Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > slow crop Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : slow crop
pana
Website Member
Posts :72

Website Member
2009-06-19 - 17:39:19 send message to pana

Wij kweken enkele rosé kaketoetjes op met de hand en gebruiken Kaytee. Daar waar wij voorgaande jaren geen enkel probleem hadden, hebben wij nu te maken met slow crop. Al enkele malen bij de vogelarts langsgegaan : geen schimmelinfectie, geen bacteriële infectie. Arts merkte wel op dat hij voorbije week al 5 mensen op consult kreeg met dezelfde klacht : allemaal kwekers met kaketoes die Kaytee gebruiken. Ondertussen zijn wij overgeschakeld op Nutribird, maar de kropjes legen nog steeds niet naar wens. Iemand suggesties ? Bedankt .


mootje
Website Member
Posts :322

Website Member
2009-06-19 - 18:08:30 send message to mootje

Hoi,

Kan vele redenen hebben, waaronder ook de omgevingstemperatuur en de temperatuur van de pap.
Hoeft geen schimmel te zijn maar kan toch een gistingsproces zijn.
Middelen als trisporal of nystatine kunnen uitkomst bieden bij de laatstgenoemden.
Ik zou het eerst toch met wat mildere middelen proberen, zoals Yacult of appel(cider)azijn.
Met appelciderazijn 2 hooguit 3 druppels op 30cc pap toevoegen.
Maar voorop staat dat je de oorzaak moet zien te achterhalen, en dat kan zomaar van alles zijn.
Verder..is er iets van slijmdraadjes te zien in de snavel, of vlekjes?

Groetjes Monica.


mila86
Website Member
Posts :111

Website Member
2009-06-19 - 19:23:45 send message to mila86

ik geef mijn handopfok vogels elke ochtend yakult door de pap.
dat is goed voor het legen van de krop en de darmflora.
de krop moet 1 keer per dag leeg zijn.
maar je zegt dat je het vaker heb gedaan dus misschien toch 1 keer te veel gegeven en dan is de rek er ook uit en dan leegt de krop ook slecht.
en wat monica zegt tempratuur.


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2009-06-19 - 20:14:24 send message to P.Rooth

Hallo
Wij gebruikten bij handopfok vooral in het begin biogarde yoghurt van mona ( rechtsdraaiend )en indien de kropjes niet echt leegraakten brandnetelthee door het papje .
Temperatuur papje kan vrij hoog zijn 36 graden is wel het minimale om te voeren anders aten ze bij ons het papje niet .
Yacult weet ik niet of dit wel geschikt is aangezien we daar geen ervaring mee hebben .

Succes
Paul


mila86
Website Member
Posts :111

Website Member
2009-06-19 - 21:33:57 send message to mila86

hoi Paul,

ik gebruik al jaren yakult elke ochtend door de pap de ouder vogels vinden het ook erg lekker boterham weken in yakult.
yakult dood bactirie daardoor als je uiteraart niet te veel voert kan je bijna geen kropverzuringen krijgen.

maar ieder zijn eigen ding natuurlijk en ervaringen u heeft goede ervaring met yoghurt en thee en ik met yakult.

gr
mya


pana
Website Member
Posts :72

Website Member
2009-06-19 - 22:11:12 send message to pana

Bedankt voor alle goede tips; een paar daarvan heb ik de voorbije dagen al uitgeprobeerd : brandnetelthee, appelciderazijn ... maar voorlopig niet al te veel resultaat. Ik denk dat zowel omgevingstemperatuur als voedseltemperatuur OK zijn. Zal morgen eens yakult gebruiken, houd jullie op de hoogte
Toevallig deze avond op Engels forum ( http://www.theperch.net ) volgend artikeltje :

Re: 17 Day Old Lovie Chick is Having Lengthy Crying Fits! Please Help
If you are using Kaytee Exact Hand Feeding Forumla, that's what causing the slow crop. I had a problem with a baby lovebird last year and I was using Exact. The formula was very slow to digest and the baby was not growing. I asked a couple of my local breeder friends if they had any problems with Exact and all told me yes. All of us have since switched to other formulas and Kaytee has admitted to having a problem with the formula.

With crop stasis, the last thing you want to offer is anything that contains sugar. It will cause the formula in the crop to ferment and you will end up with a crop infection for sure.

Toch eigenaardig dat Kaytee zelf toegeeft dat er iets mis zou zijn met de samenstelling van zijn voedsel.


rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2009-06-19 - 22:39:05 send message to rajar

Ik gebruik al jaren

1 deel lori food van cede
1 deel eivoer van cede
2 delen van alle gepelde zaden bij de natuurwinkel
zoals qinoa bulgur sesam enz (alles mengen en hiervan 2 delen.)
Let wel op dat s morgens de krop leeg is.Niet fijnmalen omdat de ouders al vanaf de eerste dag ook halve zonnepitten e.d. voeren. Ik heb hiermee nog nooit problemen gehad.


Mvg Rob


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2009-06-21 - 13:56:00 send message to P.Rooth

Hallo


Mya gebruikt dan Yakult wij doen dat met biogarde Yoghurt wat ook niet slecht is om alleen de yogurt of yakult te verstrekken zonder iets anders .
Herrinner me dat wij dat ook wel gedaan hebben indien we een jong noodgedwongen moesten opfokken met de hand en om dan de krop goed leeg te laten gaan allleen yoghurt om de zuurgraad te verhogen waardoor de spijsvertering beter werkt

Paul



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 240 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede