Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > vernielen van de eieren bij de grijze roodstaarten ! Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : vernielen van de eieren bij de grijze roodstaarten !
grijze 14
Website Member
Posts :35

Website Member
2009-04-18 - 11:58:50 send message to grijze 14

goedendag allemaal,

ik heb op dit moment een koppel grijze roodstaarten wat eieren heeft (had).
ik kan op de camera in het broedblok zien dat de man de eieren bewust en vrij hardhandig vernielt.
mijn vraag is

" waarom zou de man dit doen? "


basbr_94
Website Member
Posts :88

Website Member
2009-04-18 - 12:04:25 send message to basbr_94

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

jaloers?,, het nageslacht zou veel te veel aandacht van de pop opeisen zodat hij geen aandacht meer krijgt en michien dit wilt voorkomen? heb totaal geen idee maar 't zou kunnen    toch?


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2009-04-18 - 18:00:22 send message to Rogert

Waarom de man dit uiteindelijk doet kun je alleen maar naar raden. Maar wat Bas schrijft is aannemelijk.

Ik heb dezelfde ervaring, en in mijn beleving kwam het doordat de man een halftamme vogel was. Altijd veel aandacht gehad van de verzorger en de pop, maar tijdens de broed kreeg hij erg weinig aandacht. Dit werkt frustrerend voor de man. Als de eieren onbeschadigd bleven en er waren jongen, dan botvierde de man zijn frustratie op de jongen door de poten af te bijten. De pop kan immers niet continue haar kroost beschermen.

Een (semi)oplossing zou zijn om de man meer aandacht te geven, de kooi op te splitsen en veel verijkingsmaterialen in het hok te plaatsen. Geef de man wel de mogelijkheid om de pop te voeren, maar laat hem niet in het blok. Prefentief de eieren omruilen voor kunsteieren en de echte laten meedraaien in de broedmachine.

Ik heb zelf mijn man in een aparte kooi geplaatst, maar daarna is de klik tussen man en pop nooit meer goed gekomen.


grijze 14
Website Member
Posts :35

Website Member
2009-04-18 - 20:02:42 send message to grijze 14

het is vrij aannemelijk dat de man dit doet uit ongenoegen.
maar zal hij dit blijven doen of zal hij er ooit vrede meehebben dat de pop broed?


G. Bekkers
Website Member
Posts :51

Website Member
2009-04-18 - 21:18:09 send message to G. Bekkers

Misschien kalk, calcium tekort.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2009-04-18 - 21:40:21 send message to Rogert

quote
het is vrij aannemelijk dat de man dit doet uit ongenoegen.
maar zal hij dit blijven doen of zal hij er ooit vrede meehebben dat de pop broed?



??? de tijd zal het leren. Mogelijk als hij geleerd heeft dat er jongen uit het ei komen en dat hij het dan druk gaat krijgen dat hij het niet meer doet, maar het kan ook anders uitpakken.

Als je de eieren omruilt voor kunsteieren dan beleeft de man er mogelijk ook minder lol aan.

Calcium-tekort kan ook aannemelijk zijn, aangezien grijze roodstaarten geen kalk kunnen vrijmaken uit hun botten. Maar dan zou je dit gedrag eerder bij de pop verwachten dan bij de man.
Daarom is het belangrijk om bij grijze roodstaarten altijd kalk apart bij hun dieet te verstrekken. Maar let wel dat er dan ook voldoende fosfor in hun voeding moet zitten. Kalk kan alleen goed opgenomen worden mbv fosfor.


grijze 14
Website Member
Posts :35

Website Member
2009-04-24 - 20:12:44 send message to grijze 14

bedankt voor jullie reacties zo ver,

kalk zal het probleem niet zijn, want ze krijgen genoeg calcium door het drinkwater.

vandaag zie ik dat de man weer kwaad het broedblok binnen komt en binnen 10 seconden het ei vernielt voor mij onverklaarbaar waarom!
zijn er mensen die dit ook wel eens hebben meegemaakt?
en zo ja, wat kun je er aan doen!
(behalve broedmachine dan)


mila86
Website Member
Posts :111

Website Member
2009-04-24 - 22:38:11 send message to mila86

misschien een oplossing om de man eruit te halen als eerste ei er ligt??
een grijze pop doet eigelijk toch al het werk.

ik heb het met valkjes ook gedaan dan weet ik wel wat een vergelijking maar toch heilp wel.

iets anders kan ik niet verzinnen wat kan werken...

gr
mya



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 191 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede