Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Hoe voorkom ik het knoeien van pellets Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Hoe voorkom ik het knoeien van pellets
patrickprincen
Website Member
Posts :86

Website Member
2009-10-28 - 19:10:25 send message to patrickprincen

Ik ben onlangs op aan raden van H. van der Horst overgestapt op Zupreem pellets.
Ik ben gestart met mijn papegaaien. Ik moet zeggen ik ben werkelijk zeeeeer tevreden. De vogels eten het heel erg graag. Naast deze pellets krijgen ze elke dag fruit, groenten, noten, kiemzaad en eivoer.
Nu is het zo dat veel papegaaien een pellet oppakken uit de bak en dat meenemen naar een tak en daar peuzelen ze van de pellet. Vaak is het zo dat dan een halve pellet of soms een hele op de grond valt en verloren gaat.
Heeft iemand van jullie een tip hoe ik deze verspilling kan voorkomen? De pellets geef ik op rantsoen (ongeveer 20% per lichaamsgewicht). Toch wordt er geknoeid.
Hier moet toch vast een oplossing voor zijn, deze pellets kosten een 'vermogen'. Aangezien mij vogels in conditie zo vooruit gegaan zijn ben ik niet van plan om te stoppen met deze pellets. Alle tips zijn welkom!


Galah46
Website Member
Posts :188

Website Member
2009-10-28 - 19:24:15 send message to Galah46

Knoeien ermee zal altijd gebeuren, zo zijn kromsnavels. Zelf geef ik nooit geen meer, gewoon omdat ze het niet wilden, geen enkele van al mijn soorten. Heb de rest beetje vermalen en bij het eivoer gemengd, zo had ik praktisch verlies meer van het dure spul.
Zal niet makkelijk zijn om zoiets tegen te houden, alle parkieten en grotere verprutsen altijd wel ergens een deeltje van hun voeding die ze krijgen, moet je erbij nemen denk ik.
U zegt dat ze erop vooruit gegaan zijn, denk eerder dat door dagelijks fruit, groenten en andere lekkernijen te krijgen hierdoor verbeteren. Persoonlijk met toevoeging bij mij in het eivoer, zie ik totaal geen verschillen dan ervoor. Wat ik wel weet dat het een dure "vervanger" is die aangepraat wordt, daar ben ik volkomen mee akkoord, maar daar blijft het ook bij.wink ;)


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2009-10-28 - 19:24:28 send message to molineti

quote
ongeveer 20% per lichaamsgewicht


Even een vraagje tussendoorhappy :)

is dit niet erg veel?

ik dacht ergens gelezen te hebben 5 tot 7 procent?

Groeten Rene


smedinga
Website Member
Posts :0

Website Member
2009-10-28 - 20:07:26 send message to smedinga

ik geef zelf 7-10% lichaamsgewicht, probeer een kleinere korrel, of geef minder, het morsen gebeurt vaak als de kweker teveel voer,
bij mij zijn de bakken schoon leeg en de vloer ook.

dus probeer 7% lichaamsgewicht te geven. mocht je vragen hebben bel me dan of kom eens lang

gr bert


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2009-10-28 - 21:07:19 send message to denegon

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
is dit niet erg veel


voor caiques niet volgens mij die eten echt veel meer maar ja die schijten ook een hoop weg per dag hahahahhaha

groetjes egon

hey patrick welke smaak pellets heb je van deze pellets?? Ik heb ook een koppel bonte boeren gekocht, als de testen allen negatief zijn komen ze bij mij andere vogels.
groetjes egon


patrickprincen
Website Member
Posts :86

Website Member
2009-10-28 - 21:29:30 send message to patrickprincen

Mij is verteld dat ze 15% procent van het lichaamsgewicht moesten krijgen. Bij aanvang, de overstap van zaad naar pellets, werd mij 20% aangeraden. Ik kan dus wat nog wat minderen.

Tot ongeveer een maand geleden kregen mijn papegaaien, African mix van Versela Laga gemengd met tortelduiven voer en onkruidzaden, verhouding 1:1:1/4).
Fruit,groenten, eivoer, heb ik altijd al dagelijks gegeven.
In het verleden heb ik met nutribird geexperimenteerd, maar daar moest je de vogels echt toe dwingen om daar van te eten. De pellets van Zupreem pakken ze als eerst. Mijn poeicephalussen zijn er gek op. Ze verkiezen het zelfs boven het zachte voer! Zeker mijn Jardines zitten nu strakker in de veren als voorheen.

De vogels krijgen om de paar dagen nog wat zaad. Dit is een grof parkietenmengsel wat ik aan mijn pyrrhura's geef.

Het lijkt me niet gepast om hier te discussieren over het wel of niet geven van pellets, dat is een beetje of-topic. Ik bedoel daar is al genoeg over gezegd en geschreven op dit forum.

Ik ben nu in ieder geval om.....wellicht ga ik mijn pyrrhura's ook overzetten op de kleiner pellets van zupreem. Ik denk als je alles tegen elkaar afweegt, dat pellets inderdaad iets duurder zijn. Maar zeg nu zelf, als je vogels er goed bijzitten dat doet toch ook wat. Als de broedresultaten nu ook nog beter zijn.......



rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2009-10-29 - 07:23:17 send message to rajar

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

user wiped their message


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2009-10-29 - 09:03:14 send message to molineti

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

quote
Als de broedresultaten nu ook nog beter zijn.......



Wellicht een intressante vraaghappy :)

Ik kom met regelmaat mensen tegen die zweren bij hun pellets,maar vaak tegelijkertijd klagen over de kweekresultaten.

Ben dus benieuwd of er goede kweekresultaten gehaald worden als men hoofdzakelijk pellets voerd(worden de jongen ook goed groot gebracht op pellets?)

Zelf voer ik een 20% pellets bij(ben dus gen tegenstander)
en kweekte dit jaar 1.77 jongen, natuurbroed per kweekrijp paar.(80% zaad,20%pellets en aveseivoer)

Maw Ik ben benieuwd of er ook vergelijkbare of betere kweekresultaten gehaald worden door liefhebbers die hoofdzakelijk pellets voeren?

Men is tenslotte nooit te oud om van elkaar te lerenhappy :)

Groeten Rene


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2009-10-29 - 09:56:36 send message to johanblok

Ik denk dat dit knoeien niet te voorkomen is. Het vloeit onvermijdelijk voort uit de wijze waarop papegaaien het aangebodene naar binnen werken.
Bij papegaaien heb ik nooit positieve ervaringen met pellets gehad waarbij ik diverse soorten geprobeerd heb. Opname is altijd problematisch door het gedrag dat eigen is aan papegaaien. Zodra je niet uitsluitend pellets voert, eten ze vrijwel geen pellet meer, als is het maar omdat fruit, groente en zaad veel prettiger eet zo uit het knuistje.
Bij mijn toerako's gaat het juist heel goed na enige gewenning op voorwaarde dat ze extra water krijgen. Ze drinken beduidend meer, wat ook te verwachten is. Ik denk dat dit komt door dat de ronde pellets (T16) goed aansluit bij hun wijze van eten: pik, hap slik. Doordat ze hun poten niet gebruiken om het voer te pakken vind je nauwelijks tot geen resten en weken ze een en ander ook niet in het water. doordat ze het in hun poot nemen.
Voor papegaaien heb je eigenlijk een pellet met een schilletje er om heen nodig, zeg maar een soort m&m.


smedinga
Website Member
Posts :0

Website Member
2009-10-31 - 19:59:29 send message to smedinga

Ik voer als basis pellet en tweemaal per week zaad als basis, ook geef ik fruit en noten. Ik kan rustig zeggen dat ik super kweek.

gr bert


Cees
Website Member
Posts :21

Website Member
2009-11-01 - 08:53:11 send message to Cees

Ik sluit me volledig aan bij Bert 5 dagen pellets 2 dagen zaad en verschillende noten Verder regelmatig week en eivoer als extra. En de kweek prima.


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2009-11-01 - 09:20:02 send message to mijnkaketoes.nl

Vraagje zijn de vogels super gaan kweken naar de overgang op de pellets of kweekten ze daarvoor ook goed.


Cees
Website Member
Posts :21

Website Member
2009-11-01 - 09:42:37 send message to Cees

Henk, ik kweek al een jaar of tien met pellets en zaad in de verhouding 5/2 Voordien alleen met zaad kan zeggen sterke verbetering in broed en verenkleed.


rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2009-11-01 - 10:19:36 send message to rajar

Hoe is de ontlasting van de jongen in het blok ?
Een natte stinkende bende of droog zoals het hoort te zijn.


rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2009-11-01 - 10:22:09 send message to rajar

Ik ben onlangs op aan raden van H. van der Horst overgestapt op Zupreem pellets.
Ik ben gestart met mijn papegaaien. Ik moet zeggen ik ben werkelijk zeeeeer tevreden. De vogels eten het heel erg graag. Naast deze pellets krijgen ze elke dag fruit, groenten, noten, kiemzaad en eivoer.


Als je dat er allemaal bij geeft waarom geef je dan pellets ???????????????


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2009-11-01 - 12:08:44 send message to molineti

quote
En de kweek prima


Worden de jongen ook goed met de pellets groot gebracht tot uitvliegen,of wordt er dan door Jullie anders gevoerd?

MVG Rene



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 86 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede