Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Pré-biotica en pro-biotica Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3 4
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Pré-biotica en pro-biotica
Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2009-12-19 - 12:46:57 send message to Rogert

Voordat je gaat lezen vermeld ik even dat ik het woord PRO-biotica en PRÉ-biotica gebruik, zodat je wel even aandachtig moet lezen welk woord wanneer gebruikt wordt.

Ik had gisteren een onderhoud met een dierenarts-assistente en we hadden het over pro-biotica. Nu vertelde ze mij dat pro-biotica een niet nuttige toevoeging is voor je vogel. Dit omdat je de darmflora van een gezonde vogel verstoord als je dit toevoegt. Ofwel door toevoeging creëer je een onbalans van de darmflora die zich dus weer moet herstellen.

Maar ze vertelde mij wel dat het heel nuttig kan zijn om je vogel pré-biotica te geven. Een hulpstof om het darmvlies te verbeteren. Een basis om darmflora-bacteriën een goede start te geven. Hier zou je meer baat mee hebben omdat de darmflora-bacteriën dan beter in balans komen. Met als reactie dat je voedsel beter verteerd wordt en je vogel dus gezonder blijft, met als gevolg ....... etc.

Wat is jullie mening hierover en waar kun je een pré-biotica voor vogels krijgen?

Ze zei wel dat pro-biotica toevoegen wel nu heeft als je een zieke vogel hebt gehad die even een oppepper nodig heeft, maar dan is het dus ook raadzaam om een pré-biotica te geven.


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2009-12-19 - 17:44:19 send message to paintim

Gezonde vogels hebben die spullen niet nodig en
bij zieke vogels helpt het niet.
Vr.groeten
ANTONI


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2009-12-21 - 19:03:32 send message to Ton Koek

Avian birdfood heeft verschillende soorten.

Een simpele kanarie heeft het inderdaad niet nodig, er zijn ook nog andere vogels gelukkig. happy :)


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2009-12-21 - 19:35:27 send message to paintim

Beetje rare reactie Ton Koek. Er is niets simpels zeker niet aan de diverse kanariesoorten.
Er is nooit bewezen,dat al die troep werkt.
Er zijn zelfs zieke mensen aan doodgegaan.
Die paar vogels die jij hebt maken ook de wereld niet.
Weg met die overbodige middelen.
Toch vr.groeten van
ANTONI


kaapsen
Website Member
Posts :213

Website Member
2009-12-22 - 00:25:33 send message to kaapsen

Dag Rogert,ik stel voor,vraag het aan de desbetreffende dierenassistente en breng ons vervolgens het nieuws.

Zij vertelde het je,dus zal ook wel weten waar ,wat en hoe,ik ben geinteresseerd,heb er wel eens iets over gehoord,maar gissen heeft geen zin.

Haar baas,(de dierenarts)heeft je er niets over vermeld?

Gr Kees.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2009-12-22 - 10:29:37 send message to Niltava

Er is wel wat meer bekend. Probiotica kan helpen als de darmflora verzwakt is door ziekte, antibioticabehandeling of soms bij jonge vogels.
Bij gezonde dieren(en mensen) heeft het niet tot weinig zin. Zoals van de week ergens gezegd: probiotica is niet het wondermiddel dat we hadden verwacht. Volgens mij is over prebiotica nog iets minder bekend.


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2009-12-22 - 14:10:00 send message to Ton Koek

happy :) Ik wist het. happy :)


blg
Oud Lid
Posts :1027

Oud Lid
2009-12-22 - 18:43:07 send message to blg

http://nl.wikipedia.org/wiki/Prebiotica

De meeste prebiotica zijn koolhydraten, maar de definitie sluit niet uit dat ook andere stoffen als prebioticum te gebruiken zijn.
In theorie kan zelfs een antibioticum, dat gericht is tegen een aantal schadelijke bacteriesoorten en daardoor niet schadelijke bacteriën zou bevorderen, als een prebioticum werken.

Prebiotica is niet te verwarren met probiotica, wat levende organismen zijn die eenzelfde soort effect bewerkstelligen.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2009-12-22 - 19:30:10 send message to Rogert

Ik ga het even navragen, maar de producten waar het gesprek over begon was voor honden en katten, maar ze kon mij niet vertellen of het ook voor vogels bestond. En we hebben uiteraard ook de werking van pro-biotica bij mensen besproken, maar zijn nog op zoek naar pre-biotica artikelen. http://www.orthica.nl/index.php?page=1115

Heb net ook even op de site van Avian birdfood gekeken. Daar hebben ze een product gecombineerd van pro- en pre-biotoica, maar het verhaal over pre-biotica is mijns inziens niet compleet/onvolledig.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2009-12-28 - 17:56:25 send message to Rogert

Voor honden en katten heb ik inmiddels het volgende gevonden: www.viyo.com

Ik probeer in de loop van de week even een vogelarts te bellen om te vragen of er ook iets voor vogels is.


Fonje
Website Member
Posts :439

Website Member
2009-12-28 - 19:11:12 send message to Fonje

Er is toch al wat prebiotica in de handel te vinden.
http://www.oropharma.com/NUTRI/Nutrition/Pages/Products/index.jsp?lng=1&mkt=15660&fam=15670&ani=-1&ran=16138&pro=18966

Een artikel over bovenstaande.
http://www.orlux.be/Nutri/Nutrition/Pages/Orlux/allcountries/NL/10-FAQs/10F104.jsp

De resultaten van experimenten lopen nogal uiteen. Dit geld zowel voor probiotica als prebiotica. Er dient ook rekening gehouden worden met welke pre/probiotica wordt geexperimenteerd. Bij prebiotica zijn er fructo oligosachariden(FOS), mannan oligosachariden(MOS), galactooligosachariden(GOS). Bij probiotica zijn er dan de lacto bacillen en bifido bacillen.

Vooral op engelstalige sites is hier heel wat over te vinden. Best is om je zoektocht hier te doen. http://scholar.google.be/

Groetjes
Peter


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2011-08-23 - 20:33:01 send message to Rogert

Het is misschien een oud topic wat ik her-open maar ik heb inmiddels een interessant artikel gevonden.

Pré-biotica (een gezond darmslijmvlies) wordt gestimuleerd door: artisjokken, cichorei, aard-peer, zoete aardappelen en bananen.

Dit komt uit het volgende artikel: http://www.gottswaal.nl/detail.php?cod=287&page=50&groep=licha#


rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2011-08-23 - 20:42:04 send message to rajar

Kijk vooral de aflevering van de keuringsdienst van waarde over probiotica

http://player.omroep.nl/?aflID=6034672


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2011-08-24 - 09:05:44 send message to Rogert

Hoi Rajar,

Het nut van pro-biotica heb ik inmiddels al begrepen. En hiermee begin ik ook het forum onderwerp. Maar de essentie van een goede darmflora hangt samen met een goed darmslijmvlies. En deze stimuleer je met pré-biotica. En daar gaat mijn link over.

Het toevoegen van bepaalde voedermiddelen aan je dieet stimuleert het darmslijmvlies. Een goed darmslijmvlies stimuleert de darmflora. Een goede darmflora stimuleert de voedselopname. Een goede voedselopname stimuleert de gezondheid van het dier.

Actie = reactie


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2011-08-24 - 11:44:10 send message to paintim

Heel juist.
Een gezond dier of mens heeft geen extra stimulatie nodig. Het gaat om balans en die wordt verstoord door extra stimulatie.

Vr.groeten
ANTONI


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2011-08-24 - 17:33:29 send message to Rogert

Hoi ANTOINI,

Je hebt het nu over de pro-biotica?

Want de stimulatie van pré-biotica sta ik juist positief tegenover. En dan bedoel ik puur de toediening van bovengenoemde ingrediënten aan je dieet. Want deze bevorderen juist de gezondheid van je darmslijmvlies. Net zoals bv vit. A en E de voortplanting stimuleert en fosfor de opname van kalk. Als je begrijpt wat ik bedoel?!



Pagina : 1 2 3 4
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 242 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede