Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Hoeveel vogels en welke combi? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Hoeveel vogels en welke combi?
Marcus
Website Member
Posts :46

Website Member
2009-04-28 - 18:22:08 send message to Marcus

Ik heb mijn nieuwe buitenvoliere (bijna) klaar en ik wil binnenkort de vogels er in doen. De nieuwe voliere is 2x2x3 meter en volop beplant. Mijn 1e vraag: Hoeveel vogels zou ik hier in kunnen houden? Het is niet mijn bedoeling om zoveel mogelijk jonge vogels te gaan kweken, maar als er een paar jongen worden geboren is dat leuk. Deze zullen worden uitgevangen als ze zelfstandig zijn. De vogels die ik in gedachten had zijn voornamelijk kleine tropen:
- binsenastrildes
- sint helena fazantjes
- zilverbekjes of japanse meeuwen
- driekleur papegaaiamadines of roodkop papegaaiamdines (deze kunnen kruisen weet ik)
- spitsstaartamadines
- gouldamadines
- chinese dwerkwartels
- vlammenwevers
- bichenowastrildes
Van elke soort wil ik maar 1 koppel in de voliere. Mijn 2e vraag is dan ook: Kunnen deze tropen goed bij elkaar zonder dat ze vechten of kruisen? Dit wil ik namelijk beslist voorkomen! Wat zou de beste combinatie zijn met deze vogels?


EdensB
Website Member
Posts :220

Website Member
2009-04-28 - 22:12:35 send message to EdensB

Gouldamadines en Papagaaiamadines kunnen kruisen, qua vechten denk ik niet dat de soorten die je noemt veel problemen zullen geven.


Richard V
Website Member
Posts :392

Website Member
2009-04-28 - 22:40:54 send message to Richard V

mijn voliere is ook flik beplant en is 4 bij 4 meter qua oppervlakte en ruim 2 meter hoog. Hier in zijn gehuisvest:
1 paartje goulds
1 paartje driekleurpapegaai-amadines
1 paartje binsen
1 paartje st helena's
2 paartjes bruinborst rietvinken
1 paartje timor zebravinken
1 paartje harlekijn kwartels
3 manlijke goudbuikjes.

Ik denk zelf dat er wel ongeveer 3 paartje bij zouden kunnen zonder dat ze elkaar in de weg zouden zitten of dat het zou leiden tot ruzie.
Gaat echter niet gebeuren, ik vind het prima zo, hoewel ik wel graag wat goudbuik popjes zou willen natuurlijk.

misschien kun je hier uit afleiden wat in jouw voliere zou passen.



toontje
Website Member
Posts :86

Website Member
2009-04-29 - 10:34:42 send message to toontje



digipeet58
Website Member
Posts :582

Website Member
2009-04-29 - 10:45:32 send message to digipeet58

ik heb ook kleine tropen (zie mijn voliere)
roodkoppapegaaiamadines en driekleurpapegaaiamadines en goulds heb ik samen gehad zonder kruisingen, kruisingen krijg je als je van bovengenoemde soorten 1 exemplaar hebt,
dan zoeken ze elkaar op (dus bv. 1 3kleur pop x 1 roodkop man)
overigens kunnen japanse meeuwen en zilverbekken ook kruisen.
er bestaan zelfs kruisingen van zilverbek x st.helena fazantjes.
mijn spitsstaarten en zebravinken heb ik weggedaan omdat ze te overheersend waren.
heb geeb wevers (ook geen ervaring mee)
wel bourksparkieten en diamantduifjes; bijna nooit problemen.
tot zover mijn ervaringen.
PS. mijn voliere is ook flink beplant.


lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2009-04-29 - 17:10:36 send message to lZebravinkjel

Houdt er wel rekening mee dat als je jongen hebt het aantal vogeltjes verdrievoudigd kan zijn.


Jhoukes
Website Member
Posts :156

Website Member
2009-04-29 - 17:54:51 send message to Jhoukes

Ik heb zelf ook een voliere van jou grootte. Ik houdt hier vier koppels in. Ik wil dan ook graag jongen en met meer dan 4 koppels heb ik gemerkt dat er teveel gestoord wordt en er niks terecht komt van jongen vogels.

De vogels die ik bij elkaar heb zijn:

Binsenastrilde
Bruinborstrietvink
Roodkoppapagaai amadine
Roodkop amadine

Dit gaat erg goed samen ik heb problemen gehad met de spitstaartamadine deze waren erg vel tegenover de andere vogels. Maar dat heeft misschien aan de persoonlijke aard van de vogels gelegen.

Nog een tip voor jou lijstje misschien de bruinborstrietvinken zijn ERG leuke vogels voor in de voliere daarnaast kweken ze ook vrij gemakkelijk in een voliere.

Trouwens hiervoor gouldamadine gehad bij roodkoppapagaai amadine zijn nooit gekruisd.

Gr.

Jordy


Tenzi
Website Member
Posts :261

Website Member
2009-04-29 - 18:02:00 send message to Tenzi

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

In een grote voliere (7x4x2 mtr) heb ik:

groep gouldamadines
groep binsenastrilde
groep bruinruggoudmussen
1 stel blauwkopblauwfazantjes
1 stel 3kleurpapagaaiamadines
1 stel witte japanse meeuwen
1-3 chinese dwargkwartels
1 stel paradijswida's
1 stel splendidparkieten
en binnenkort 1 stel st. helenafazantje.

In het verleden heb ik er ook in gehad (niet allemaal tegelijk): maskeramadines, roodkoppapagaaiamadines, spitsstaarten, zwartbuikwever, bourkeparkieten, blauwgrijsroodstaartje, witwangmeesastrilde, diamantduiven en rijstvogels.

Met al deze vogels nooit enige problemen gehad, behalve met:
de zwartbuikwever (territoriaal gedrag, een deel van de voliere in bezit nemen en andere vogels daaruit wegjagen)
roodkopamadine (ander vogels wegjagen bij voederplekken)
Rijstvogels (andere jongen uit nesten roven, dominant aanwezig)
spitststaarten (jonge uitgevlogen vogels gaan slapen in nesten van andere vogels, ongeacht of deze bezet zijn).

De bruinruggoudmussen zijn wel druktemakers (druk vliegen, kwetteren en constant met elkaar bezig,) maar hebben totaal geen oog voor andere vogels ook al nestelen deze nagenoeg op of onder hun nesten (binsen en japanse meeuwen).


Marcus
Website Member
Posts :46

Website Member
2009-05-02 - 20:25:17 send message to Marcus

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Bedankt voor alle reacties. happy :) Ik heb vandaag de vogels in de voliere gedaan. Ik heb uiteindelijk voor 5 koppels gekozen, uitgaande van de reacties hier. Ik kijk het even aan, er kan altijd weer een koppeltje uit of bij. Het zijn uiteindelijk geworden:
- koppel sint helena fazantjes
- koppel zilverbekjes
- koppel vlammenwevers
- koppel binsenastrildes
- koppel driekleur papegaaiamadines
En op de bodem natuurlijk een trio chinese dwergkwartels (natuurbroed). Aan het eind van de zomer, wanneer de gouldamadines uitgeruid zijn, vervang ik de binsen en de driekleuren door 2 koppels gouldamadines. Dan kunnen zij op rust, en kan ik toch nog even doorkweken tot laat in de herfst. laugh :D


Robert84
Website Member
Posts :44

Website Member
2009-05-22 - 23:49:45 send message to Robert84

Iemand enig idee of een koppel swiftparkieten bij een koppel kakariki's in 1 voliere van 3m lang bij 2 m hoog en 80 cm breed met genoeg broedblokken kan?



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 167 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede