Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > neophema vragen. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : neophema vragen.
bobby en jojo
Website Member
Posts :22

Website Member
2009-10-20 - 11:28:57 send message to bobby en jojo

Hallo allemaal ik ben nieuw hier, en heb een aantal vragen

me splendid parkieten slapen buiten terwijl binnen de kachel brand en het licht aan staat,zijn die vogels slim genoeg dat wanneer het nog kouder word ze zelf naar binnen gaan? want ik krijg ze niet naar binnen gejaagd.

de turquoisine hangen in het gaas te slapen is dat normaal?

geven jullie de vogels extra vitamine in het water?

ik heb een grote voliere en wil volgend jaar proberen met ze te gaan kweken, is het handiger om broedkooien te maken ivm teritorium of kan ik de broedblokken gewoon in de voliere hangen.

alvast hartelijk dank voor jullie antwoorden!

groetjes Bart


Latias
Website Member
Posts :141

Website Member
2009-10-20 - 12:59:36 send message to Latias

Mijn eerste vogels waren ook Neophema's. Ze wouden ook niet naar binnen, dus heb ik ze daar even een dag en een nacht op gesloten en daarna weer de mogelijkheid gegeven naar buiten te gaan. Ook voer ik binnen, dus zullen ze voor eten sowieso naar binnen moeten.
En voor Neophema's (weet niet wat je verder nog hebt zitten natuurlijk) is verwarming (nog) niet nodig hoor.


bobby en jojo
Website Member
Posts :22

Website Member
2009-10-20 - 13:26:50 send message to bobby en jojo

ze weten allemaal de weg naar binnen te vinden. want overdag zitten ze soms allemaal binnen. de bourke parkieten zitten snachts ook binnen, maar omdat die splendid parkieten me vergeleken bij de andere vogels een rib uit me lijf hebben gekost haha zie ik liever dat ze binnen zitten. maar het is niet anders.
ik denk ook dat zeme een beetje bang gemaakt hebben dat splendid parkieten zeer zwak zijn en heel moeilijk te houden.

in ieder geval bedankt en ik zet de kachel nog even uit!


Kilian
Website Member
Posts :151

Website Member
2009-10-20 - 14:19:22 send message to Kilian

Wat betreft het kweken doe je er verstandig aan om dit in kweekkooien of apart in vluchten te doen. Dus niet in 1 grote voliere. Dit gezien de mannen nogal agressief kunnen zijn tegenover andere neophema's.

Heb er verder geen ervaring mee gezien ik maar een korte periode neophema's heb gehad en hier bij voorkeur al kweekte in broedkooien.


bobby en jojo
Website Member
Posts :22

Website Member
2009-10-20 - 16:47:28 send message to bobby en jojo

oke bedankt kan ik in me kerst vakantie weer wat kooien maken.


pennantrosella
Website Member
Posts :181

Website Member
2009-10-20 - 20:08:47 send message to pennantrosella

Voor de neophema's hoef je niet te verwarmen in de winter, ze zijn winterhard iniedergeval bij mij wel, heb nog nooit gestookt, als ze het echt koud hebben zullen ze altijd een beschut plekje zoeken, wat overigens altijd in een voliere aanwezig dient te zijn.
Als je in kweekkooien wil kweken minimaal 1.20 meter lang nemen

Mvg Richard


pennantrosella
Website Member
Posts :181

Website Member
2009-10-20 - 20:14:04 send message to pennantrosella

en vitamines, koop er niet aan aan die dure rommel, u neme appel, peer, kiwi, tomaat, komkommer, sla, andijvie, witlof, pee, rozebotel, paprika, paardebloem, enz enz, dan geeft u alle vitamines die ook in een potje zitten, maar wel natuurlijker zijn en goedkoper, al wat hierboven sta word door mijn vogels geconsumeerd, met mate uiteraard, en men vogels zijn in goede conditie
na een goed zaadmengsel ook eivoer aanbieden, probeer het maar eens

Mvg Richard


Latias
Website Member
Posts :141

Website Member
2009-10-20 - 20:22:17 send message to Latias

Ze zijn gek op een stukje fruit inderdaad. Zelf geef ik meestal één keer per week fruit of groenvoor (vogelmuur).
Als je teveel geeft zullen ze last van hun darmen krijgen.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2009-10-20 - 20:26:04 send message to whitebulldog

ook miemzaad bron van vitamine!!!!!

Maar om op je vraag terug te komen, denk ik dat als je zelf al zegt dat ze overdag wel het nachthok ingaan , ze best zullen weten wat ze doen, want ook een vogel is echt niet dom wat dat aangaat hoor. let er ook op of er bij zitten die wel erg bol gaan zitten ( bol zitten = warmte vasthouden) als er eentje uitspringt, terwijl de rest gewoon z'n gang gaat heeft dit uiteraard je aandacht nodig.
Let wel: bol zitten hoeft niet alleen te komen door de kou, dit kan ook een andere oorzaak hebben uiteraard.


BZB
Website Member
Posts :266

Website Member
2009-10-21 - 00:48:11 send message to BZB

Wat vindt jij een grote voliere?
op een voliere van 20 x 20 m zou ik best durven kweken met 1 koppel splendid 1 koppel turquoisine en 1 koppel bourke.
Wat heb je nu aan koppels zitten?

In het gaas hangen is niet goed!
buiten slapen is geen probleem. mits.. etc.
binnen altijd voeren, dan weten ze de weg
verschillende soorten bij elkaar, koloniebroed met hetzelfde soort, het is allemaal mogelijk, maar heeft mitsen en maren. ruimte is belangrijk.
Ik heb afgelopen jaar succesvol koloniebroed met 2 koppels splendids toegepast, maar ik zou het niemand adviseren. Want niet iedere vogel is hetzelfde.

voor meer informatie over mijn ervaringen met splendids kun je me mailen: nico@deversekers.nl
natuurlijk kun je hier ook je reactie kwijt, maar hier lees ik het niet zo vaak!

groeten Nico


gravaka
Website Member
Posts :283

Website Member
2009-10-21 - 09:56:40 send message to gravaka

@ nico

het is maar net wat je hebt ervaren met het kweken van 1 koppel splendids 1 koppel turken en 1 koppel bourks.ik heb er juist hele goeie ervaringen mee gehad.
ik zeg altijd als je het niet hebt geprobeerd weet je het ook niet.

net wat je zelf zegt:

niet iedere vogel is hetzelfde!


bobby en jojo
Website Member
Posts :22

Website Member
2009-10-21 - 11:36:17 send message to bobby en jojo

haha 20x20 dan zal ik eerst de rest van het blok en het blok erachter maar eens lief aan moeten kijken! voor mijn tuin is het groot vergeleken bij de meeste van jullie is het een kleintje.
jullie kunnen natuurlijk even kijken bij mijn voliere dat heb ik allemaal ingevuld!
in ieder geval ontzettend bedankt voor jullie reacties! je kan tegenwoordig een heleboel vinden maar ervaringen van de pro's is beter.


BZB
Website Member
Posts :266

Website Member
2009-10-21 - 12:54:33 send message to BZB

Je voliere is dus 4 bij 1,25 en 2 meter hoog.

Daar moet je niet meer dan 2 koppels neophema's in doen. Een bourke met een ander soort bijvoorbeeld splendid.
Een bourke kruist niet met overige neophema's. En het is natuurlijk niet de bedoeling bastaarden te kweken.

Wat hiervoor staat: als je het niet probeert weet je het ook niet. Daar heb je gelijk in, maar! het gaat hier wel om levende wezens. Je probeersels moeten natuurlijk niet TEN KOSTE VAN JE VOGELS gaan.


bobby en jojo
Website Member
Posts :22

Website Member
2009-10-21 - 13:32:35 send message to bobby en jojo

ìk mag toch hopen dat je bedoeld tijdens het broedseizoen, en dat er de rest van het jaar wel wat meer vogels in mogen dan 2 paartjes?


gravaka
Website Member
Posts :283

Website Member
2009-10-22 - 10:24:23 send message to gravaka

zodra ik zag dat er aggressie tussen de mannen kwam had ik ze meteen in een andere vlucht geplaatst.maar dit was bij mij gelukkig niet het geval.


BZB
Website Member
Posts :266

Website Member
2009-10-22 - 20:12:33 send message to BZB

quote
ìk mag toch hopen dat je bedoeld tijdens het broedseizoen, en dat er de rest van het jaar wel wat meer vogels in mogen dan 2 paartjes?



Buiten het broedseizoen zou ik er niet meer dan 10 maximaal 15 indoen. Dus dat is dan 2 koppeltjes en de gekweekte jongen.
Maar voor mij MAG je er netzoveel in doen tot het deurtje nét nog dichtkan hoor!



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 233 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede