Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > drinkwater of alleen badwater Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : drinkwater of alleen badwater
marnic
Oud Lid
Posts :212

Oud Lid
2004-06-16 - 22:32:02

Tot mijn stomme verbazing blijkt het dat er meerdere kwekers van Zebravinken zijn die hun vogels geen apart drinkwater d.m.v. drinkfonteintjes maar alleen nog dagelijks schoon en vers badwater.

Het idee alleen al van je eigen badwater te moeten drinken gatver, maar de resultaten zijn volgens meerdere Zebravinken kwekers ( van naam en faam zelfs) zeer goed en zien alleen maar plussen.

Ik vraag me af, zijn er hier kwekers die ook alleen badwater verstrekken aan hun vogels en met welke vogelsoorten doen jullie dat dan ???


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-06-16 - 22:43:58

Is dit een serieuze vraag? Of heb jij echt zulke keurige zebravinken die niet van hun badwater drinken?happy :)


Mario
Oud Lid
Posts :436

Oud Lid
2004-06-16 - 22:44:02

Ik zie dat als ik in mijn buitenvoliere met exoten badwater in schalen geef dat de vogels er ook van drinken na het nemen van een bad en tot nog nu toe zijn er geen ziek van geworden.
Het probleem is dat als je enkel badwater geeft je geen vit. of geneesmiddelen enz... in het water meer kan doen omdat dit aan de veren van de vogels blijft plakken en een smurrie kan geven.


marnic
Oud Lid
Posts :212

Oud Lid
2004-06-16 - 23:02:14

Karel / Mario, tuurlijk als net net vers badwater hebt gegeven dan drinken en baden ze in het water, maar voor vogel nummer zoveel 8 uur later is dit toch minder fris.

De meeste literatuur over vogels houden vertellen je dat je badwater gedurende een uurtje moet verstrekken i.v.m. vervuiling van het water, en nu blijkt dat vele Zebravinken kwekers gewoon alleen per 24 uur badwater verstrekken en de resultaten bemoedigend en beter als vroeger zijn.


Mario
Oud Lid
Posts :436

Oud Lid
2004-06-16 - 23:05:53

In het wild drinken ze urine van hoefdieren om te overleven dus ze kunnen wel wat verdragen.
Trouwens vogels in het wild bij ons drinken uit plassen die vervuild zijn,een gezonde vogel geeft voldoende weerstand tegen bacterieen enz...


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-06-16 - 23:25:00

Als je het badwater maar een uurtje wilt verstreken, passen ze dan zelf hun ritme aan en gaan ze dan ook in bad als jij dat wilt of moet je dan vaste tijden aanhouden?

Overigens vind ik het toedienen van medicijnen via drinkwater sowieso nooit zo'n goed idee. Je weet nooit of (en hoeveel) ze opnemen en de dosering per dag klopt dan niet meer.


marnic
Oud Lid
Posts :212

Oud Lid
2004-06-17 - 12:13:07

Karel, een vast tijdstip hebben mijn vogels niet nodig, zodra ik met de badschalen en gieter kom aanlopen hebben ze het al door en beginnen ze opgewonden te kwetteren en te fladderen, bijna alle vogels zijn binnen een 20 minuten in bad geweest. Ze houden wel altijd dezefde rangorde aan betreffende wie het eerst mag badderen.
Enkele gaan twee tot driemaal in bad binnen een halfuur tijd.
Ik haal altijd met een uur het badwater weg.


marnic
Oud Lid
Posts :212

Oud Lid
2004-06-17 - 12:22:38

Mario, urine is niet echt ongezond geloof ik, ik heb eens een programma gezien een paar jaar geleden waarin mensen werden gevolgd die s'morgens begonnen met een glas urine te drinken.

Maar aangezien wij in onze vogelverblijven veel meer vogels per m2 opp. hebben als in de natuur waardoor de vervuiling van het badwater ook veel extremer is hebben we sneller kans op uitbraak van allerlei ziekten.

Dat gebeurt ook vaak in die steden die zwaar zijn getroffen door een aardbeving of overstroming, dan breekt binnen een paar dagen de .... uit.

Dus jouw vergelijking van onze vogels t.o.v. de gang van zaken in de natuur gaat mijn inziens niet op.


Toine84
Geroyeerd
Posts :164

Geroyeerd
2006-02-04 - 12:19:03

Het kan natuurlijk zijn dat de vogels niet gelijk ziek worden, maar wat er nou de pluspunten van moeten zijn begrijp ik niet helemaal?



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 109 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede