Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Vragen over kleurstoffen en ijzeropstapelingsziekte Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Vragen over kleurstoffen en ijzeropstapelingsziekte
chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-09-21 - 13:24:29 send message to chrislaevers

Ik heb sinds zaterdag jl een vlammenweverman.
Hij heeft een bult op het begin van zijn buik.
Deze bult is hard (ik wist dat en daar wil het dus niet over hebben). De vogel is niet ziek.

Vandaag naar de dierenarts geweest.
Ze heeft twee keer in die bult gestoken maar er kwam geen etter uit.

1° zij denkt aan etterkaas omwille van de hardheid van de bult

2° het zou ook een tumor kunnen zijn maar wat is dat eigenlijk?

3° ze vroeg of de vogel kleurstoffen gekregen had omdat de kleur van de bult vrij oranje was volgens haar.

Hij krijgt 10 dagen antibiotica en ik moet kijken naar zijn eetlust, naar zijn ontlasting en of de bult groter wordt.

Ik vraag me dus af of het opnemen van kleurstoffen (natuurlijke of artificiële) kunnen resulteren in een 'bult'?

Ook vraag ik me af wat de symptomen zijn van ijzeropstapelingsziekte. Ik heb hier al gezocht en op google maar gedetailleerd vind ik het niet.

De onderbuik is dus niet gezwollen, de bult is rond en lijkt los te staan van het lichaam... het is dus geen gezwollen bovenbuik.

De bult zou ook vrij recent zijn : niet ouder dan twee weken. Zeker daarvan ben ik dus niet maar zo werd me dat gezegd.

Nu krijgt hij een mengeling tropenzaad met een klein beetje onkruidzaden.

Mocht iemand daar wat meer inzicht in hebben, laat het me aub weten.

Mocht die bult groter worden, dan neem ik het wegsnijden daarvan in overweging. Dat is een groot risico maar uiteindelijk gaat het één en ander toch mislopen als die groei er daadwerkelijk is.

Ondertussen wil ik wel graag de oorzaak weten.
Een staaltje van de inhoud is genomen en wordt bewaard. Het is 30 euro om het naar het lab te sturen. Dat houd ik nog in beraad. Misschien hoeft het niet.

Dank bij voorbaat,

Christine


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-09-21 - 14:20:20 send message to Karel

Christine, de mensen die ik over deze aandoening heb gesproken noemen allen "dikzitten, lusteloosheid en sloomheid" als eerste tekenen van ijzerstapeling.
In het geval van een wever zou ik echter niet zo snel aan ijzerstapeling denken. Het komt eigenlijk vooral voor bij vruchtenetende vogels en soms (maar vaker dan je denkt!) bij papegaaien, met name ara's.

Je kunt er iets meer over lezen op: http://www.neushoornvogel.nl/hoofdpages/Werkgroep/Artikelen/artikelenpagina.htm

Maar nogmaals, bij zaadetende tropische vogels komt het niet of nauwelijks voor, heb ik begrepen.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 151 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede