Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > jonge grijze roodstaart die het niet haalt ?? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
<<< vorige


Ubernoob
Website Member
Posts :405

Website Member
2009-11-07 - 22:40:21 send message to Ubernoob

Goed nieuws dus. Succes verder en ik zal voor je duimen.


jaap van de pol
Website Member
Posts :377

Website Member
2009-11-08 - 11:15:06 send message to jaap van de pol

inmiddels weegt hij al iets boven de 200 gram, eet goed en de pootjes trekt hij goed onder het lichaam. ook als je in de buurt komt met je vingers begint hij te krijsen. dat is dus een goed teken, er komt meer leven in. hij slaapt nog wel heel veel.

groeten Jaap


jaap van de pol
Website Member
Posts :377

Website Member
2009-11-10 - 19:49:37 send message to jaap van de pol

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

mensen, het jong is zojuist overledensad :( heel triest.. en de oorzaak?? ik haalde hem heel voorzichtig net als gewoonlijk uit zijn bakje en zetten hem op zijn voerplek. opeens zag ik hem schoppen met zijn pootjes en zwaar ademen. daarna gooide hij zijn nek achterover en begaf hij het.. heel vreemd. net een gebroken nek, maar dat kan gewoon niet.. het is triest, maar dan moeten we op het natuurbroedjong hopen dat nog bij de ouders ligt. overigens heeft een ander koppel ook weer een ei gelegd, dus dat zijn dan wel leuke berichten. ik vind het heel erg jammer, had er namelijk veel tijd en energie in gestoken. maar misschien had hij toch wat onder de leden??

vriendelijke groet, Jaap van de Pol

en de mensen die mij tips hebben gegeven, hartelijk dank!


goudparkiet
Website Member
Posts :100

Website Member
2009-11-10 - 21:28:04 send message to goudparkiet

Klinkt als longschimmel.


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2009-11-10 - 21:43:47 send message to Picolet

Ik denk meer aan:

POLYOMA

De vogel polyoma virus is een wijd verspreid virus over de hele wereld.Virale transmissie is mogelijk via contact met geďnfecteerde faeces en secretie vloeistoffen.Voor jonge vogels van 15 tot ongeveer 60 dagen is het virus meestal dodelijk.In volwassen vogels kan het virus aanwezig zijn als dragerstatus waarbij de dieren volledig gezond kunnen zijn.Wanneer de vogel die drager is in een stress situatie komt kan de ziekte zich gaan reactiveren.De klinische kenmerken van deze ziekte zijn depressie, verlies van eetlust,overgeven, diarree en bloedingen onder de huid.Geďnfecteerde dieren zonder klinische kenmerken zijn wel een potentieel gevaar voor overige vogels. Wanneer er jonge vogels sterven in het nest of vlak voor het uitvliegen hun slagpennen verliezen kan een indicatie zijn dat het polyoma virus aanwezig is bij de kweekvogels.Onderzoekers hebben het vermoeden dat eieren ook dit virus bij zich kunnen dragen maar is nog niet voor 100% onderzocht en bevestigd.Het polyoma virus wordt aangetoond in bloedmonsters.Ook hier geldt dat een bloedtest een moment opname is en een vogel meerdere malen getest moet worden voor hij gezond verklaart wordt.

Dus testen van de dode vogel kan uitsluitsel geven.

Ruud


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2009-11-13 - 09:51:11 send message to Picolet

Nog even een aanvulling op de ziekte en de symptonen van polyoma;

Polyoma
Bij de grote papegaai-achtigen en Ara's levert het polyomavirus vooral veel problemen op bij jonge vogels. Erg gevoelig zijn o.a. grijze roodstaarten, blauwgele Ara's en edelpapegaaien. Ook bij halsbandparkieten komt dit virus inmidels op grote schaal voor. De meeste problemen zien we in de periode 1-7 weken. In het nestblok liggen soms plotseling jongen dood. het virus veroorzaakt onder andere stollingsstoornissen. Hierdoor vertonen de jongen onderhuidse bloedingen. (blauwe plekken). De houder van de dieren denkt dan dat de ouders het jong
hebben doodgetrapt. Helaas is de werkelijke oorzaak ("blauwe" plekken)
(nog) erger.

Symptomen
Bij een minster heftig verlopende vorm groeien de jongen slecht en zeer ongelijkmatig. De krop leegt zich slecht en de eetlust neemt af. Sommige jongen krijgen een erg opgezette buik met veel vocht erin omdat het virus de lever bijna vernietigd heeft (levercirrhose). Bij andere ontstaan onderhuidse bloedingen, ontstekingen aan de veerfollikels etc.



De nestgenootjes van deze vogels die het wel overleven worden drager van het virus. Vindt de besmetting plaats op zeer jonge leeftijd dan herkent het lichaam het virus niet als lichaamsvreemd en blijven de dieren levenslang geinfecteerd en besmettelijk voor andere dieren. Worden de vogels (of ouders) op wat latere leeftijd geinfecteerd dan blijft het virus ongeveer 24 weken aantoonbaar in het bloed, waarna de infectie weer verdwijnt. Ouders van jongen die de symptomen vertoont hebben moeten dus apart gezet worden. Een enkele maal zien we volledige uitgegroeide jonge of oudere vogels die ineens zonder symptomen dood liggen. Deze vogels hebben geen uitwendige symptomen maar hebben bij sectie een sterk gezwollen milt en lever.

Overigens heb je laatst geschreven dat je vogels aangekocht hebt met een slecht verenkleed en scherp borstbeen. Juist deze vogels die er al niet best uitzien kunnen potentiel gevaar opleveren voor je vogelbestand, zeker als je geen quarantaine maatregelen neemt na aankoop.

De informatie heb ik van de website van dierenkliniek de toren.

Groeten Ruud


zupreem
Website Member
Posts :1

Website Member
2009-11-16 - 19:03:23 send message to zupreem

Jaap,

Het komt voor dat een jong een afwijking heeft en door de ouders wordt verstoten, dit hoeft niets met ziekten te maken hebben, het vogeltje kan bijvoorbeeld een aangeboren afwijking hebben, het concluderen dat het jong polyoma of iets anders heeft kun je niet op deze manier doen, daar zou eerst een sectie aan vooraf moeten gaan, als bij mij een vogel sterft wordt er zo wie Zo sectie verricht. Misschien een tip voor Jaap.
je hebt je best gedaan, zo zou ik het ook gedaan hebben.
het zwaar ademen zou ook vocht of pap in de luchtwegen kunnen zijn, ook daar biedt sectie duidelijkheid.


jaap van de pol
Website Member
Posts :377

Website Member
2009-11-16 - 21:00:30 send message to jaap van de pol

hallo,

ik weet van mijn koppels dat ze ziektevrij zijn, althans, het is natuurlijk altijd een momentopname. maar zoals zupreem zegt: een aangeboren afwijking kun je niks tegen doen. ik was er goed kapot van, want ik had er een week heel veel tijd en energie in gestoken. maar goed, volgende keer beter.

groeten jaap


kakatoe
Website Member
Posts :771

Website Member
2009-11-17 - 04:26:04 send message to kakatoe

Het blijkt dat de ouden het niet wilden voeren dus er was iets mis met het jong.
En het hoeft niet eens de bekende ziekten te zijn.
laat maar sektie verrichten op die vogel dan weet je het zeker wat het is.
Het blijkt maar eens weer dat als het jong niet gevoed word er van binnen iets mankeerd.



Pagina : 1 2
<<< vorige

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 128 bezoekers op de site, waarvan 8 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede