Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Hoe te handelen bij nieuwe vogels? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Hoe te handelen bij nieuwe vogels?
Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2009-08-25 - 16:51:05 send message to Rogert

Graag wil ik jullie advies over hoe jullie handelen als jullie nieuwe vogels gekocht hebben.

Ik heb gemerkt dat nieuwe dieren door stress, de verplaatsing en een andere manier van verzorging vatbaarder zijn voor ziekte en soms sterven. Maar hoe voorkomen jullie dat de dieren door deze beginfase heen komen.

Hoe pakken jullie het probleem aan als je een vogel koopt waarvan je niet weet dat deze langdurig op de antibiotica heeft gestaan?

Hoe gaan jullie te werk met de voeding en hoe kun je de weerstand van deze dieren verhogen?

Welke testen voeren jullie sowieso uit en welke testen zijn optioneel?


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-08-25 - 17:19:04 send message to chrislaevers

Hangt er wel van af welke vogels, toch?

Ik heb exoten en wevers gekocht in de winkel, op de markt en bij particulieren maar houd ze niet in quarantaine.
Ik laat ze los in de volière in de voormiddag zodat ze een hele dag hebben om hun draai te vinden. Die dag houd ik wel een oogje in het zeil om te zien of er geen conflicten ontstaan.
Als dat zo is, verplaats ik de vogel of een andere vogel. Meestal zijn er geen conflicten.

Mijn eerste kanariepop (2005 winkel) heeft het niet lang getrokken. En ook een pop Japanse meeuw (2009 particulier 3 dagen).
De kanarie waarschijnlijk van bloedluis. De pop is afgemaakt geweest door een mannetje waar ik het collega mannetje van had weggenomen.
En verder heb ik met alle aangekochte vogels eigenlijk geluk gehad. Als ze na 6 maanden doodgaan, dan is dat toch niet meer de stress van de verplaatsing...?

Kleine exoten zijn haast niet te vergelijken met papegaaien en consoorten, denk ik. Als die ziek zijn, zie je dat bijna meteen.

Christine


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2009-08-29 - 09:01:01 send message to Rogert

Oké, maar ben je dan niet heel erg bang dat je ziektes van een ander in je collectie krijgt?

De luizen bv. Ben jij helemaal vrij van luis en dan krijg je het van een ander?

En hoe zit het met ontwormen?

En vogels die (zonder dat jij het weet) op antibiotica hebben gestaan?

Ik vind het een risico volle manier van introductie. Hij is niet ontwormd, ontluisd, kent zijn nieuwe dieet nog niet, kan op de antibiotica hebben gestaan en heeft op deze manier heel veel stress.

Hoe pakken jullie dat aan?


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2009-09-05 - 08:32:53 send message to Rogert

Door de weinige reacties krijg ik het idee dat er weinig liefhebber zijn die een quarantaine beleid hanteren.

Zijn jullie niet bang voor ziektes en besmettingen?


rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2009-09-05 - 09:04:13 send message to rajar

Bij mij gaat alles een half jaar in qarantaine.
Na 4 weken bloed en ontlasting onderzoek dit na 4 maanden nogmaals. Ook de transport kisten worden ontsmet dit wordt nogal eens vergeten.


Mvg Rob


marie rose
Website Member
Posts :377

Website Member
2009-09-05 - 12:42:55 send message to marie rose

bij mij gaan ze in qarantaine voor + - 4 maanden.
bij aankoop een bezoek naar dr couteel voor onderzoek, dan worden de vogels in ruime kooie geplaatst verwijderd van de andere


R. Bijlemeer
Website Member
Posts :78

Website Member
2009-09-05 - 21:40:44 send message to R. Bijlemeer

Ik heb eigenlijk bij mij nog nooit vogels appart gehouden die ik nieuw gekocht had. Misschien tijd om dit maar eens te gaan doen!


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2009-09-05 - 23:15:40 send message to whitebulldog

ik kijk altijd hoe de kweker op zijn hokken is, daar trek ik al een voorzichtige conclussie uit.
Voorts kijk ik hoe de vogels erbij zitten, bol, veren opgezte, of juist levendig, glanzende ogen etc.Ik kijk ook als het enigzins kan hoe de ontlasting er op het oog uitziet bij de kweker, daar trek ik mij eerste conclussie's uit.
als dat gevoel eenmaal goed zit, en ik tot koop over ga, zet ik de vogel's meestal 2 a 3 weken apart, en geef ze in die tijd altijd een wormkuur.
gevolgd door vitamine 3 dagen opeen.
daarna bekijk ik de vogel nog eens goed, en ook zijn ontlasting met het oog ( ik kan natuurlijk niet zien wat een dierenarts met zijn microscoop ziet ) als dat niet te waterig is, of geen rare kleur heeft, en de vogel oogt goed, dan kan ie wat mij betreft bij de andere vogels.
Ik moet er eerlijkheidshalve wel bijzeggen dat het geen spectaculaire dure vogels zijn, ik kan me voorstellen dat je bij die vogels een stapje verder gaat, maar ieder doet het op zijn eigen manier, en ik moet zeggen dat dit tot nog toe goed gaat bij mij.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 176 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede