Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > bijzonderheden bij de valkparkiet Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : bijzonderheden bij de valkparkiet
denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2009-08-07 - 19:46:10 send message to denegon

Ik heb dit jaar voor het eerst valkparkieten.
Wat mij opgevalen is is dat deze leuke vogel minder druk is als ik had verwacht.
en ze zeker een leuk geluid produseerd.
ze zijn nu aan het broeden en mij is op gevallen (eigenlijk niet) dat de eieren niet goed te zien zijn bij de pop net voor he leggen.
ook valt op dat de man mee broed dit heb ik bij de pruimekoppen en caiques nog nooit gezien.
leuk om te weten.
ook eten ze hoofdzakelijk zaden en weinig groen voer ook al krijgen ze dat wel elke dag.

toch leuk zo een nieuwe soort.
groetjes egon


gravaka
Website Member
Posts :283

Website Member
2009-08-07 - 21:19:00 send message to gravaka

het zijn zeker leuke vogels.en vrij rustig.
de ene keer zie ik het bij mijn vogels wel dat ze een ei bij hun dragen en de ander niet.

zorg wel dat je genoeg te knagen hebt in de vlucht anders (bij een houten vlucht) verknagen ze vrij snel je hok.zelf voorzie ik ze elke week van wilge takken dan hebben ze een hele bezigheid.

grtz yvonne


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2009-08-07 - 22:18:36 send message to Rik

Hoi Egon,

Ik heb ze zelf ook even gehad, maar ik heb helaas (nog) geen voliere. Valkparkieten zijn inderdaad prachtige (zwaar ondergewaardeerde) vogels. Als ze moeilijk te kweken waren geweest hadden we er denk ik kapitalen voor die beestjes neergelegd.

Behalve het feit dat ze ruimte nodig hebben, hebben ze alleen maar voordelen.


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2009-08-08 - 00:28:48 send message to Ton Koek

Groenvoer is wel gezond voor ze. Ik leerde het ze eten door het fijngesnipperd door het zaad te doen. na een paar keer "per ongeluk" te proeven, kennen ze het wel.
Bij mij aten ze bijna alles.


gravaka
Website Member
Posts :283

Website Member
2009-08-08 - 11:19:06 send message to gravaka

valken kunnen ook in kooien gekweekt/hokken worden.

zelf heb ik dit jaar ivm toen nog geen vluchten div jongen op stok gekregen.ze zaten toen in de binnen hokken van 1,00 x 0,50 x 0,60.

maar in de vlucht doen ze het na mijn ervaring toch veel beter.


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2009-08-08 - 19:25:23 send message to denegon

ze krijgen bij mij elke week een nieuwe wilgentak net als al de andere vogels.

dat van de fruit en groenvoer klein maken zal ik eens proberen
bvd egon


roul rouls
Website Member
Posts :93

Website Member
2009-08-08 - 21:50:24 send message to roul rouls

Beste medevogelvrienden,

Ik heb een vraag ook over valken. Op het moment heb ik 4 jongen van ongeveer 5 weken oud, het probleem is alleen dat de pop ze steeds vaker plukt. Wat ik ook doe, ze heeft mineralen,wortel,sla, takken, graspol, grit, eivoer, universeelvoer. Ik heb alles al geprobeerd.Maar het veren plukken wordt niet minder. Wat moet ik doen, er ligt nog 1 jongen in de nestkast, nummer 3 is vandaag uitgevlogen. De laatste zit in de opening, zal waarschijnlijk binnenkort ook wel uitvliegen. Nummer 3 is de oudste maar kan niet vliegen omdat haar vleugels ook wat aangeknaagt zijn.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen want zo valt er ook geen plezier meer aan te beleven.
Alvast bedankt.


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2009-08-09 - 02:47:01 send message to Ton Koek

Wat je kan doen zodra het laatste jong ook uitgevlogen is, is de jongen achter een stuk grof gaas afschermen. De pop kan ze dan nog wel voeren, maar als ze plukt kunnen de jongen zich even een stukje terugtrekken.

Waarom ze plukt? Tja... Soms is het door gebrek aan vitamine A. Een heel klein beetje daarvan door het eivoer, wie weet.


roul rouls
Website Member
Posts :93

Website Member
2009-08-09 - 12:56:40 send message to roul rouls

Ik heb de valkparkietpop gisteren in een kooi in de voliere gehangen. Ik vraag me af of ze nog wel voerd, ze was zo druk met plukken. Ik heb een schaaldje eivoer in het nestblok gezet, als het jong honger had dat ze zelf eten kan pakken.Ik kon het borstbeen voelen, vandaar dat ik twijfel aan het voeren van de pop. Kan de man ook alleen voor ze zorgen. Dan laat ik de pop in de kooi. Ze zijn nu een stuk rustiger, dan gisteren.


mariannenl
Website Member
Posts :197

Website Member
2009-08-09 - 23:12:32 send message to mariannenl

het hangt er ook vanaf hoe groot de kooi is, in een klein kooitje en blok zal dit eerder gebeuren.

het jong zal na het uitvliegen nog zo ongeveer 2 a 3 weken door pa en ma worden gevoerd, je hoort dat geschreeuw en gebedel om voer wel, en houd dan in eens de gaten of je vlak daarna dat kenmerkende piepen hoort dat ze uit de krop worden gevoerd.

Ik heb ook heel wat kale valkjes gehad, door de ouders geplukt, waarom , verveling in het nest, een weer broedrijpe moeder ik weet het niet, maar ik zet ze apart en na een weekje of 4 zijn ze weer keurig in de veren.

Leg wat aparte schaaltjes met (ei)voer neer en wa trosgierst daar zijn ze meestal dol op

Marianne


Peggy
Website Member
Posts :153

Website Member
2009-08-12 - 23:55:04 send message to Peggy

spannend hoor, ik heb nu ook een setje dat elkaar na 3 maanden ineens leuk begonnen te vinden, en nu hebben ze al 5 eitjes, om de dag zijn ze gelegd, ik dacht eerst dat morgen de 6e zou komen, maar het buikje ziet er nu toch wel geslonken uit.
en het is voor mij ook de eerste keer dus stel dat ze alle 5 uitkomen zal het hier druk genoeg zijn in de kamer.
de kooi wordt gedeeld met 2 Princes of Wales parkieten, tot nu toe geen probleem, maar in geval van nood heb ik extra kooien.
toch wel spannend hoor, gisteren voor het eerst gekeken of er al een paar bevrucht waren, en de ringen zijn ook binnen, komt dus best dichtbij zo.
en dat te denken dat het voor velen een routine is hahaha.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 233 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede