Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Pauwstaartduif Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Pauwstaartduif
Just_Nele
Website Member
Posts :15

Website Member
2009-04-20 - 13:55:43 send message to Just_Nele

Hoi!

Ik ben al 2 jaar bezig met het houden van witte lachduiven.

Ik wil graag een stapje hoger en wil graag een koppel Pauwstaartduiven aanschaffen!

Wie weet of dit verstandig is?
Wie weet er veel over pauwstaartduiven en hoe je ze moet verzorgen?

Moeten ze ook los vliegen? Want daarmee ben ik nog niet zo bekend.

Wie heeft tips, handige site's ofzo?



ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2009-04-20 - 14:18:13 send message to ParkietenPeter

quote
Wie weet of dit verstandig is?

Hoezo, verstandig? Het zijn vogels die goed te houden zijn. Wel iets meer eisen stellen als een vlieguif.
quote
Wie weet er veel over pauwstaartduiven en hoe je ze moet verzorgen?

Veel is veel gezegd, maar ik heb er wel meerder gehad.
quote
Moeten ze ook los vliegen?

Pauwstaartduiven hebben niet zoveel vliegruimte nodig, ze blijven dicht bij huis. Als je de boernepauwstaart hebt die kunnen best een aardig ronje vliegen. De echte pauwstaartduif niet zo.
Het mooiste is natuurlijk wel als ze de gelegenheid krijgen om dagelijks los te vliegen.
quote
Wie heeft tips, handige site's ofzo?

sierduif.nl is een hele goede plaats om te starten.
En google natuurlijk.


Just_Nele
Website Member
Posts :15

Website Member
2009-04-20 - 15:09:18 send message to Just_Nele

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ok,! Heel erg bedankt!
Weet er iemand ook hoe je ze naar huis kan laten vliegen en of je dan zeker een til nodig hebt?
Ik ben nog niet in het bezit van een duiventil, maar wat moet dat moet dus dan schaf ik er wel een aan.

Maar eerst zeker weten dat ik ze pakwink ;)


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2009-04-20 - 16:03:23 send message to ParkietenPeter

Op zich kunnen ze zeker in een til. Je hebt 'muurtillen' of een til op een paal.
Maakt niet veel uit welke je neemt.

Je zult een duif zeker moeten laten wennen. Bij een til is dit iets moelijker dan wanneer je een voliertje hebt met een spoetnik.

Je zult de duiven op moeten sluiten en voor de opening van de til een kooitje jangen zodat de duif vanuit de til daarin kan en de omgeving kan zien. Je zult ze toch zeker een week of 4 moeten vasthouden. Anders heb je kans dsat ze verloren vliegen.

De dag voordat je ze dan loslaat is het verstadnig om ze geen eten te geven. Op de dag dat je ze loslaat zou ik dit tegen de avond doen. Hiermee is het makkelijker om ze terug te fluiten en met voer terug te lokken.
Doe dit zodra ze uitvliegen en op het dak gaan zitten. Eenmaal binnen weer een paar dagen vasthouden en dit ritueeltje nog eens herhalen. Gaat dit goed dan kun je ze met een gerust hart loslaten.
Het is verstandig om ze op een vaste tijdstip (komt niet op een kwartier) te voeren en hierbij dan ook te rammelen met de voerbak en te fluiten.

wink ;) Peter


Just_Nele
Website Member
Posts :15

Website Member
2009-04-20 - 16:48:36 send message to Just_Nele

Ok,,

We hebben een voiliere, maar met andere duiven erin: Lachduifjes...
Dus dan moet het toch in een til ben ik bang

Nog andere sugesties"??


Max.Weijers
Oud Lid
Posts :629

Oud Lid
2009-04-20 - 16:55:19 send message to Max.Weijers

Als wij duiven latan wenen in de til laten we ze er hooguit 2 weken in. Ze hebben echt niet veel ruimte nodig. wij hebben ze normaal los in de tuin vliegen, maar we moesten er 2 vangen (om te verkopen) en hebben we die tijdelijk in een kweekkooi gedan(waar ze net de kont in kunnen keren) en daar hebben ze in een paar dagen tijd 2 eieren in gelegd, dus konden we ze niet meer verkopen. En nog voor de jonge duif zelfstandig is hebben ze weer een nieuw nest, dus we moet er snel bij zijn dalijk.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2009-04-20 - 17:21:05 send message to ParkietenPeter

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Max, vind ik geen goede zaak om zo te promoten.
Duiven hebben weldegelijk meer ruimte nodig dan alleen om hun kont te keren. Kijk als je ze elke dag uit laat vliegen hoeft de til inderdaad niet groot te zijn.

Die eieren zaten er al in. Je kunt ze natuurlijk altijd wegnemen óf mét eieren verkopen. Wil ook nog best wel eens goed gaan.



Max.Weijers
Oud Lid
Posts :629

Oud Lid
2009-04-20 - 17:35:55 send message to Max.Weijers

Dan doen wij nooit. met eieren verkopen of weggooien.

wij hebben ze altijd losvliegen in de tuin.


Just_Nele
Website Member
Posts :15

Website Member
2009-04-20 - 19:41:08 send message to Just_Nele

Maar wat moet ik doen!?

Zal ik ze wel nemen?
En ik hoorde dat je het mannetje en vrouwtje buiten het broedseizoen uit elkaar moet houden!
Is dat waar? en waarom!?


Max.Weijers
Oud Lid
Posts :629

Oud Lid
2009-04-20 - 20:30:37 send message to Max.Weijers

Ik zou niet weten warom. Ik heb ze het hele jaar bijelkaar. Mischien bedoeld hij dat zodat je niet zoveel jongen kreigt, want de meeste mensen de een koppel pauwstaarten kopen hebben er volgend jaar tussen de 10 en 20.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2009-04-21 - 12:51:36 send message to ParkietenPeter

Wanneer je selectief wilt kweken, meestal om TT-kwaliteit te krijgen, worden inderdaad de koppels buiten de broedperiode gescheiden.

Zo kan de kweker dan ook ieder jaar zijn eigen koppels samenstellen. Bij duiven werkt dat zo.
Op deze manier kan een serieuze kweker de kwaliteiten die een duif doorgeeft bij elkaar brengen om zo hoge ogen te scoren op een TT.

Dat is het verschil tussen enkel een houder( voor de leuk) en een kweker.




Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 198 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede