Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Is dit normaal?? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Is dit normaal??
Raimond Wolfert
Website Member
Posts :111

Website Member
2009-09-27 - 20:23:40 send message to Raimond Wolfert

Ik heb een mailtje naar een kweker gedaan die adverteerde met een nestje roodbuik bonte boeren, met de volgende reactie als gevolg:

Ik heb toch een nestje jonge roodbuiken.
Alléén verkoop ik geen losse poppen.
Ook niet als ik van een ander koppel weer een nest heb.
Dus alléén koppels ook als is het broer en zus of losse mannen.
Overigens is een keer fokken met broer en zus helemaal niet verkeerd.
Ik heb dat bij mijn papegaaien ook,en fok mutanten.
shocked 8O

Dit lijkt me niet echt normaal of ben ik ouderwets?
Volgens mij is dit een goede manier om de genenpoel te verpesten of niet?

Wie kan mij hier uitleg over geven?


danielkempenk
Website Member
Posts :405

Website Member
2009-09-27 - 20:36:19 send message to danielkempenk

nee das zeker niet normaal!
zeker niet broer x zus.
vader x dochter of zoon x moeder word wel is gedaan bij enkele mutaties.
maar ik zou het nimmer doen....
en het is ook helemaal niet nodig om te doen!

gr.daniel


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2009-09-27 - 20:37:22 send message to mijnkaketoes.nl

Hij is bang dat die met de mannen blijft zitten.
Dus als je zo een koppel koopt moet je zelf zien dat je ze onverwant kunt maken door of eigen jongen of ruilen. Ik ken de soort niet zo goed dus kan zijn dat hem het niet lukt om onverwant te maken wegens schaarste maar dan zou ik zelf ook even goed nadenken of ik ze zou kopen .

Henk


Glansspreeuw
Website Member
Posts :199

Website Member
2009-09-27 - 21:06:47 send message to Glansspreeuw

Komt wel meer voor maar kan elk jaar veranderen. Vorig jaar kan ik geen losse pop van de blauwvleugelkookaburra kopen wegens te veel mannen. Dit jaar is het het omgekeerde. De man zal inderdaad niet met losse mannen willen blijven zitten.


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2009-09-28 - 00:03:54 send message to meyer

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Er is inderdaad een minderheid aan poppen.
(uitzonderingen daargelaten) Kwekers blijven daarom vaak langer met de losse jonge mannen zitten en verkopen de poppen daarom liever samen met een mannetje.
Meestal word dan één van de twee met een andere kweker geruild om onverwant te maken. Dit is niet vreemd en komt bij meerdere vogelsoorten voor.
De mannetjes worden dan wel los verkocht.

Maar wat wel vreemd is dat hij het advies geeft om dan ook maar broer tegen zus te zetten, dit geeft geen verbetering aan deze soort. Als we zo vogels moeten gaan houden is het eind snel zoek.
Niet aan beginnen .

PS.
quote
Ik heb toch een nestje jonge roodbuiken.


Zaten jullie wel op dezelfde golflengte omdat hij antwoord: ik heb toch een nestje Roodbuiken. Roodbuik papegaaien zijn niet dezelfde vogels als roodbuik bonteboeren!
shocked 8O
Groeten Meyerwink ;)


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2009-09-28 - 15:13:21 send message to Rik

Is inderaad heel raar.

Als hij bang is dat hij met de mannen blijft zitten moet hij zakken met de prijs van de mannen.

Als ik weet dat iemand bij mij twee verwante vogels koopt om mee te kweken krijg je ze bij mij niet eens mee.

Alles is los te koop (als je maar genoeg betaald).
Mensen met vogels opzadelen waar ze niet op zitten te wachten is geen hobby.sad :(


Raimond Wolfert
Website Member
Posts :111

Website Member
2009-09-28 - 15:40:18 send message to Raimond Wolfert

quote
Zaten jullie wel op dezelfde golflengte omdat hij antwoord: ik heb toch een nestje Roodbuiken. Roodbuik papegaaien zijn niet dezelfde vogels als roodbuik bonteboeren!



Het ging inderdaad om roodbuik bonte boeren, alleen de heer in kwestie is wat minder in communiceren.

Ik was ook best bereid om meer voor een pop te betalen, maar dit soort kwekers laat ik liever links liggen. Dan maar rustig aan verder zoeken, er komt er nog wel eentje voorbij op den duur.


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2009-09-28 - 15:57:50 send message to Rik

Goed besluit om zulke mensen links te laten liggen!

Mensen die met verwante vogels 'fokken' in plaats van 'kweken' (zegt al genoeg) kun je inderdaad beter links laten liggen. Die zijn niet serieus bezig met hun hobby.



mreyder
Website Member
Posts :607

Website Member
2009-09-28 - 16:07:04 send message to mreyder

in tegenstelling tot wat in de vogelwereld gebruikelijk is, gebruikt deze verkoper de termen "kweken" en "fokken" WEl goed. Taalkundig gezien gebruik je de term "kweken" voor planten en "fokken" voor dieren, dus ook voor vogels!


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2009-09-28 - 16:36:02 send message to Rik

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Is niet helemaal waar.

1. Vissoorten worden 'gekweekt' volgens De Van Dale. vb: forrellenkwekerij

2. Dieren voor de voortteling houden is volgens de Van Dale 'kweken' en het synoniem is 'fokken'.

De Van Dale noemt verder letterlijk:
forellenkweker, mosselkweker, paardenkweker, palingkweker, siervogelkweker, struisvogelkweker.

Onze rijke vrienden kent de Van Dale ook: hyacintenkweker.happy :)

Taalkundig kan het verder misschien wel kloppen, maar ik vind 'fokken' oneerbiedig klinken. In mijn beleving worden konijnen 'gefokt' en vogels 'gekweekt'.



Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2009-09-28 - 17:38:22 send message to Ton Koek

En iemand die veel eigen kweek vogels verkoopt wordt dan weer een broodfokker genoemd, verwarrend toch... kweek, fok....


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2009-09-28 - 17:56:07 send message to Rogert

Om op het onderwerp terug te komen:

Als ik jonge dieren kweek, fok of teel en ik kweek een gelijk aantal mannen als poppen dan verkoop ik ze als koppel. Niet als kweekkoppel maar wel als man en vrouw en ook als broer en zus. Maar waarom is dit raar?

Ik verkoop een compleet stel om voor mezelf niet met mannen te blijven zitten. De prijs is opgebouwd met een prijs voor de pop en een prijs voor de man. De prijs voor de man is lager als die voor de pop omdat je bij alle dieren (op een enkele uitzondering na) altijd meer mannen overhoud dan poppen.
Hier gaat mijn voorkeur naar uit.

Maar als iemand een losse man wil kopen is dat geen enkel probleem, maar voor een losse pop zullen ze toch echt meer moeten betalen. Deze zijn schaars, want als er vogels dood gaan zijn het meestal de poppen, dus de vraag naar poppen is veel groten.

Misschien moeten mensen wat zuiniger zijn op hun poppen, dat is dit probleem er niet. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan want poppen zijn nu eenmaal veel kwetsbaarder.

Dus ik vind het nog niet eens zo gek dat dit zo gebeurd, en in het verleden heb ik ook noodgedwongen koppels moeten kopen om vervolgens de mannen voor een bodemprijs weer weg te doen.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-09-28 - 18:16:16 send message to Karel

Het staat de verkoper (terecht!) volkomen vrij om de prijs en voorwaarden te stellen voor overdracht van zijn vogels. Als je het daar niet mee eens bent, dan moet je met hem geen zaken doen. Zo eenvoudig ligt dat.

Los hiervan kan een opmerking -van wie dan ook- aangaande inteelt worden bediscussieerd. Een ervaren kweker weet wat hij doet en zal inteelt in zijn voordeel kunnen aanwenden. Als je hier qua kennis en ervaring niet aan toe bent, moet je daar echter zeker niet aan beginnen.

Tot slot:
Dat het gebruik van het woord "fokken" minder vertrouwen kweekt, komt me wat arbitrair voor.wink ;)


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2009-09-28 - 18:24:50 send message to Rik

quote
het verleden heb ik ook noodgedwongen koppels moeten kopen om vervolgens de mannen voor een bodemprijs weer weg te doen.


Dat is precies het probleem.

Iemand anders met vogels opdringen waar ze niet op zitten te wachten is niet fijn. Niet voor de koper die de man weer tegen bodemprijs moet wegdoen en niet voor de vogel die binnen mum van tijd weer van adres wisselt. Bovendien bestaat de kans dat iemand anders ze wel als kweekkoppel inzet.

Bij een Bonte Boer kun je toch bijvoorbeeld gewoon € 125,-- voor een man vragen en voor een pop € 250,-- en € 400,-- voor een koppel? Probleem opgelost.


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2009-09-28 - 18:48:33 send message to denegon

quote
Ik ken de soort niet zo goed dus kan zijn dat hem het niet lukt om onverwant te maken wegens schaarste maar dan zou ik zelf ook even goed nadenken of ik ze zou kopen .



als het om roodbuikpapegaaien gaat zijn er niet zo veel dus kwekers van deze soort zijn zeker bereid om te ruilen voor nieuw bloed.
als het om roodbuik bonteboertjes gaat daar zijn er wat meer van maar ook hier kun je makkelijk ruilen.
dus onverwant maken zal heus wel lukken wat wel wat minder is is dat deze persoon lulpraat gebruikt om te verkopen. van een keer broer zus krijg je geen mutaties alleen inteeld. en ik vind het niet de menier om zo aan te prijzen. een beedtje te veel info je kunt toch ook schrijven ik verkoop geen losse pop en verder niets.

groetjes egon



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 197 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede