Dank je, Rogert,
Ik vind de tekst van de 'oeros' zeer interessant. Zo leer je nog iets bij.
Een gezond, wild rund kom je niet veel meer tegen. In enkele natuurreservaten in België heb je de Schotse. Die kan je best ook niet benaderen. Mooie dieren, net zoals de yaks in Tibet die wel min of meer handelbaar zijn.
Ik ben gek op runderen maar heb helaas geen plaats.
Hoe het gedrag evolueert van vogels gekweekt in gevangenschap tov van hun wilde soortegenoten is ook een interessant gegeven waar ik persoonlijk weinig inzicht in heb.
Wel heb ik ervaren dat ek zwartkopwevers en ek vlammenwevers (kleinste soort) veel schuwer zijn dan bv de oude import poppen van beide soorten wanneer ze uit zijn op levend voer. Dat krijgen ze volop en toch worden die poppen haast benaderbaar. Op voederogenblikken schijnen ze je ineens wel te kennen. Doorslaggevend voor één of andere conclusie is dit niet, denk ik. In de natuur zouden ze ook risico's nemen, wanneer ze jongen te voeden hebben.
Uiteindelijk kan je dat pas nagaan na minutieus en zorgvuldig opgezet onderzoek dat loopt over verschillende generaties. Dat interesseert vrijwel niemand zodat er ook geen ernstig onderzoek naar gedaan wordt.
Mij interesseert het als leek wel.
Als deze onfortuinlijke vogels steriel zijn, dan is de kous af.
Mochten ze niet steriel blijken kan de vraag voorzichtig gesteld worden of de soortbeschrijving van weleer die gebeurde op fysiologische verschillen wegens toendertijd onbestaand DNA onderzoeksmethodes niet herzien moet worden. Vogels vertonen uiterlijke verschillen hoewel ze dezelfde soort zijn. De verschillen traden op wegens diverse locaties en/of klimaatverschillen.
Pak nu de vlammenwever : daar heb je vier soorten van. De grootste en de kleinste ondersoort zien er exact dezelfde uit maar de grootte tussen beide is 'groot'.
ook bij de Napoleonwever zijn er twee in volière aanwezige soorten : de ene heeft een zwarte buik, de andere niet, de ene komt voor in Oost-Afrika, de andere in West-Afrika. De poppen die in omloop zijn kunnen zo goed als niet van elkaar onderscheiden worden.
Begin er maar aan.
Ik ben heel nieuwsgierig net zoals ik nieuwsgierig ben naar de gevolgen van de bekendmaking van de vondst van de mensachtige schedel in de Balkan, die in een wip de algemeen aanvaarde theorie dat menselijke verspreiding over de planeet in Afrika begon, overkop gooit qua tijdssituering.
Fascinerend blijft het.