Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > help , pop roodvleugel is niet goed. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : help , pop roodvleugel is niet goed.
ineznick
Website Member
Posts :654

Website Member
2009-04-26 - 11:11:40 send message to ineznick

Hallo ,
vanmorgen kwam ik in het nachthok bij de roodvleugels. De man had ik al zien vliegen in de buitenvoliere ,maar de pop was nog binnen.
Omdat ze van de week druk waren met paren, dacht ik dat de pop misschien wel in het blok zat.
Dus even gekeken, maar daar zat ze niet.
Ze zat op de grond en toen ik haar naderde vloog ze niet op.
Dit doet ze anders gelijk wel, ik vertrouwde het niet. Ik kon haar zo oppakken, dat is helemaal niet goed dacht ik.
Toen ik haar geinspecteerd had, zag ik dat ze een soort vlees bult uit haar cloa hing.
Is dit misschien een ei zonder schaal?
Ik heb het goed schoon gemaakt en haar apart gezet.
Wie kan mij vertellen wat hier aan de hand is en wat ik hier mee aan moet.
Alvast bedankt .

gr gerben


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-04-26 - 11:19:59 send message to Karel

Bij het leggen van een ei (het eerste?) stulpt de cloaca soms flink naar buiten. Heb je al in het nachthok gekeken of er ergens een ei ligt?

Houd haar even apart en zonodig onder een warmtelamp, zodat ze weer op krachten kan komen.


ineznick
Website Member
Posts :654

Website Member
2009-04-26 - 11:50:03 send message to ineznick

Hallo Karel,
Bedankt , ze heeft inderdaad van de week een ei (woensdag geloof ik)op de grond laten vallen.
Ik heb haar nu ook apart zitten, maar het probleem is dat ik morgen op vakantie ga.
En ik ga niet met een fijn gevoel weg zo. Als ze het maar overleefd.
Ik hoorde van iemand anders dat de darmen er wel uit kunnen zijn gekomen, als dat zo is.
Dan ziet het er niet zo mooi uit.
Het was haar eerste ei, maar dit is geen jonge pop, de pop is 10 jaar en heeft al diverse nesten gehad.
Kan het dan ook mis gaan??

gr gerben


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2009-04-26 - 14:03:15 send message to ParkietenPeter

Het kan inderdaad zijn dat ze te hard heeft moeten persen (mischien n.a.v. legnood) omn het ei eruit te krijgen waarbij ze dus een stuk van de cloaca uitduwde.

Indien je dit met beleid kunt/durft/wilt kun je proberen dit terug te duwen. Zorg hierbij voor schone(ontsmette) en warme vinger, geen scherpe nagel.
Denk je dat niet te kunnen of ook maar bij enige twijfel, blijf er dan vanaf en dan zou je verzorger misschien met haar naar een vogelarts kunnen gaan morgen.

Even apart zetten is altijd al goed. Je kunt de cloaca ook nog insmeren met vaseline of een ander geschikt glijmiddel.

(Zo heb ik het tenminste geleerd. Gelukkig nog niet nodig gehad.)

Zoiets gebeurt natuurlijk altijd op de ongunstigste momenten.

Succes en toch een onbezorgde vakantie.

wink ;) Peter


ineznick
Website Member
Posts :654

Website Member
2009-04-26 - 14:10:10 send message to ineznick

Hallo Peter,
Dat ga ik proberen, alle reacties zijn welkom.
Ze eet al wel en zit nou lekker in de zon bij me in de tuin.
Ik heb haar zolang even in een soort caviabak gezet en ze heeft al wat groenvoer gehad en wat gedronken.
Ik ga proberen om alles weer naar binnen te drukken, heel voorzichtig.
bedankt.

gr gerben


mootje
Website Member
Posts :322

Website Member
2009-04-26 - 15:26:02 send message to mootje

Hoi Gerben,

Voor dat je het terug drukt kan je beter eerst even voorzichtig voelen of er nog een ei achter zit, anders beter niet terugdrukken.
In dat geval kan je het voorzichtig deppen met parafine olie, om de massa soepel te houden, en zodat het niet teveel uitdroogd.
Heb je niemand bij wie je de vogel voor de vakantie neer kan zetten, zodat die er voor zorgt?

groetjes Monica.


ineznick
Website Member
Posts :654

Website Member
2009-04-26 - 15:37:30 send message to ineznick

hallo monica,
Ik heb het heel voorzichtig geprobeerd , maar ik durfde het niet aan, om door te drukken.
Ik heb het in gesmeerd met olie.

gr gerben


Sootje
Website Member
Posts :21

Website Member
2009-04-26 - 15:57:18 send message to Sootje

Hallo ik heb ook roodvleugels gehad en de pop ook ongeveer 10 jaar oud heeft er met pijn en moeite vorig jaar de eieren uit gekregen.
Ze zat ook iedere keer op de grond legnood, ik heb haar toen met lauw warm water iedere keer de cloaca vochtig gemaakt.
Ze is toen de eieren wel kwijt geraakt maar is niet gaan broeden. Veel sucses ermee.


mootje
Website Member
Posts :322

Website Member
2009-04-26 - 16:18:51 send message to mootje

Hoi Gerben,

Maar heb je iemand die tijdens de vakantie capabel genoeg is om haar te verzorgen?

Groetjes Monica.


ineznick
Website Member
Posts :654

Website Member
2009-04-26 - 23:40:04 send message to ineznick

Hallo Sootje,
Bedankt voor je reactie, het lijkt inderdaad beter te gaan vanavond.En als ze niet gaan broeden, jammer hoor , maar ik vind het op dit moment belangrijker dat ze zelf redt.
Volgend jaar maar weer eens.
En Monica, als ik ik op vakantie ben past Esjo op die zit hier ook op vogelarena.
En als er 1 wel capabel hiervoor is dan is zij dat wel. Dat moet goed komen.

gr gerben

P.S.Bedankt voor jullie reacties, vanmorgen dacht ik nog dat ik een mooie pop kwijt zou raken en nu denk ik daar al weer heel anders over, dank zij jullie.


ineznick
Website Member
Posts :654

Website Member
2009-05-01 - 17:00:23 send message to ineznick

Nou , ben net terug van vakantie en de roodvleugel pop is weer goed.
Alleen is ze nog erg mager , ik heb haar behandeld voor wormen van bogema. Een pipetje in de nek, is dit goed spul?
Wat voor spul gebruiken jullie voor de vogels en werkt goed??

gr gerben



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 115 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede