Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Volière maken Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Volière maken
Latias
Website Member
Posts :141

Website Member
2009-05-17 - 17:29:27 send message to Latias

Hallo,
ik wil graag een volière met nachthok maken met wat vogels erin (eerst gewoon één koppeltje ofzo).

Ik ben van plan hem tegen de schuur aan te zetten. Hij staat dan grotendeels uit de wind en in de zon, in de volle schaduw of half zon/half schaduw kan ook. Wat is het beste?

Ik zit er aan te denken om hout en gaas (of is vogelnet beter?) te gebruiken.

Kan ik als ondergrond gewoon de grond gebruiken die er nu ligt, of zal ik klinkers ofzo neer moeten leggen? (Ik vind zelf wat planten erin wel leuk).

En welke vogels zijn allemaal geschikt voor mijn volière? (Grasparkieten, valkparkieten, wat nog meer allemaal?)



Latias
Website Member
Posts :141

Website Member
2009-05-17 - 17:41:06 send message to Latias

Dit bericht is 3 keer gewijzigd

http://img193.imageshack.us/my.php?image=naamloosb.png

Zo zou het er ongeveer uit komen te zien.
Groen = bomen
Bruin = schuur
Grijs = gaas (achter het gaas heb ik een stukje tuin voor dingen die beschut en in de zon moeten staan)

Rood zou dan de volière moeten worden.
Ik zat te denken aan 3 meter breed, 1,5 meter lang en zo'n 2,5/2 meter hoog.

Ik hoop dat iemand tips heeft!


oli4
Website Member
Posts :745

Website Member
2009-05-17 - 17:52:37 send message to oli4

Als je er planten in wil kan je beter geen kromsnavels houden.wink ;)


digipeet58
Website Member
Posts :582

Website Member
2009-05-17 - 18:04:30 send message to digipeet58

gewoon tuingrond kan (heb ik zelf ook)
wel gaas ingraven en stenen opzet rand maken,
tegen, eventueel, ongedierte.
verder zijn er, via google, divers site's met beplanting wat wel en niet kan.
bij kromsnavels zoals al opgemerkt is beplanting vrij zinloos; de vogels slopen alles.
verder heel veel succes.
mvg. Peter


Latias
Website Member
Posts :141

Website Member
2009-05-17 - 19:03:01 send message to Latias

Bedankt voor jullie reacties!
Ik zat er zelf aan te denken te beginnen met kanaries, zebravinken en kwartels.
Iemand nog tips waar de volière sowieso aan moet voldoen?

En ik las dat je in plaats van gaas ook vogelnet kunt gebruiken. Dit zou beter zijn voor de vogels en makkelijk te spannen zijn. Iemand ervaring hiermee?


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-05-17 - 19:41:50 send message to chrislaevers

Latias,

Probeer een sluisdeur te voorzien. Deze is heel handig als je vogels moet wegvangen: je jaagt ze er in en dan kan je ze gemakkelijker vangen. Anders moet je zitstokken afbreken en zo om met je net de vogel(s) te kunnen vangen.

Als je zebravinken neemt, begin dan met één koppeltje. Ze broeden als muizen en het hele jaar door. Dat is misschien wel prettig maar telkens de jongen zelfstandig zijn, moet je de volière verstoren om deze weg te vangen. Als je ze laat zitten beginnen ze in nestkasten van andere vogels slaapplaats te vinden en na 4 maanden kunnen zij al zelf gaan broeden. Voor je het weet zijn ze in de meerderheid.

Als je voor volle grond kiest en natuurlijke beplanting, dan zullen Chinese kwarteltjes dat zeer op prijs stellen.

Wens je veel succes met je volière.

Christine


Latias
Website Member
Posts :141

Website Member
2009-05-17 - 20:49:25 send message to Latias

Ik moet dus eerst een laag stenen in de grond graven en daarop met het hout beginnen?


Latias
Website Member
Posts :141

Website Member
2009-05-19 - 17:35:19 send message to Latias

Zo moet het ongeveer worden:
http://img297.imageshack.us/my.php?image=voliere.png

Ik las dat tussen het steen en het hout plastic moet, om ongedierte tegen te gaan, maar komen die hier dan niet tussen?


parkietstijn
Website Member
Posts :71

Website Member
2009-05-19 - 18:05:40 send message to parkietstijn

Mooi ontwerp alleen vraag ik me af waarom wil je een deel van de voliere niet overdekt maken? (alleen gaas)

Dit zou ik alle tijden afraden omdat er hierdoor evt. vogelstront in de voliere kan komen van wilde vogels, die misschien wel een ziekte bij zich dragen (je weet het natuurlijk nooit)

En om nou te zeggen dat sommige vogels wel eens willen badderen ed. hier zijn prima badschalen voor te krijgen bij de dierenwinkel of vogelspeciaalzaak.

Ik zou het in ieder geval dicht maken, al is het maar met doorzichtige golfplaten ofzo, dan komt er toch genoeg licht naar binnen, geen vogelstront van wilde vogels alleen paar positief dus...

Succes met je keuze, ik hoop dat je iets aan mijn advies hebt!


Asura
Website Member
Posts :282

Website Member
2009-05-19 - 18:10:42 send message to Asura

Ligt er een beetje aan wat voor vogels in de voliere komen, maar mijn grasparkieten zijn echt dolblij met het stukje zonder dak (alleen gaas). Als het regent gaan ze daar altijd zitten 'douchen' terwijl ze toch ook altijd een badje ter beschikking hebben.


Latias
Website Member
Posts :141

Website Member
2009-05-19 - 18:35:18 send message to Latias

Ah, nu twijfel ik weer of ik het open moet laten of niet..
Ik denk dat ik toch wel een stukje open laat, omdat ik, zoals boven mij al is gezegd, ook denk dat de vogels dit wel prettig vinden.

E: Ik lees nu al op meerdere forums dat het toch niet zo verstandig is een gedeelte open te laten, dus misschien toch maar niet..


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-05-19 - 18:48:35 send message to chrislaevers

Twee volières zijn bij mij verbonden met een vlieggat op vlieghoogte en een loopgat op de bodem. Er was een tijd dat de tweede volière niet overdekt was.
Eén van de jonge diamantduifjes was daar terechtgekomen en na een wolkbreuk was die dus dood en op 20 cm van het doorloopgat. Toen heb ik alles maar overdekt.
Pas uitgevlogen vogeltjes kennen de weg nog niet en met een wolkbreuk blijven ze zitten.
Bekijk het maar.happy :)

Christine


Latias
Website Member
Posts :141

Website Member
2009-05-20 - 20:03:10 send message to Latias

Oke, dan ga ik hem dus overdekken happy :)
Is het ook belangrijk dat ik eerst een fundering (Dat is toch de betonnen vloer onder ed grond waar de stenen dan op staan zeg maar) stort, of zou ik ook wel gewoon een gat kunnen graven en hierop beginnen met de stenen?


Robert84
Website Member
Posts :44

Website Member
2009-05-22 - 19:52:22 send message to Robert84

Hoi hoi,

Ik heb een voliere maar geen plek voor een nachthok. Nu wil ik er 1 boven op mijn voliere maken. Weet iemand of mijn grote parkieten er dan wel van onderuit in vliegen>??

Help help

Groeten,

Robert


Latias
Website Member
Posts :141

Website Member
2009-05-22 - 21:35:10 send message to Latias

Ik heb er niet veel verstand van, maar ik denk dat wanneer het gat groot genoeg is ze er wel door zullen vliegen.. Misschien niet meteen maar als ze het eenmaal door hebben wel happy :)

Trouwens, ik heb nog heel veel planken die aan de buitenkant ingesmeerd zijn met carboleum, 10 jaar geleden. Kan ik deze gebruiken of is dit schadelijk voor de vogels?
En ik ga morgen beginnen met het graven van een sleuf waar ik de stenen in ga metselen, als fundering, maar hoe diep moet ik dan ongeveer gaan?



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 264 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede