Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Bonte boer plukt Timneh Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Bonte boer plukt Timneh
Gonnie
Website Member
Posts :31

Website Member
2009-04-15 - 12:49:39 send message to Gonnie

Beste mensen,

Wie kan mij adviseren in het volgende:
Sinds 4 jaar heb ik een tamme Bonte Boer samen met een tamme Timneh in een kooi in de huiskamer (als ik thuis ben zijn ze overigens altijd los). Sinds een maand of 6 plukt de bonte boer tot bloedens toe de kop van de Timneh kaal, met goedvinden van de Timneh. Het blijft beperkt tot de kop. Hiet lijkt of de bonte boer hetgeen hij eruit trekt ook opeet. De Timneh is een bewezen man, de bonte boer is volgens mij ook een man, maar dat weet ik niet zeker. Ze krijgen 1x per dag een portie Harrison pellets en een portie zaad, en dagelijks in ieder geval een stukje appel wisselend aangevuld met een druifje, groente oid. Ik wil hier graag van af, maar hoe? Ik heb ze nu apart zitten, maar dat is ook niet echt een oplossing, want ze zijn wel gek op elkaar. Het lijkt alsof de Timneh het geen probleem vindt, moet ik het dan maar gewoon zo laten? Het is zeer zeker geen mijt of schimmel of zoiets, want de bonte boer ziet er prima uit. Wie heeft er een idee waarom de bonte boer dit doet (misschien toch een voedseltekort) en hoe ik er van af kom?


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2009-04-15 - 13:01:34 send message to ParkietenPeter

Persoonlijk denk ik toch dat het ene combinatie is van factoren;

-Kan zeer zeker ene te kort aan calcium zijn. (evt. andere vit.tekort kan nat. ook)
-Dominantieprobleempje.
Dit gecombineerd met een wellicht te beperkte ruimte.
-Verveling, met dezelfde combinatie.

Als de kooi te klein is zal de timney zich er wel bij neer moeten leggen en "het niet erg vinden".

Oplossing zou dan toch een grotere kooi, afzonderlijke kooien, afwissleing en uitdagingen in dagelijkse handelingen.

Andere ideeen?

wink ;) Peter


Gonnie
Website Member
Posts :31

Website Member
2009-04-15 - 13:04:34 send message to Gonnie

De kooi waar ze in zitten is al behoorlijk groot. Afleiding hebben ze volgens mij ook voldoende: veel speeltjes die ik wekelijks vervang. De Timneh kan heel gemakkelijk "vluchten" als ie niet wil dat de bonte boer aan em zit, maar hij biedt eigenlijk zijn kop al gewoon aan aan de bonte boer. En een calcium-tekort met Harrison-pellets? Ik dacht dat dat niet kon?



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 243 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede