Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Zwartkopwever : zorg over voldoende aanneembaar voer Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Zwartkopwever : zorg over voldoende aanneembaar voer
chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-05-30 - 19:22:24 send message to chrislaevers

Mijn zwartkopweverpop heeft jongen in nest (meer dan één). Het oudste jong is 6 dagen oud en ik hoor het al sinds 3 dagen piepen. Veel vroeger dan vorig jaar.
Vorig jaar werden er twee jongen gevoerd met hoofdzakelijk dikke kruisspinnen die zeer gemakkelijk te vangen waren en in groot aantal(augustus-september) maar die zijn nu nog piepklein. Alle andere spinnen zijn schaars en veel kleiner.

Ze krijgen tweemaal daags : eivoer, kiemzaad, levende buffalo's, levende wasmottenlarven, diepvriespinky's, levende krekels.

Verder nog tussendoor al naar gelang de vangst aardwormen,groenvliegen (vleugel uitgetrokken), oorbeesten, spinnetjes maar ze zijn te klein en te weinig, waterjuffers (eentje gisteren en eentje vandaag en ik vind het helemaal niet leuk om ze te vangen).

Ik heb ook een klontertje gemalen rood vlees aangeboden (tartaar?), had geen effect, daarna nog eens geprobeerd met het zelfde maar dan 7 kleine gerolde bolletjes ter grootte van een kever. Ook geen effect.

De vogels hebben nood aan dikke spinnen en dikke gevleugelde insecten en die kan ik ze momenteel niet aanbieden. Ik moet niet alleen een alternatief voor mezelf vinden maar ook voor de mensen die deze vogels zouden willen houden en minder tijd hebben.

Ik zoek dus naar alternatieven...

Wat dat rood gemalen vlees betreft...ik durf het niet te lang laten liggen omwille van rottingsverschijnselen die de jonge vogels noodlottig zouden kunnen zijn. Ook neemt de pop het niet op.

Dus vraag ik me af of het iets met de reuk te maken heeft, of met de vorm of misschien wel met het vlees zelf. Of mischien wel met het 'wilde' in de vogels zelf.

Zijn er misschien mensen die met hun insecteneters trucjes hebben om een vogel dat te doen eten?
Ik voel dat ik niet het juiste aan het geven ben.
De buffalo's, de pinky's, de wasmottenlarven...dat is allemaal goed voor tussendoor, maar dat is het niet. Ik weet zelfs niet eens of ze wel de krekeltjes gebruikt.
Ook van de groenvliegen ben ik niet zeker.

Dus zou ik een experiment willen doen met combinatie rood gemalen vlees gemengd met gemalen verse vis.
Het gaat er om om een trigger te vinden die de pop er toe aanzet om dood vlees te eten, zoals ze sporadisch diepvriespinky's eet, maar iets dat meer doorweegt...
Het is dus een experiment!

Tartaar is, neem ik aan, rood gemalen vlees zonder vet. In natuuropvangcentra wordt het bij handopfok gebruikt voor jonge vogeltjes. Soorten waar in de natuur de ouders in en uit de nest vliegen de hele dag door om vers levend voer aan te brengen.
Mijn zwartkopwevers zijn ook zo. Eivoer eten ze niet.

Als er iemand tips heeft of ideeën over de vorm van het aangebodene, aarzel dan niet om het te zeggen.

Ik ga de visreuk uit proberen. Dus het rood gemalen vlees mengen met verse gemalen vis (alleen het vlees).
Welke vis zou ik nemen? Zoetwatervis of zoutwatervis? Misschien weet iemand wel waarom ik de ene beter niet neem, dan wel de andere.
Wat in aanmerking komt : roodbaars, forel, ...wat je in een kleine supermarkt vers vindt.

Het is dus iets uit proberen dat niet gangbaar is. Ik ondervind nu zelf dat het niet te doen is om de natuur te gaan plunderen, qua tijd is het ook niet acceptabel en vermits ik tijd heb, kan ik wel het een en het andere uit proberen dat qua tijd qua aanbieding practischer wordt.

De dochter zit op 3 eieren te broeden en zij is dus een ferme concurrente qua voedseltoevoer.

De man is weggevangen.

Alle tips zijn welkom, ook het afraden voor een reden die ik niet ken, is ook zeer welkom.

Met dank bij voorbaat.

Christine.






Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-05-30 - 22:49:27 send message to Karel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Helaas kan ik je niet helpen waar het de vlees-acceptatie betreft.

Het probleem van niet voldoende en/of geschikt levend voer kunnen aanbieden is niet onbekend. Er zijn artikelen gepubliceerd van mensen die in die periode de volieredeur openden om de ouders zelf in de natuur voedsel te laten zoeken.
Voorwaarden zijn natuurlijk dat je geen andere vogels in die voliere moet hebben, sluit de deur 's-avonds als de ouders weer binnen zijn ivm katten en ander gespuis, stop ermee als je vermoedt dat de jongen ieder moment kunnen uitvliegen.

Al met al een risicovolle actie, maar als het werkt is het de ideale situatie voor de vogels en de kweker.

Disclaimer:
Ik adviseer niets, maar noem de mogelijkheid slechts als optie.
wink ;)


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2009-05-30 - 23:08:03 send message to Ton Koek

Ik zou ook eens krekels en sprinkhaantjes proberen, te koop in diverse maten in zaken waar ze ook reptielen verkopen.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-05-30 - 23:20:33 send message to Karel

Heb ik ook aan gedacht Ton, maar zou een wevertje een sprinkhaan maatje 1 wel weg kunnen krijgen?


digipeet58
Website Member
Posts :582

Website Member
2009-05-30 - 23:37:56 send message to digipeet58

volgens mij (maar weet het niet zeker)
verkopen ze in reptielen zaken ook spinnen in diverse maten.
zou alleen geen vogelspinnen geven: g e i n t j ewink ;)


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2009-05-31 - 12:17:21 send message to Ton Koek

Ik denk dat ook wevers de prooi in stukken hakken als ze het willen eten. Mijn kleine tropen eten echt voor hun doen heel grote prooien zo. De bergastrildes bijvoorbeeld pakten echt forse krekels.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 123 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede