Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Voliere (ver)bouwen: tips en ideeën gevraagd Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Voliere (ver)bouwen: tips en ideeën gevraagd
Ruben89
Website Member
Posts :300

Website Member
2009-10-25 - 19:28:02 send message to Ruben89

hallo,

Ik heb het plan om de voliere te verbouwen(bij mijn voliere kunt u het huidige hok zien.
Maar door de verslechterende staat van het sluis-gedeelte wil ik het totaal gaan verbouwen en een andere plaats geven in de tuin.
Nu heb ik het idee om de voliere totaal 20 cm boven de grond te bouwen. het geheel zou dan moeten rusten op hardhouten palen in de grond. en in de lengte(om de 60 cm) een balk. en daarop betonnetten met voliere gaas. Op deze manier hoop ik de bodem schoner te houden, en het belangrijkste: ongedierte buiten het hok te houden. ik ben benieuwd of er mensen zijn met ervaringen met volieres boven de grond.
De vogels die ik erin houd zijn: halsbanden, blvh amazones.
ik heb wat geprobeerd te maken met paint:



Ik hoor graag uw reacties

Mvg, ruben


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2009-10-25 - 20:05:25 send message to dooren

Je kunt Ruben ook de bodems van dikker gaas maken, zelf heb ik 25x50 mm en 2 dik.

Om de 80 cm. zit bij mij een metalen strip zodat ik hierop kan staan.

Betongaas en daarop gaas is wat omslachtig vind ik.
Gert


RICHARDVHASSELT
Website Member
Posts :232

Website Member
2009-10-25 - 20:19:26 send message to RICHARDVHASSELT

IK HEB HET ZO GEMAAKT OP BETON BANDEN DAAR OP DE VOLIERE EN EEN BETONVLOER TEGELS MET DAAROP 5 CM BETON EN DAAR OVER EGALINE NOOIT GEEN LAST VAN ONGEDIERTE ZO ZORG WEL VOOR EEN AFVOER IN DE HOEK,IK HEB EEN PUT OP HET RIOOL AANGESLOTEN.
BOVEN DE GROND LIJKT MOOI MAAR DAN LOOPT HET ONGEDIERTE ER TOCH ONDERDOOR LIJKT MIJ.

GR RICHARD


Ruben89
Website Member
Posts :300

Website Member
2009-10-25 - 20:49:47 send message to Ruben89

Hallo,

het probleem waar wij altijd mee zitten:
we wonen tegen het bos en de weilanden/sloten aan. We hebben dus eigenlijk altijd te maken met muizen en ratten. we voeren het hele jaar gif, hebben vallen staan, maar het mag niet baten.
Vandaar dat we aan een verhoging dachten.
Beton heb ik ook aan gedacht, maar het 2e probleem is dat ik niet mn hele leven bij mn ouders blijf wonen(ben nu 20) wil ik ze niet opzadelen met een betonplaat van 6,4 x 5 meter

mvg, ruben


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-10-25 - 21:20:57 send message to Karel

Kleine aanpassing...wink ;)



parrotmaniak
Website Member
Posts :581

Website Member
2009-10-25 - 21:25:14 send message to parrotmaniak

waarom leg je niet een vloer van betontegels die zijn er in div. afmetingen,ik zelf heb 40 x 60 ,schuin laten aflopen ,een gootje aan de voorkant wat ook afloopt en uitmond in het riool.


nohk gaaeo
Website Member
Posts :52

Website Member
2009-10-25 - 22:39:14 send message to nohk gaaeo

Hoi Ruben,

Ik heb even bij je voliere gekeken hier op vogelarena.
volgens mij heb je geen afgesloten nachtverblijven.
Als de gazen bodem 20cm boven de grond hangt,valt dus ook het gemorste voer door de bodem,en kan dat moeilijk verwijderd worden.
Volgens mij zal dit gemorste voer uiteindelijk meer ongedierte aantrekken.
Mijn advies... voerbakken zo uitvoeren dat er minder geknoeid wordt(bv voerbakjes in een soort lade) en zorgen dat de voerbakken moeilijk bereikbaar zijn voor muizen(niet bereikbaar is jammer genoeg bijna onmogelijk)
Verder alert zijn, en muizen vallen gebruiken.
Zelf hebben we wel ervaring met kooien met een gazen bodem,maar die hangen 120cm boven grond.(de binnen kooien zijn 100x100x150cm,de buiten kooien 300x100x150cm.
Onze ervaring is dat zwaardere vogels, (amazones,grijze,edels)moeilijk op kunnen vliegen als ze op de bodem zitten.
We voeren in de binnen kooien,en de ontlasting en voer wat ze knoeien valt op een betonnen vloer (gevlinderde of bedrijfsvloer genoemd)wat wel heel makkelijk schoonmaken is.Een nadeel daarvan is wel dat deze vloeren onder sommige weersomstandigheden gaat zweten (nat worden),dit komt ook doordat alle materialen die we verder gebruikt hebben totaal geen vocht op kunnen nemen.(damwand platen, aluminium en staal)
In ieder geval veel succes met de bouw toegewenst.


Ruben89
Website Member
Posts :300

Website Member
2009-10-25 - 23:15:51 send message to Ruben89

hallo,

Dat klopt, ik heb geen afgesloten nachthokken.
de vogels in de buitenlucht houden bevalt mij persoonlijk beter.
Dat het voer erdoor valt heb ik inderdaad ook bij stil gestaan. ik had het idee om een soort draaiplateau in de achterwand te maken, een bak of lade waarin de bakjes voer staan.
Het is allemaal wat lastig, vandaar dat ik om tips en ideeen vraag.


mvg, ruben


Rijstfish
Website Member
Posts :14

Website Member
2009-10-26 - 10:46:09 send message to Rijstfish

Hallo,

De indeling van de volière ziet er goed uit maar de aanpassing die Karel voorstelt zou ik dan zeker ook uitvoeren.
Als de volière 20 cm boven de grond staat op palen creëer je volgens mij meer schuilmogelijkheden voor ongedierte.
Waarschijnlijk houd je ongedierte ook niet tegen met 20 cm boven de grond.
Het lijkt mij beter om de vanaf de grond een meter dicht te maken met kunststof, metaal, trespa of een andere gladde ondergrond.
Als je dit rondom ingraaft houd je volgens mij het ongedierte buiten.
Heb zelf foto’s van volières uit Australië gezien waarbij de onderste meter dichtgemaakt was met metalen platen tegen allerlei ongedierte.

Gr.
Ben


Ruben89
Website Member
Posts :300

Website Member
2009-10-28 - 21:14:00 send message to Ruben89

hallo ben,

bedankt voor je reactie, ik zal er eens over denken.

Ik hoop op nog meer reacties, tips en ervaringen.

ik zou zeggen: kom maar op

mvg, ruben


oli4
Website Member
Posts :745

Website Member
2009-10-29 - 07:02:13 send message to oli4

Wat karel voorstelt heb ik ook gedaan bij mijn nachthokken, ben er zeer tevreden over dat ik het gedaan heb, zo hebben de vogels toch iets meer ruimte.


Ruben89
Website Member
Posts :300

Website Member
2010-02-01 - 12:32:08 send message to Ruben89

hallo,

Ik heb toch besloten een nachtverblijf te gaan bouwen
deze word helemaal geisolleerd, zodat ik 's winters minder werk heb met waterbakken.
Ook voer ik binnen en kan ik ongedierte beter weren.

dit wordt het nieuwe plan, misschien met de ideeen van karel om de laatse vlucht door te trekken, alsook het laatste nachthok



mvg, ruben


Raimond Wolfert
Website Member
Posts :111

Website Member
2010-02-01 - 14:08:48 send message to Raimond Wolfert

Ik heb zelf ook de laatse voliere door laten lopen en dus is dit de langste voliere (ook nog extra breed, omdat ik ook nog ara's zou willen kweken happy :)). Dit heeft alleen maar voordelen, ik kan geen reden verzinnen om het niet te doen.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 172 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede