaagsel van andere houtsoorten, zoals populieren, vrij van toxische stoffen (Care-fresh).
Geperste pellets van houtvezel (loofbomen, soms scherpe randjes) of geperst papier.
Papierstroken (liefst zonder inkt).
Conclusie:
Zaagsel (houtsnippers, schaafsel gemaakt van naaldbomen is absoluut niet geschikt als bodembedekker voor knaagdieren en konijnen. De gezondheidsrisico's zijn onaanvaardbaar hoog en maakt de dieren die er op en in leven ziek en verzwakt hun weerstand tegen infecties en tumoren. Het houden van dieren op zaagsel van naaldbomen is eigenlijk dierenmishandeling. Door een breed opgezette voorlichtingscampagne kunnen eigenaren van konijnen en knaagdieren bewust worden gemaakt van de schadelijke werking van zaagsel.

Literatuur

Ayars, G.H., L.C. Altman, C.E. Frazier, and E.Y. Chi. 1989. The toxicity of constituents of cedar and pine woods to pulmonary epithelium. The Journal of Allergy and Clinical Immunology 83:610-18.

Ducommun, D., The Toxicity of Pine and Cedar Shavings. The Rat Fan Club www.ratfanclub.org/litters.html

Estlander T., Jolinka R., Alanko K., Kanerva L. 2001. Occupational allergic contact dermatitis caused by wood dusts. Section of Dermatology, Finnish Institute of Occupational Health, Helsinki, Finland. Contact Dermatitis. 2001 Apr;44 (4) :213-7.

Guide to the Care and Use of Laboratory Animals, 1996. 1st ed.ÿU.S. Dept. of Health and Human Services.

Johnston, Jeff : Respiratory toxicity of cedar and pine wood: A review of the biomedical literature from 1986 through 1995, University of North Carolina at Chapel Hill.

Odynets, A., O. Simonova, A. Kozhuhov, T. Saitsev, A. Verreva, L. Gnilomedova, and R. Rudzish. 1991. Beddings for laboratory animals: Criteria of Biological evaluation. Laboratornye Zhyvotnye 1:70-6.

Richtlijn van de Raad van de Europese Gemeenschappen (1986). Inzake de onderlinge aanpassing van de wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen van de Lidstaten betreffende de bescherming van dieren die voor experimentele en andere wetenschappelijke doeleinden worden gebruikt 86/609/EEG, 24/11/1986

Sadhra, S., I.S. Foulds, C.N. Gray, D. Koh, and K. Gardiner. (1994). Colophony:
Uses, health effects, airborne measurement and analysis. The Annals of Occupational Hygiene 38:385-96.

Stead, Lewis, 1986. Caring for a Rodent

TeSelle, E.R. 1993. The problem with pine: a discussion of softwood bedding. AFRMA Rat and Mouse Tales News Magazine

Vessel, Eliot S. 1967. ¨Induction of drug-metabolized Enzymes in Liver Microsomes of Mice by Softwood Bedding, Science 157 (sept.1967) : 1057-58

Wagner, R. Kelly. 1999. ¨What's the Scoop: What's wrong with cedar shavings?¨ Why You Should Not Use Cedar Shavings as Pet Bedding.

www.artsenapotheker.nl Allergisch contacten door colofonium/abietinezuur.

Bijlage / tabellen

Resultaten metingen onderzoek laboratorium
Wageningen Plant Research International.

Houtkrullen analyse: juni 2005 onderscheid naaldbomen / loofbomen
Samenstelling 5 monsters zaagsel uit 5 gangbare merken in Nederland uit de ¨Dierenspeciaalzaak¨ genomen uit twee batches per fabrikant, gekocht in twee verschillende winkels. Per batch zijn 25 ¨houtdeeltjes¨ onderzocht met de microscoop.

Tabel 1:
Verschil tussen naaldhout en loofbomenhout is te maken door wel of geen houtvaten.


Naaldhout (geen houtvaten) Loofhout (houtvaten)
1a 24 1
1b 25 0
2a 25 0
2b 25 0
3a 25 0
3b 25 0
4a 25 0
4b 25 0
5a 25 0
5b 25 0
Conclusie: Het onderzochte zaagsel bevat vrijwel uitsluitend naaldbomenhout!

Tabel 2
Bepaling Abietinezuur in houtsnippers, kwantitatieve methode (chromatogram in combinatie met massaspectrum).

Concentratie abietinezuur in mg / gram houtsnippers.
Opgegeven als gemiddelde van drie metingen van elk type zaagsel en standaarddeviatie (sd).

Monsternr. Gem. conc. Abietinezuur in mg per gram hout SD
1 1.50 0.26
2 0.93 0.05
3 2.00 0.21
4 0.88 0.05
5 0.18 0.01
Conclusie:
Alle onderzochte zaagsel / houtsnipper monsters bevatten abietinezuur, naast een groot aantal chemische verbindingen, waarvan een aantal is gerelateerd aan abietinezuur. In de lucht boven het zaagsel zijn enkele lage concentraties van vluchtige verbindingen aangetroffen, waaronder monoterpenen (waaronder alfa- terpineol).

Abietinezuur is in de literatuur een bekende verwekker van gezondheidsproblemen bij konijnen en knaagdieren. Zaagsel en houtsnippers van naaldbonen (sparren en dennen) bevat abietinezuur en is ongeschikt als bodembedekker voor konijnen en knaagdieren.

Zie ook de discussie op het DN knaagdieren en konijnen forum





Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 266 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede