Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Pyrrhura ouders vreten tenen aan van hun jongen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Pyrrhura ouders vreten tenen aan van hun jongen
patrickprincen
Website Member
Posts :86

Website Member
2009-04-15 - 21:52:30 send message to patrickprincen

Hier word ik niet goed van. Vandaag tijdens een nestcontrole kwam ik er tot mijn grote schrik achter dat de teentjes van de jongen beschadigd zijn. Volgens mij zijn ze aangevreten door de ouders. Dit was vorig jaar ook zo. Alleen nu lijkt het erger te zijn. De ouders voeren hun jongen perfect, daar ligt het niet aan. Ik zou niet weten wat ik hier aan zou kunnen doen, jullie?
Het is nu toch te laat, uit ervaring weet ik dat dit niet meer goed komt. Vorig jaar zijn al hun jongen op stok gekomen, alleen wel met gehavende pootjes. Ik hoop op een reactie....

Bedankt alvast,


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2009-04-16 - 11:55:13 send message to Antonia

Zo heb ik een amazone die ook door de ouders zou zijn verminkt, stuk van de vleugels eraf en wat teentjes. Ik denk dat je het best zodra je dat ziet, de jongen eruit kan nemen, lijkt me te pijnlijk als je ze laat zitten en de ouders gaan ermee door.


patrickprincen
Website Member
Posts :86

Website Member
2009-04-16 - 12:56:39 send message to patrickprincen

De jongen eruit halen is geen optie, dat zou betekenen dat ik de jongen met de hand moet groot brengen. Daar heb ik de tijd niet voor.
De jongen onder brengen bij een ander koppel pyrrhura's gaat ook niet lukken. Mijn andere koppels hebben pas net hun eerste eieren.

Misschien is er wel een zalfje of een ander goedje dat je op de pootjes zou kunnen smeren, zodat de ouders het niet in hoofd halen om er aan te knagen. Ik weet dat in de kippenhouderij Hertshoorolie wordt gebruikt. Dit stinkt een uur tegen de wind. Maar om dit nu op die kleine pootjes te smeren?


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-04-16 - 14:09:04 send message to Karel

Je zou er Acederm (zalf) op kunnen smeren. Dat is goed voor genezing van de wond en smaakt erg smerig, zodat de ouders er verder vanaf blijven.

Als de ouders toch door blijven gaan, zul je een oplossing moeten vinden voor handopfok. Je kunt een jong niet zomaar laten liggen in de wetenschap dat het verder verminkt gaat worden en pijn zal hebben.
Dat is niet alleen mijn mening maar ook nog eens wettelijk bepaald!


patrickprincen
Website Member
Posts :86

Website Member
2009-04-16 - 16:37:38 send message to patrickprincen

Karel,

Bedankt voor de tip. Ik zal eens navraag doen bij mijn vader, die heeft een boerenbedrijf. Ik weet dat hij ook gebruik maakt van acederm. Maar dan in de vorm van een spray.
Wat betreft je laatste opmerking. Je hebt volkomen gelijk. Het is niet zo dat de complete tenen zijn afgevreten. Alleen een aantal nageltjes, zover ik het tot nu toe heb kunnen bekijken.
Ga vanavond meteen actie ondernemen, ik houd jullie op de hoogte.


patrickprincen
Website Member
Posts :86

Website Member
2009-04-17 - 09:16:25 send message to patrickprincen

Heb gisteren zoals gezegd de pootjes ingesmeerd met acederm spray. Ik heb dit eerst op mijn hand gespoten waarna ik de pootjes in de spray gedoopt heb.De spuit bus staat behoorlijk onder druk, om te voorkomen dat de jongkies helemaal onder spray kwamen te zitten, heb ik het zo maar gedaan.
Het eerste jong heb ik geringd. Denk dat ik vanavond het twee jong kan ringen.

Spannend, we kijken vanavond verder


patrickprincen
Website Member
Posts :86

Website Member
2009-04-17 - 21:42:57 send message to patrickprincen

Het leven is soms hard, toen ik deze avond het tweede jong wilde ringen kon ik het jong dat ik gisteren heb geringd niet meer vinden in het blok. De snavel van de man zat helemaal vol met bloed. Hij is blijkbaar de dader van de verminkingen van de jongen. Bij controle van de andere jongen bleek dat de teentjes van de overgebleven jongen zo beschadigd waren, dat er voor mij maar een oplossing mogelijk was. Ik heb de jongen uit hun lijden verlost.
Ik kweek toch al een aantal jaren met pyrrhura's maar dit heb ik nog niet meegemaakt.
De man is blijkbaar zo fel dat hij in broedstemming blijft en de jongen daarom te grazen te neemt.
Dit is toch niet pyrrhura eigen?
Ik kan je vertellen dat ik vandaag een klangryte dag heb.



molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2009-04-17 - 21:54:38 send message to molineti

Ik heb geen ervaring met pyrrhuras,maar met mijn ervaring met andere soorten zou ik zeggen;als de het eerste ei aangepikt is,de man wegvangen.

een goede pop brengt makkelijk 1 ronde succesvol groot.

houdoe

Rene


Leandro
Website Member
Posts :234

Website Member
2009-04-17 - 21:54:58 send message to Leandro

Ik vind dit zeer erg voor je , hopelijk doet de man dit het volgende legsel niet meer !! sad :(


patrickprincen
Website Member
Posts :86

Website Member
2009-04-17 - 22:08:54 send message to patrickprincen

De man wegvangen, daar heb ik ook over nagedacht. Ik weet niet of dat mogelijk is bij pyrrhura's?
De vogels minder eiwitrijk eivoer geven lijkt me ook geen optie. De jongen moeten toch ook hun energie krijgen.....
Het lijkt wel of alle mannen dit jaar feller zijn dan de voorgaande jaren. Een ander koppel maakt er een ook een potje van. Elke avond liggen de eieren onder het nest materiaal. Ik heb ze nu kunsteieren gegeven totdat de pop vast gaat zitten. Normaal doe ik dit nooit bij pyrrhura's. Zij staan namelijk bekend als zeer betrouwebare ouders.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-04-17 - 23:02:36 send message to Karel

Inderdaad heel vervelend. Tegen zo'n man is geen kruid gewassen. Uitvangen kan een oplossing zijn, maar het kan evengoed gebeuren dat de pop niet door blijft broeden. Wordt de pop tijdens het broeden door de man gevoerd bij pyrrhura's?


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2009-04-18 - 10:47:35 send message to denegon

als de pop eieren gaat leggen ook meteen al het eivoer en kiemzaad weg halen en zeer karig voeren zodat de broed drift van de man afzwakt. na een week dat de jongen zijn uitgekoemen dit weer langsaam opvoeren zodat de jongen het weer binnen krijgen. hopelijk is je man dan zo rustig dat het niet meer gebeurd maar ja het hoeft niet.
ik heb net weer een jonkie van de caiques niet meer terug gevonden dus het blijft zoeken naar oplossingen.
ik ga zelfs proberen grotere kooien te maken en ze over te plaatsen.
groetjes en Suc6 egon


basbr_94
Website Member
Posts :88

Website Member
2009-04-18 - 12:07:18 send message to basbr_94

mijn catharina man heeft ook zoon probleem. het legsel wordt alleen grootgebracht als ik de man wegvang, het vorige keer had ik het telaat opgemerkt met als gevolg 2 dode jongen. ze zijn nu weer met een nieuw legsel bezig heb de datum opgeschreven en een dag voordat de het eerste jong moet uitkomen. verplaats ik de man naar een andere vlucht waar hij alleen zit. michien 'zielig' voor de man maar anders is er gewoon geen houden aan.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 169 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede