Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > vogelopvangcentra Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : vogelopvangcentra
whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2009-08-04 - 13:46:08

beste mensen,

Ben eens benieuwd naar de ervaringen van een ieder op het gebied van vogelopvangcentra.
De reden is omdat ik nu al verschillende keren heb gelezen dat een aantal mensen vraagtekens zet of ze al dan niet hulp verlenen aan al de gewonde vogels.OOk ben ik benieuwd of ze voor een zeldzamer soort wel meer inspanning zouden leveren als voor een alledaagse soort.

Ben gewoon eens benieuwd naar de ervaringen hiermee, ook om een beter oordeel te vellen , mocht ik in de toekomst eventueel met een gewonde vogel te maken krijgen .


AlmeerseParkiet
Website Member
Posts :238

Website Member
2009-08-04 - 13:47:42

Uhmm.. ik zag dus een paar weken geleden hier op vogelarena een advertentie van een vogelopvang dat ze vogels te koop hadden gezet vanwege overbezetting shocked 8O


Asura
Website Member
Posts :282

Website Member
2009-08-04 - 14:46:09

Toevallig hebben wij gisteravond nog een gewonde uil naar een opvang gebracht. Mijn ervaringen zijn erg goed: we konden midden in de nacht nog komen om het beestje te brengen. We zijn daar al eens eerder geweest (toen met een ziek egeltje) en toen zat er ook gewoon een opgevangen grasparkietje bijvoorbeeld. Ze waren sowieso ook erg aardig qua informatie naar ons toe.
De mensen die daar werken hebben zeker weten een groot hart voor dieren/vogels dus ik weet zeker dat we er goed aan gedaan hebben om de diertjes daar naartoe te brengen.


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2009-08-04 - 15:04:09

Hier in Haarlem heb ik ook positieve ervaringen. Een keer een koolmeesje gebracht, enkele weken later een leuk berichtje ontvangen dat die weer was uitgezet.
OOk hier; enthousiaste dierenliefhebbers die met veel te weinig geld doen wat ze kunnen.

Donaties zijn zeer welkom.


mootje
Website Member
Posts :322

Website Member
2009-08-04 - 18:16:00

Hmmm, ik denk dat Michel vogelopvancentra bedoeld voor inheems wilde vogels met namewink ;)

Mijn ervaring is erg breed op dit punt, omdat ik zelf jaren hier actief in ben geweest, en nog op kleine schaal actief ben.

Je hebt slechte v.o.c's met even goede bedoelingen als de goede.
De kennis is ook erg verschillend, en ze hebben niet allemaal dezelfde vergunning, zodoende mogen ze niet allemaal zomaar alles opvangen.
Ook de facilieteiten zijn verschillend van een profesioneel opgezette faciliteit, tot een verzameld allegaartje van hokken.
Laatstgenoemde zegt dus helemaal niets.
Zolang er de kennis en inzet naar is, en je er met een gerust hart een vogel achter laatwink ;)

Zodra ik ergens kom waar er volop met jong spul geknuffeld word, en vogels wel erg snel weer losgelaten worden (terwijl ze echt langer nodig hebben), zou ik mij liever weer omdraaien en het vogeltje ergens ander naartoe brengen.

Maar dat is ook weer niet zo simpel, vaak moet je dan weer een heel eind rijden.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2009-08-04 - 20:40:37

inderdaad mootje daar doelde ik op , m.n onze inheemse soort, maar sowieso is iemand die er 100% voor gaat net zo goed voor een stadsduif, als voor een exemplaar waar er bijv nog 5000 van in het wild zijn.
En ik vraag me af , of de vorige poster ook midden in de nacht welkom zou zijn geweest als het om een stadsduif zou zijn gegaan ipv een uil. Als dat zo is, dan zit je daar in elk geval goed, het is wellicht interessant om de goeden als wel de slechte in kaart te brengen, want ik zou liever 10 km verder rijden als ik weet dat het beestje daar wél goed geholpen zou worden.

Maar ben benieuwd naar meer reactie's vermeld ook even om welke plaats of voc het gaat bijvoorbeeld, zo kan een hoop twijfel weggenomen worden.


Kieba
Website Member
Posts :67

Website Member
2009-08-06 - 00:59:54

Ton Koek hartstikke bedankt voor jouw reactie en inderdaad werken wij uitsluitend met vrijwilligers en draaien wij van donaties en worden wij niet gesteund door de overheid zoals al die andere vogelhospitaals in Nederland wel !!

Er is bij ons geen verschil wat de opvang betreft en iedere vogel krijgt dezelfde aandacht en verzorging en zijn wij ook 24.00 beschikbaar wat het brengen van alle vogels betreft.

Natuurlijk is een buizerd, koekoek,wespendief,visdief,Blauwe kiekendief,Ransuil,Fluiteend, Noorse Stormvogel, Roodkeelduiker leuker dan de gewone stadsduif maar wij maken geen verschil en proberen alle vogels zo goed mogelijk te helpen.

Vrijwilligster van een vogelhospitaal


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2009-08-06 - 21:54:23

en zo hoort het ook toch?


agem
Website Member
Posts :48

Website Member
2009-08-07 - 23:06:08

Ik bracht deze week een gevonden jonge duif naar opvang Antwerpen Deurne en had er geen goed gevoel bij, maar misschien onterecht.
Ik belde om 17.00 of ik een jonge vogel (meeuw of duif o.i.d) kon brengen en de eerste reactie was dat het wel om 18.00 sloot. Het bleek een woonhuis te zijn met een ruimte waar mijn gegevens werden opgenomen (gelieve te tekenen voor afstand etc.) en de duif werd direct in een kartonnen vouwdoosje gestopt. Ik vroeg of er voor een duif wel iets gedaan werd en de mevrouw vertelde dat het duifje zou worden grootgebracht, ondanks dat er al teveel zijn.
Ik zag er verder geen vogels, alleen een konijn, maar misschien is de feitelijke opvang elders. Toen ik wegging liep de mevrouw direct naar een bovenverdieping, dus ik heb geen idee wanneer en of er nog naar de duif werd omgezien.

Ik had het diertje meegenomen uit een zonnige winkelstraat, het nest of een oudervogel was niet te zien. Thuis had ik water en dun aangemaakt eivoer gegeven met lepel en dat lukte niet.

Hierom zal de opvang toch de beste optie zijn geweest en ja, het ging maar om een piepend duifje ..... Wat mag je van zo'n opvang verwachten? Misschien heeft die mevrouw de hele dag al vogels opgevangen en kon zij perfect inschatten dat de verzorging van dit dier geen haast had, of misschien ging ze boven doorbellen dat er een duif te verzorgen was?


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2009-08-08 - 00:26:22

Ik denk ook dat je van het positieve moet uitgaan. De mensen bij opvangadressen, officieel of niet, doen hun best voor alle soorten voegels.


harri
Website Member
Posts :6

Website Member
2009-08-08 - 19:25:10

ik heb jaren lang een vogel assiel beheerd.
in het geval van olie slachtoffers is het zeer nuttig 60% hier van overleeft de wasbeurd en vliegt dan ook later weer in vrijheid rond.
verder is het meer voor de mensen die de vogels vinden en het diertje willen helpen (ze moeten er ergens mee heen)veel van de gebrachte vogels in het voorjaar zijn pas uitgevlogen nestvlieders die helmaal niet gered hoefen te worden.
jammer is dat deze jonge vogels het redden en uitgezet worden (en dat is goed) maar tam zijn en dus geen ingebouwd alarm hebben voor mensen en of katten/honden/roofvogels dat hebben ze van hun ouders niet mee gekregen.
mooi is het natuurlijk wel als je een ijsvogel red en ringt en dan later hoort dat dit vogeltje ergens een nest jongen heeft grootgebracht.
wat gewonde vogels betreft daar is het reddings gehalte laag.
en onderscheid in zeldzaam of algemeen is er niet teminste toen bij mij niet.

hoop dat dit je vraag beantwoord en anders mail je maar


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2009-08-14 - 17:43:01




Hieronder een bericht van ene peggy, en dat is nou o.a iets wat ik bedoel. 2009-08-13 - 23:00:41

--------------------------------------------------------------------------------
wat is dit nu weer voor manier om dit formaat vogel zo te killen?
ik denk dat iedereen nu ook wel de beelden voor de ogen krijg dat die hersenloze met knuppelen alleen maar mis kunnen slaan.
ik ben er sowieso niet voor voor dit soort praktijken, want je zou toch denken dat daar waar geen voedsel te vinden is deze vogels niets te zoeken hebben.
misschien dat er veel dood gereden konijnen liggen ofzo?
zover ik weet is nekkie draaien de snelste manier?
ik heb in een vogel opvang gewerkt en daar ging het ook zo, behalve bij grote vogels.


Asura
Website Member
Posts :282

Website Member
2009-08-14 - 19:05:44

Sommige vogels zijn gewoon niet meer te redden en hebben misschien heel erg veel pijn ofzo, dus dan is het gewoon beter om ze snel uit hun lijden te verlossen. Ze heeft gelijk dat dat bij kleine vogels de snelste en diervriendelijkste methode is.
Geen leuk deel van het werk, maar het is onvermijdelijk als je in een opvang werkt waar bijvoorbeeld ook verkeersslachtoffers worden binnengebracht.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 232 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede